Stämmer detta som zoohandlaren sa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #16
    Får jag säga det själv så tycker jag att jag alltid får vänta för länge på det goda
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #17
      Jag vågar påstå att ammoniak toppen kommer efter ca 7 dagar, nitriten efter ca 20 dagar, varför nitriten blir efter 20 dagar är att då har ammoniumet brutits till nitrit, ammonium och nitrit sjunker ungefär lika mycket för att vid ca 6 veckor har kurvorna planat ut och det är tillräckligt mycket nedbrytningsbakterier för både ammonium och nitrit för de föroreningar som tillförs vattnet.
      Ammonium värdet är efter 10 dagar lägre än nitrit värdet pga. att de bakterier som bryter ner ammonium bildades tidigare.

      Det förutsätter att filterytan och genomströmmningen är tillräcklig.
      Med en bakteriekultur blir inte ammonium/nitritvärdena lika höga och värden planar ut efter ca 20-25 dagar.

      Men när man sätter i ny fisk då ökar ammonium/nitritvärdet något beroende på antal/storlek fiskar.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Neptun
        • March 2004
        • 719

        #18
        Men om jag nu måste vänta en knapp månad på att få sätta in en grupp med guppy som sällskap åt mina siamensis.
        Måste jag då vänta ytterligare en månad innan kardinaltetrastimmet kan inhandlas?
        "Failure does not require planning"

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Nej därefter så kan du införskaffa dina fiskar betydligt tätare.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kid
            • February 2004
            • 183

            #20
            Till er som har svårt att vänta med nya fiskar rekommenderar jag att läsa en av MightyMike's senaste trådar.
            Sjysst kille som hade otur och för bråttom. Slutade med att han gav upp och gav bort akvariet.

            Kommentar

            Arbetssätt...