Hur mycket "effekt" tappar ett lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Hur mycket "effekt" tappar ett lysrör

    Hallå
    Jag köpte mitt kar begagnat och då ingick det en enkelramp med rör.Ett aqualux av okänd ålder det jag vet är att rampen har stått på vinden i ca 1 år.Jag tycker dock att det lyser lite svagt.Jag har köpt reflektorer man jag tycker ändå att det har dålig effekt.Ska jag köpa ett nytt?
    Fredrik
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Glömde skriva att karet är ett 128 liters

    Kommentar

    • Datate

      • August 2003
      • 620

      #3
      Om jag inte minns fel så har ett normalt akvarierör tappat "för" mycket efter ca 8 månader, men bör bytas runt 12 månader efter att det börat användas.

      Har själv köpt en ramp med 2 rör...lyser kasst tycker jag...blir väl en nett investering på 300kr innom en snar framtid...suck...
      MVH /Erik

      "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

      Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        OK.Får bli en tur till akvarienasaren och shoppa ett nytt rör.URK!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Man brukar generellt säga att lysrör som har glimtändare tappar runt 40% av ljusstyrkan på ett år, och bör bytas årligen. Med elektroniskt förkopplingsdon (mycket sällsynt pga kostnad, utom på T5 rör som alltid har det) tappar de ljusstyrka mycket långsammare, och kan gå i cirka två år innan de bör bytas.

          Lysrör fortsätter lysa flera år till, dock, och med ögat är det svårt att se hur snabbt ett lysrör tappar i ljusstyrka. Sätter man ett nytt lysrör bredvid ett som är ett år eller mer syns dock skillnaden tydligt.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

            #6
            Nu måste jag köpa nytt rör.Det gamla la precis av.Lyser inte längre
            Fredrik

            Kommentar

            Arbetssätt...