Ej "tråkiga" fiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slin
    • January 2004
    • 53

    Ej "tråkiga" fiskar...

    Hej!
    Vill ha lite förslag på fisk till ett ca 100 liters akvarium (kanske större). Min tjej hade nämligen tänkt skaffa ett akvarium. Hon vill helst ha några röda fiskar och dom andra firrarna får inte vara "tråkiga" ... Så inte tex guppy, slöjstjärt mm.
    Tipsade om fjärilsciklid bla.

    Någon som har nåt bra tips?
  • BellyFlop
    • November 2003
    • 28

    #2
    Tycker personligen att mina kurvciklider är väldigt sympatiska. Kanske kan va nåt.
    ----------
    54-litersbalja med kardinaltetra, guppy och ancistrus

    Kommentar

    • AnnikaW
      • August 2003
      • 343

      #3
      Om akvariet blir lite större (150 liter eller större) föreslår jag regnbågsfiskar. Röd regnbågsfisk är ju riktigt läcker och det finns mycket vackra blåskimrande. Snygga och inte alltför svårskötta stimfiskar.

      Kommentar

      • kia
        • August 2003
        • 366

        #4
        Skaffa ett större kar. Man upptäcker ändå att det man skaffade först är för litet ganska snart!

        Personligen tycker jag inte platy och andra levandefödare är tråkiga. De är oskygga, nyfikna och de får en massa ungar vilket ju kan vara kul.

        Kakaduaciklidens hanne är grann med sina färgranna fenor. Det finns en variant med starkt röda fenor (bara en hanne i akvariet). Honan är liten och rätt oansenlig (gul) av dem kan man ha flera. Det finns andra dvärgciklider som går i rött. Ciklider har ett härligt beteende och jag anser att de tillhör kategorin roliga!

        Rolig firre, (fast inte röd, ser mest ut som en AIK halsduk) är kuhliålen.

        Jag har några praktbarben, de är mycket lättskötta pigga fiskar som går i rött. Ett stim kardinaltetror i rött och blått är mycket vackert, men om kardinaltetror och praktbarber är roliga är en smaksak, de stimmar mest omkring.

        Kampfisken har jag ingen personlig erfarenhet av, men jag har sett granna röda exemplar. Vill man ha en sån har jag förstått att man måste planera de andra fiskarna efter den, så att man inte får någon som äter fenor eller stressar den för mycket.
        Nybörjare, Nivå II .
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
        "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

        Kommentar

        • Qwerty
          • December 2003
          • 526

          #5
          palett ciklider rekomderar jag skarpt dom är ricktigt fina :P
          363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

          Kommentar

          • Linn.c
            • July 2003
            • 128

            #6
            Platy rekommenderar jag! De är inte det minsta tråkiga utan finns i alla möjliga former och färger. Dessutom är de absolut inte skygga och simmar omkring hela tiden, så det är alltid rörelse i akvariet.

            Hälsningar
            Linn
            Besök gärna min zoon:

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

            Kommentar

            Arbetssätt...