tips på mal i litet akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coony
    • January 2004
    • 90

    tips på mal i litet akvarium?

    Nån som har nåt bra tips på en algätare som går att ha i ett litet (20l) akvarium tillsammans med 3 platys? Finns det nån annan kul lättskött fisk som man kan ha och i så fall hur många?
    Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!
  • nettrax
    • February 2002
    • 790

    #2
    Denna algätare är väldigt lättskött Ancistrus dolichopterus. men du bör köpa den som liten (max 1) och byta ut den efter ett tag. 20 liter är alldeles för litet för vuxna malar/algätare.
    Mvh. Ninni
    Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

    Kommentar

    • Daniel Odell
      • November 2002
      • 1595

      #3
      strunta i ancistrus till ett så litet kar, använd dig av ett par Otocinclus istället.

      http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=788
      fish r friend

      Kommentar

      • coony
        • January 2004
        • 90

        #4
        tack för tipsen! Jag satsar väl på två otocinclus, så att de har sällskap av varandra. Det kanske är lagom med dem och tre platy i ett så litet kar? Annars funderade jag på några guppys oxå....
        Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          har du gjort av med dina slöjstjärtar?
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • ViZiR
            • December 2003
            • 490

            #6
            nää, jag tycker att du ska ha räka/räkor, dom käkar alger..
            otocinclus trivs nog inte i så LITET akvarium.
            <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
            </font id="Comic Sans MS"></b>

            Kommentar

            • Gwendly
              • April 2003
              • 264

              #7
              Personligen skulle jag köra utan någon mal och bara använda en algmagnet om rutorna skulle få alger på sig, 20 liter är inte speciellt stort, om man tänker att det är sand osv på allting och 20 liter är oftast räknat med yttermåttet på akvariet
              Besök ASW och CCA's hemsidor

              www.asw.ca
              www.cichlidae.ca

              Kommentar

              • coony
                • January 2004
                • 90

                #8
                Nej, jag har fortfarande en slöjstjärt, men så snart jag vet att den är ok så skall jag försöka hitta ett nytt, större hem åt den. Suck. Annars lär den väl bli sämre och då löser det sig på ett annat sätt.

                Jag önskar verkligen att jag vetat bättre när jag köpte den, men när de säger i zooaffären att det gick bra och så tänkte jag ju att det i alla fall är mer vatten än i en liten guldfiskkupa...
                Jag har faktiskt riktigt dåligt samvete för min fisk, jag ville ju verkligen inte något illa!
                Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

                Kommentar

                • kampfisken
                  • September 2003
                  • 666

                  #9
                  En sugmal som inte blir alltför stor är Peckoltia Pulcher, denna blir ungefär 1 dm. Har själv en sådan i mitt 25L, ska köpa 1-2 till då de är jättesnygga. Dock är de tämligen dyra: kostar 85:-/st på Akvariehobby i Uppsala, som lär vara den biligaste affären i Uppsala-Stockholmsområdet, men de är väl värda sitt pris! Fläckig pansarmal kan du även slänga i 2 stycken, då de är fantistiska renhållare "slamkrypare", inte blir så stora samt är vackra och harmlösa fiskar. Har själv 3 sådana i mitt 25L och 1 i mitt lilla 12L ihop med en kampfisk och 3 siamesiska algätare. Visserligen vet jag att man helst bör ha ett något större akvarium till alla ovan nämnda fiskar, men de anpassar sig lätt och verkar inte lida då åtmistone mina är välskötta och blir kärleksfullt behandlade. Alla kan ju liksom inte få plats med 5 st 500L-kar i en liten etta...
                  Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                  Kommentar

                  • kampfisken
                    • September 2003
                    • 666

                    #10
                    Ursprungligen skickat av coony
                    Jag har faktiskt riktigt dåligt samvete för min fisk, jag ville ju verkligen inte något illa!
                    Inte behöver du ha ont samvete heller, akvariebutiken bör i så fall få all skuld! Ta inte åt dig om vissa "experter" här på zoopet kritiserar dig för att du har ett "för litet" akvarium, speciellt inte om det finns en nedlåtande underton i texten.
                    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                    Kommentar

                    • jackson
                      • September 2003
                      • 1242

                      #11
                      Gör inte om misstaget med Guldfisken. En 1dm mal skall inte vara i ett så litet akvarium. Sedan så skall pansarmalar gå i grupp, de är stimfiskar (minst sex stycken, helst runt 10, då stimmar de fint). Ja, de är vackra, små och harmlösa. Men det innebär inte att de trivs ensamma. De bara inte dör...

                      Skaffa en eller två anamoräkor istället. De är riktigt trevliga och äter allt som ligger stilla när de petar på det . De blir inte så stora heller, så de är perfekta för ett litet akvarium. Du borde kunna ha två-tre stycken i ditt lilla akvarium. Det finns även andra räkor som är mindre, men som inte är riktigt lika bra algätare. Men köp inte kräftor, de kan vara fiskätare.
                      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...