Doppvärmare eller bara lampor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ia2004
    • January 2004
    • 286

    Doppvärmare eller bara lampor?

    Jag ska ha en Kampfiskhane på 30L. Jag har läst lite olika fakta om hur man bör hålla värmen hos Kampfiskarna..vissa menar att om man har (som jag) ett lysramp med vanliga lampor,så avger detta tillräckligt med värme. Andra menar att man bör ha en doppvärmare, eftersom Kampfiskar gillar att ha det varmt och en sådan lysramp inte utstrålar så mycket värme...

    Är det någon som vet? Så att man inte köper saker som man sedan inte behöver använda...ja,ni vet nog alla hur frustrerande det kan vara.

    Förresten,någon som vet hur fort vattnet tappar temperaturen? Alltså om man har en doppvärmare och sedan stänger av den...hur länge innan man måste sätta igång den igen?

    Tack för alla svar!
    "..Just keep on swimming.."
  • Norpan
    • December 2003
    • 679

    #2
    Oj, det var en biffig kampfisk om den är på 30 L..
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

    Grodor..lite trevligare, lite bättre

    Kommentar

    • Pierre
      • November 2002
      • 279

      #3
      Det är väl bättre att va på den säkra sidan och köra med en värmare... Eller!?

      Förresten,någon som vet hur fort vattnet tappar temperaturen? Alltså om man har en doppvärmare och sedan stänger av den...hur länge innan man måste sätta igång den igen?
      Varför stänga av en doppvärmare? Den sköter sig själv med av- och påstängning...
      Mvh// Pierre
      (check my profile)

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Doppvärmaren sköter sig själv, i alla fall om den är termostatstyrd (vilket de flesta är nu för tiden).
        Jag tycker mycket om Jäger och minsta möjliga räcker gott, har för mig de är på 25 watt.
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Varför inte prova utan doppvärmare och se om det räcker? Skulle värmen inte bli tillräcklig så är det ju bara att köpa en. Jag tror att du behöver doppvärmare om du inte vill ha tänt dygnet runt.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Patrik_växjö
            • July 2002
            • 2046

            #6
            Varför stänga av en doppvärmare? Den sköter sig själv med av- och påstängning...
            Man bör nog stänga av värmaren då man byter vatten, om vattenytan kommer ner till den nivå där värmaren sitter! Men vattnet går väl ändå aldrig ner under rumstemperaturen, eller??
            / Patrik /

            Kommentar

            • Pierre
              • November 2002
              • 279

              #7
              Man bör nog stänga av värmaren då man byter vatten, om vattenytan kommer ner till den nivå där värmaren sitter!
              Vad händer annars? Detta har jag aldrig gjort på 1,5år! Det jag vet att man bör göra är att stänga av allt elektriskt för att inte få en stöt, men annars...?
              Mvh// Pierre
              (check my profile)

              Kommentar

              • Karon
                • January 2002
                • 3170

                #8
                Har man otur kan doppvärmaren bli så varm när man tömmer akvariet på vatten i samband med vattenbytet att den spricker när man fyller på vattnet igen.
                Vad tror det är som gör att doppvärmaren blir varm, jo elektricitet.
                Har man maximal otur kan det det gå ut ström i akvariet och när man stoppar handen i vattnet går den genom kroppen och ner i marken.
                Undrar hur många som egentligen gör det regelbundet, jag har aldrig gjort det och, peppar peppar, hittils har det gått bra.
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                Kommentar

                • Pierre
                  • November 2002
                  • 279

                  #9
                  Vad tror det är som gör att doppvärmaren blir varm, jo elektricitet.
                  Har man maximal otur kan det det gå ut ström i akvariet och när man stoppar handen i vattnet går den genom kroppen och ner i marken.
                  Ja, det fattar väl jag också, att den driva av elektricitet!!! Annars hade jag ju inte skrivit som jag gjorde...
                  Men det där har jag också funderat över, om det nu skulle va så att det är kabelbrott eller liknande så att vattnet blivit strömförande bör för det första en säkring gå, och för det andra kan väl inte fiskar överleva i elektricerat vatten!?
                  Oturen är väl om det skulle inträffa nåt just när man grötar i burken! Men vad har detta men ämnet att göra????
                  Mvh// Pierre
                  (check my profile)

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    I de flesta fall så går säkert säkringen, men det beror på att man får en kortslutning.
                    För att förklara det enkelt, dom två ledarna (fas och nolla) kommer i kontakt med varandra utan någon belastning (själva värme elementet i det här fallet) imellan. Detta kan ske genom att vatten förbinder de båda ledarna.
                    Om man har riktig otur kommer bara en av dessa ledare komma i kontakt med vattnet, värmaren kommer dessutom att fortsätta fungera och det kommer inte att bli ström i vattnet. Om man är ner med handen i vattnet så kan man få en förbindelse till jord och därmed få dtröm genom kroppen vilket kan sluta med döden.

                    Slutsats: Dra ur kontakten innan du stoppar ner handen, att utrustningen ser ut att fungera är ingen garanti för att den ändå inte är trasig.

                    /heeke
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • manta
                      • December 2003
                      • 147

                      #11
                      Patrik_växjö

                      Vattnet kommer aldrig att kunna gå under rumstempen, och det kommer förmodligen ta många timmar innan karet blir till rumstemperaturen. Men allt beror ju på hur varmt du har i rummet, har du väldigt kallt i rummet så kommer ju tempen att sjunka fortare än om det var varmare i rummet. Temperaturbalansen kommer nog bli att karet inte orkar värma upp luften i rummet så det blir nog akvariet som går ner till rumstemperaturen, men som sagt det kommer nog ta några timmar iaf fall, svårt att svara en exakt siffra bara att räkna ut det igentligen, fysiklagar.

                      MVH Markus
                      - 320L-Malawi Akvarium
                      - 222l-sydamerikanskt
                      - 60l yngelakvarium
                      http://malawiciklider.tk/

                      Kommentar

                      • Poseidon
                        • February 2003
                        • 1255

                        #12
                        Kamfiskar är som alla labyrintfiskar väldigt tåliga de kan hållas i temperaturer från 22g. å uppåt 30g.

                        Temperaturen i naturen är inte konstant den pendlar mellan dag å natt. Så skulle din 30 literskar hålla en temp på 23-24 i rumstemp på dagen är det inga som hels problem att hålla en kampfisk i utan doppvärmare.

                        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                        Kommentar

                        • ia2004
                          • January 2004
                          • 286

                          #13
                          Ojdå...det var mycket att läsa..så tack för alla som svarat!

                          Jag har en temperatur mellan 22-25c i rummet, beroende på årstid, tid på dygnet och andra sådana faktorer. Men har väl aldrig varit med om att tempen gått under 22c (förutom när man städar och vädrar samtidigt några minuter).
                          Lampan kommer ju att vara på hela dagen..enda tiden på dygnet då jag tänkt stänga av är på natten.

                          Det enda jag vill är ju att min Kampfisk ska må så bra som möjligt, så den kommer att få bo i 1:a klass. Men jag tror nog att jag börjar utan en doppvärmare och ser hur varmt/kallt vattnet blir...i värsta fall är det ju bara att gå till zooaffären (som ligger på andra sidan av gatan) och köpa en doppvärmare. Jag har haft husdjur förr (allt från häst till små ökenråttor) och är alltid mycket noggrann när det gäller deras välmående. Så kommer att kolla tempen på akvariumet en gång/timme...det låter väl rimligt?
                          "..Just keep on swimming.."

                          Kommentar

                          • Ulla
                            • April 2002
                            • 1163

                            #14
                            Om du har ett motordrivet innerfilter i 30-liters karet, så kan den räcka som värmekälla för att höja temperaturen på vattnet ett par grader över rumstemperatur. Jag har 20-21 grader varmt i köket, där mitt 30-liters kar står. Akvariet håller 24,5 grader även på natten när lyset är släckt, så enda värmekällan är alltså innerfiltrets motor ( en Aquael FAN-1).
                            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                            Kommentar

                            Arbetssätt...