Nitritfrågor (syrebubblor och matning)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ankamask
    • January 2004
    • 11

    Nitritfrågor (syrebubblor och matning)

    Så var jag tillbaka med fler frågor då... Mitt akvarium är ju nytt, och jag har lite problem med nitrithalten. Kollar med nitrittest och på fm låg det på 0,4. Bytte 50% av vattnet och fortsätter att kolla två ggr per dag under ngn veckas tid eller tills allt stabiliserat sig. Är det en OK plan? Kan man byta 50% två gånger om dagen om halterna är höga, eller blir det för oroligt då?

    När jag byter vatten så blir det hemskt mycket syrebubblor som fastnar i växterna. Det försvinner ju allt eftersom, men eftersom slöjstjärtarna gillar att mumsa växter så får de i sig en hel del bubblor som de sedan "spottar" ut. Är det farligt för dem att få i sig syrebubblor? Läste någonstans att man ska ge fiskar uppblött foder för att de inte ska få i sig luft i magen, då måste väl syrebubblor vara ännu värre?

    Sedan undrar jag hur det är med matningen. OK, om man matar mindre producerar fiskarna mindre ammonium/ammoniak, vilket leder till lägre nitrithalter och det är ju bra för mina fiskar just nu. Men samtidigt har jag hört att växande fiskar (som man ska räkna med att de är när de kommer från butik, att de är ganska unga) ska äta ganska ofta, typ ett par gånger om dagen. Så hur gör man då? Mata lite varje dag (hur lite) eller mata några gånger i veckan? Sedan har jag en algätare också, och i affären tyckte de att jag skulle ge en slags "tabletter" som mat, eftersom akvariet inte har några alger i sig än. Men när jag la i en halv tablett i går så var slöjstjärtarna på den och jag tror de käkade upp nästan hela tabletten. Kommer min algätare att svälta ihjäl om den inte får i sig tabletterna och hur i hela friden ska jag i så fall få slöjstjärtarna att låta bli tabletten?
  • MikaelE
    • December 2003
    • 350

    #2
    Ska försöka svara med den lilla kunskap jag har.

    Byt inte så mycket vatten som du gör, det räcker med 50 % kanske några gång i veckan om du verkligen vill det men det är rätt meningslöst för när filter och bakteriekultur kommer igång efter någon månad kommer nitrithalten sakta men säkert minska ändå. Använd nitrivec.

    Den första månaden kanske längre ska man mata varanannan, helst var tredje dag för att det inte ska bildas för mycket nitrit.

    Ang. din mal, ge honom något annat då som dom andra inte äter, t.ex. ärtor, squash, gurka, whatever.

    Lycka till
    Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
    Skriv gärna kommentar!

    Kommentar

    • no way
      • December 2003
      • 235

      #3
      du ska nog bara byta ca10% av vattnet _flera ggr_ per dag,
      så tar du inte bort de nyttiga bakterierna...
      Johansson

      http://anstalten.nu/?ragga=145366

      Kommentar

      • ankamask
        • January 2004
        • 11

        #4
        Tack snälla ni för svaren, perfekt att kunna få hjälp såhär! För vem skulla man annars tjata med varje gång man har någon fråga!?!

        OK, jag får väl byta strategi vad gäller vattenbytena då, byta små mängder ofta i stället. Fast jag har läst om just detta sätt på en sida som jag uppfattade som mycket seriös. Och att bakterierna som är nyttiga sitter fast på t ex växter och rötter, så att det inte försvinner nyttobakterier vid vattenbyten. Men det stämmer alltså inte då eller? Hur farligt är det egnetligen med olika nitrithaler? Om man har 0,4 är det jättepanik då eller klarar de av det om man byter lite vatten ett par gånger om dagen?

        Och hur är det med bubblorna, ska jag försöka att "peta bort dem"? Tycker det verkar onödigt att störa fiskarna, det vore lugnare för dem att få vara ifred.

        Matningen får jag lov att dra ner på, det märker jag. En ärta till malen kan jag ju prova, jag har en påse i frysen. De gillar väl fryst mat, eller hur? Verkar helkul!

        Kommentar

        • MikaelE
          • December 2003
          • 350

          #5
          Nitrithalten kommer kanske sjukna temporärt när du gör så här men eftersom det inte finns så många bakterier som kan bryta ner avföring osv kommer nitriten byggas upp igen. Dina vattenbyten är alltså rätt meningslösa. Ta det lugnt istället, och byt 30 % 1 gång i veckan. Värdena kommer efter ett tag bli "dugliga" när vattnet mognat och bakterierna har satt sig ordentligt. 0.4 mg/l är en halt där det börjar bli dåligt för fiskarna men fortfarande inte jättehemskt. Fiskarna klarar om du byter vatten, bara det håller ungefär samma temp och pH. I deras naturliga tillstånd byts ju vattnet konstant så att säga.

          Ang. bubblorna - vet ej tyvärr.

          Japp, bara att slänga i ärta.
          Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
          Skriv gärna kommentar!

          Kommentar

          • Norpan
            • December 2003
            • 679

            #6
            Olika skolor som vanligt..men jag tycker nog att det låter vettigast att byta mindre mängd vatten och oftare (varje eller varann dag tills nitriten försvunnit), mata ytterst sparsamt
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

            Grodor..lite trevligare, lite bättre

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              Angående bubblorna:
              Gasbubblorna som bildas när vattnet värms upp är lösta gaser i vattnet, bl.a. syre. Vattnet kan inte hålla så mycket syre löst när det blir varmare. Får fiskarna det i sig så tas det upp i deras kroppar och används. Alltså du kan lugnt låta bubblorna vara. När de sväljer luft från ytan innehåller det 78% kvävgas som i princip inte tas upp av fisken, därför får den lite för mycket flytkraft (om de inte är pansarmalar som gör så normalt).

              Kommentar

              Arbetssätt...