vattentemperaturen - ska den sänkas (och hur?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ankamask
    • January 2004
    • 11

    vattentemperaturen - ska den sänkas (och hur?)

    Har precis skaffat ett akvarium med slöjstjärtar. Trevliga vackra fiskar!

    Nu undrar jag lite över temperaturen; jag vet att guldfiskar vill ha runt 23 grader, det stämmer väl? Mitt problem (om det nu är ett problem) är att vattnet håller runt 25 grader, och mycket av värmen kommer från lampan. Det måste vara från lampan för på morgonen, då lampan varit avstängd över natten, så är vattnet ca 23 grader. Fiskarna verkar må bra, men det kanske ändå inte är bra för dem? Växterna behöver ju ljuset, så hur ska man göra? Jag har 2 st 15W glödlampor, kan man ha bara en? Eller ska man byta lampa? Är t ex en lågenergilampa bättre eller ska man byta till lysrör? Annars har jag funderat på om det blir bättre om man bara höjer upp lampan något, t ex lägger frigolitbitar mellan lampa och akavarium så att lampan ligger stadigt men växterna fortfarande har bra belysning. Kan det var vettigt?

    Sedan undrar jag lite hur man gör på sommaren? Om vattnet är såhär varmt nu hur gör man då när högsommarvärmen kommer och det är 15-30 grader i rummet??? Kan man kyla vattnet på något sätt och hur gör man då?

    En ytterligare fråga (för denna gång i alla fall); jag tycker att det blir så mycket strömning från filtret; alltså att det är väldigt mycket rörelse i vattnet, och jag undrar hur slöjstjärtar klarar det. Alltså om det är för jobbigt/stressade för dem (de hör ju till en typ fiskar som ofta lever i dammar, dvs väldigt lugnt och "stilla" vatten). Filtret är rätt med avseende på akvariestorleken, så det borde ju stämma, men jag är ju rädd om min små skyddslingar ju.

    Många dumma nybörjarfrågor, men jag hoppas att någon kan ta sig tid att svara. Har försökt hitta information på nätet men det verkar hopplöst. Och att fråga i zoobutiken är ju rena "goddag yxskaft", det är olika svar varje gång.
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    #2
    Det är alltid bättre med lysrör, de ger betydligt mycket starkare ljus än lampor. Lysrör utvecklar dessutom inte lika mycket värme, så jag skulle föreslå att du byter till lysrör. Sedan kan de ju vara en bra idé att lämna lite utrymme mellan lysrören och vatten ytan så att luften har utrymme att cirkulera fritt och på så sätt håller du nere temperaturen i akvariet. Det bästa är förstås en fläkt riktad mot vattenytan men det kan ju vara lite bökigt att fixa plus att det surrar ju en del.
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

    Kommentar

    • muppins
      • September 2002
      • 1629

      #3
      Om du inte vill ha lysrör ( vilket är bäst ) så är det betydligt bättre med lågenerilampa än vanlig glödlampa. De utvecklar inte lika mycket värme och dessutom håller de längre och är ju energisnålare.
      /muppins


      Kommentar

      • coony
        • January 2004
        • 90

        #4
        Bara för att jag är nyfiken....hur stort akvarium har du till dina slöjstjärtar?
        Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

        Kommentar

        • Fiskenörd
          • January 2004
          • 30

          #5
          Ursprungligen skickat av ankamask
          Har precis skaffat ett akvarium med slöjstjärtar. Trevliga vackra fiskar!

          Nu undrar jag lite över temperaturen; jag vet att guldfiskar vill ha runt 23 grader, det stämmer väl? Mitt problem (om det nu är ett problem) är att vattnet håller runt 25 grader, och mycket av värmen kommer från lampan. Det måste vara från lampan för på morgonen, då lampan varit avstängd över natten, så är vattnet ca 23 grader. Fiskarna verkar må bra, men det kanske ändå inte är bra för dem? Växterna behöver ju ljuset, så hur ska man göra? Jag har 2 st 15W glödlampor, kan man ha bara en? Eller ska man byta lampa? Är t ex en lågenergilampa bättre eller ska man byta till lysrör? Annars har jag funderat på om det blir bättre om man bara höjer upp lampan något, t ex lägger frigolitbitar mellan lampa och akavarium så att lampan ligger stadigt men växterna fortfarande har bra belysning. Kan det var vettigt?

          Sedan undrar jag lite hur man gör på sommaren? Om vattnet är såhär varmt nu hur gör man då när högsommarvärmen kommer och det är 15-30 grader i rummet??? Kan man kyla vattnet på något sätt och hur gör man då?

          En ytterligare fråga (för denna gång i alla fall); jag tycker att det blir så mycket strömning från filtret; alltså att det är väldigt mycket rörelse i vattnet, och jag undrar hur slöjstjärtar klarar det. Alltså om det är för jobbigt/stressade för dem (de hör ju till en typ fiskar som ofta lever i dammar, dvs väldigt lugnt och "stilla" vatten). Filtret är rätt med avseende på akvariestorleken, så det borde ju stämma, men jag är ju rädd om min små skyddslingar ju.

          Många dumma nybörjarfrågor, men jag hoppas att någon kan ta sig tid att svara. Har försökt hitta information på nätet men det verkar hopplöst. Och att fråga i zoobutiken är ju rena "goddag yxskaft", det är olika svar varje gång.
          Ok, enligt mina uppfattningar om slöjstjärten , så trivs den väldigt bra i kallvatten! ungefär vid 21-22 grader!! Dessutom e den en väldigt lekfull fisk som växer sig väldigt snabbt och gillar att leka (instingtvis)... över sommaren får du ta och försöka ska ffa dig någon slags fläkt , som du kan vädra rummet med, vilket sänker temperaturen i rumet lite och medför en bra kombination med akvariet .. så testa med fläkten först vet ja! goa fiske hälsningar
          azad saleh

          Kommentar

          • ankamask
            • January 2004
            • 11

            #6
            Ursprungligen skickat av coony
            Bara för att jag är nyfiken....hur stort akvarium har du till dina slöjstjärtar?

            Jag vet inte riktigt om jag vågar tala om det (har läst en hel del inlägg om att slöjstjärtar ska ha massor av plats och fattar man inte det är man dum) men jag har ett 43 liters med två små slöjstjärtar, kanske 3-4 cm stora. Den ena är svart med lite utstående ögon (ngn slags teleskopfisk?) och den andra kallas Rotkäppchen på tyska, alltså Rödluva. Den är jättevacker, vit förutom att den har en rög "hjälm" eller mössa på huvudet.

            Jag har ju förstått att de kanske borde ha mer plats, men jag får väl försvara mig med att jag först hade en 15-liters skål och ganska snabbt insåg hur fel det var. Så i relation till det är ju akvariet ganska bra. Och så har jag planterat jättefint (tycker jag själv) med endel ganska höga växter i bakgrunden, endel lägre på sidorna och i mitten en mopanigren. Den har de jätteroligt med för den är så formad att de kan simma under den, vilket de gör allt som oftast.

            Får väl se hur det känns, men om det fortfarande är lika roligt när de blir större så byter jag till ett större akvarium, kanske runt 200 liter. Men än så länge är hela akvariegrejen så ny för mig, och jag vill inte skaffa massor av fiskar och grejer om det sedan inte är roligt.

            Kommentar

            • coony
              • January 2004
              • 90

              #7
              Jag förstår precis hur du resonerar. Själv har jag inte plats för ett stort akvarium utan ville bara ha ett litet med få fiskar i. Från början skaffade jag det lite grann som terapi för katterna , men det slutade med att jag är den som är mest fascinerad!

              Lycka till!
              Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

              Kommentar

              • davide
                • February 2003
                • 1093

                #8
                Som nämnts tidigare så är lågenergilampor mycket bättre ur värme synpunkt. Växterna trivs även bättre med deras sken.

                Bäst är dock lysrören. (för växterna, firrarna bryr sig inte)
                Ur värmesynpunkt är det kanske bäst att köpa en kopplingssats.
                Jag gjorde det precis själv till mitt ena 50 liters kar. Då kan du sätta in den i den gamla glödrampsrampen. Dessa är nog det bästa ur värmesynpunkt eftersom drosslarna kan placeras långt från akvariumet.

                www.hjortgatanszoo.se har sådana på bild om du undrar hur de ser ut.
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                Kommentar

                • Sulan
                  • October 2003
                  • 105

                  #9
                  Jag har ett akvarium med ett antal guldfiskar i.
                  Jag har 2 st 15 w lampor o ingen doppvärmare alls och de mår jättebra. Som jag fattat det så är det en av få fiskar som anpassar sej bra.

                  Kommentar

                  • Stuke
                    • January 2004
                    • 4

                    #10
                    slänger du ner 8 isbitar så ska det funka
                    250L
                    1 paronhaj
                    1 öronål
                    3 tigerbarber
                    1 mal
                    Så länge det pyr blir man yr.

                    Kommentar

                    • johanna95
                      • December 2003
                      • 26

                      #11
                      Hej,

                      är det verkligen sant med isen?

                      kram Johanna

                      Kommentar

                      • Karon
                        • January 2002
                        • 3170

                        #12
                        Lägger man is i vattnet så kyler den när den smälter.
                        Har man i den som en isklump utan något runtomkring så blir det inget att plocka upp, bara tappa av lite vatten när det blir för mycket.
                        En stor klump varar längre än flera små.
                        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                        Kommentar

                        Arbetssätt...