svårstartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coony
    • January 2004
    • 90

    #16
    hmmm...det här med den stackars slöjstjärten är visst en långdragen historia: nu har jag för skojs skull frågat i tre olika djuraffärer om det är ok att ha slöjstjärt i ett så litet akvarium och alla har sagt javisst! Så folk, som jag som litar på vad de säger i affären blir ju lurade

    I och med att min slöjstjärt nu finns i mitt akvarium och dessutom har denna svarta beläggning (jag vet fortfarande inte vad det är för något????) på delar av fenorna så tvivlar jag på att någon vill ta emot honom i sitt större akvarium. Så jag får hoppas att han får det drägligt hos mig så länge som hans liv nu varar.

    Jag har förresten kollat nitrithalten i vattnet idag och den är ok, så nu får jag hoppas på att allt löser sig. Jag skaffar i alla fall inte mer fisk på ett tag.

    Tack för alla svar och tips! Det är verkligen ett bra forum och en bra saijt. jag önskar bara att jag hittat den innan jag började få problem.
    Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Avliva slöjstjärten genom att hugga huvudet av den, det är det absolut mest humana just nu.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Norpan
        • December 2003
        • 679

        #18
        Vad du gör, sluta inte med akvarium bara för att det blev lite fel i början..När du har fått ordnig på allt och skaffat fiskar som passar i ditt akvarium kommer du inse att akvarium är det roligaste som finns (även om fiskarna blir sjuka och kanske dör) Du kommer att ha lärt dig massor på detta...Lycka till!

        //jenny
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

        Grodor..lite trevligare, lite bättre

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #19
          tycker du skall gå tillbaka med släjstjärten om du inte haft den så länge, de brukar oftast ta tillbaka fiskar om det är en någorlunda bra affär.
          skaffa lite guppi eller som nån sa snäcklekare. att ha små akvarium är svårare då vattenbyten o.s.v. blir så mycket viktigare.. mata absolut inte för mycket, de klarar sig på väldigt lite mat!
          om du tycker om akvarium så byt ut det mot ett större längre fram...ju större desto roligare! jag bor i en etta & mitt största är 2 meter långt.. har 6 st =)
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          • StingRockarn
            • January 2004
            • 30

            #20
            skaffa störe kar mannen. det är ju plågit

            Kommentar

            • gugges
              • May 2003
              • 893

              #21
              StingRockarn: Med tanke på din singatur så ligger du ju inte så bra till själv heller... 60 liter till 4 oscar?
              Guardians Of Catfish - www.goc.se

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #22
                Är det inte slöjstjärtar man har i "guldfiskskål"? Jag har hört och läst att slöjstjärtar kan man ha i små akvarium därför de inte är livliga och "storsimmande" fiskar. Däremot ska man inte ha typ neontetra för de, fast de är små, vill ha ett stim och simma omkring. Rätta mig om jag har fel.....
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • coony
                  • January 2004
                  • 90

                  #23
                  Nu har jag skaffat mig en mätsticka för att kolla värdena på akvarievattnet: ingen nitrit, nitrat 25 ml/liter, ph 7,2 och >7 grader dGH (vad det nu är). Jag har skaffat fler akvarieväxter som skall hjälpa till att hålla nitrathalten nere och jag har läst på en engelsk saijt om de svarta fläckarna på guldfisken. Det bör vara läkande brännskador efter för hög nitrithalt (som jag ju haft problem med). Så jag låter nog min stackars guldfisk leva och avvaktar i en tio dagar, då det svarta bör ha försvunnit.

                  Ni som kan, verkar jag ha ok vatten nu och har jag fattat rätt?

                  I zooaffären sa de att det räcker att byta 30% av vattnet var 7-10 dag. För täta vattenbyte stressar fiskarna. men här på forumet har jag rekommederats att byta lite vatten varje dag? *rådvill*

                  Fiskarna verkar trivas i alla fall, simmar runt bland de nya växterna och verkar jämt hungriga, så jag matar nog inte för mycket.All mat försvinner på några sekunder!

                  Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

                  Kommentar

                  • gugges
                    • May 2003
                    • 893

                    #24
                    Värdena ser ok ut iallafall, nitrathalten sänks med vattenbyten och med hjälp av växterna.

                    Normalt sett i lite större kar(100Liter och uppåt) så byter man en gång i veckan ungefär 30% av vattnet, en del byter varannan vecka men något mer. detta gäller ett stabilt akvarium med bra balans....

                    När det gäller så här "små" akvarium så har man små/inga marginaler att spela på alls, därav att folk säger att vattenbyten ska ske oftare... Även om du inte har mycket fisk i akvariumet så är det "överbelastat" på andra sätt, det kan med andra ord vara bra att ha oftare vattenbyten i detta eftersom värdena kan svänga fort bara av att du skulle råka mata lite för mycket en dag eller 2...
                    Min personliga åsikt är att du behöver byta vatten 2 gånger i veckan, åsikterna är många angående detta men det är så jag har fått göra för att hålla hyggligt jämna värden i ett av mina f.d små kar.. det var inte överbelastat.

                    Guardians Of Catfish - www.goc.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...