Storstädning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rottentott
    • December 2003
    • 15

    Storstädning?

    Fortsätter här på en städ-fråga som diskuterats lite i inlägget "många frågor" av signaturen "Scorpio".

    Min zoo-handlare instruerade mig att tömma 1/3 av vattnet varje vecka... osv. Så långt verkar de flesta va överens även om sättet att göra det verkar variera.
    Det som jag undrar över är sk. "storstädning", alltså att ta ur fiskarna och rengöra akvariet (skölja grus å sånt). Jag fick instruktion om att göra det ca en gång per år, men bl.a. signaturen "AndreasN" avråder bestämt från detta...

    Vad är bäst? Hur gör ni?
    Om ni inte tömmer hela nån gång, tar ni en lite större städning på nåt annat vis, typ tömmer halva eller så?
    Vill inte göra nåt för att förstöra balansen, och även om det är ett tag till jag haft det ett år, så vill jag göra det riktigt.
    Även dom som inte vågar leva dör en gång...

    BN
  • Wizze
    • December 2003
    • 42

    #2
    I mitt 40L akvarium (med 2 svärdbarare) så tömde jag allt utom 10L.
    och när jag städat färdigt å fyllt på fullt vatten så va dom rätt skygga och åt inte på flera dagar, men nu är dom fullt normala

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Om man inte har växter som förbrukar nitraten då behöver man göra några större vattenbyten eller ännu bättre flera mindre några dagar i rad, när man ser att nitraten börjar bli hög.
      När man har fiskar som förorenar mycket kan en städning av botten behövas.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Beror lite på. Har du ett bra filter och sköter dina vattenbyte, inte övermatar eller överbefolkar karet så ska du inte behöva göra detta. Skulle det bli så att akvariet grummlar igen och det sitter skit överallt så kan det ju vara på plats med en rengöring och att se över sina rutiner. Då ska man tänka på att det blir som ett nystartat akvarium.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • rottentott
          • December 2003
          • 15

          #5
          Tack för svaren, är alltid bra när man kan lära sig nåt utan att va tvungen att göra ett misstag först
          Skippar nog det där med storstädning.
          Även dom som inte vågar leva dör en gång...

          BN

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Storstädning kan ju vara bra OM det behövs. Målet borde dock vara att ha ett så pass väldimensionerat kar i termer av fiskmängd matningsmängd filtrering och vattenbyten att storstädning aldrig behövs. Jag tvättar grusen helt ren när jag flyttar akvariet (nästa gång om 3 år)
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...