ej akut, HJÄLP, tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViZiR
    • December 2003
    • 490

    #16
    jag har en annan fråga också..
    de flesta malarna behöver ju mangroverötter för att få något dom behöver,
    funkar det med Mopati-rötter i stället? För dom är billigare o snyggare!
    Tacksam för svar.
    <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
    </font id="Comic Sans MS"></b>

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #17
      Jag har vuxna Guppys i mitt odlingskar för Ancistrus, blir lite tråkigt annars... Jag brukar ösa över ynglen till mitt 720 l Sydamerika, där käkar tetror och Scalarer dem med god aptit, men även i Asienkaret går de åt till käk åt Guramis och Pakistanbotior. Några yngel brukar kunna hålla sig undan och växa upp, så därför dräller det Guppys i alla mina kar just nu. I bland samlar jag ihop en bröt och säljer till djuraffären.

      Vad gäller tips på större fisk så har jag lite dåligt med erfarenheter där, håller mig till Gurami och Scalarer. Guramis är snälla om man håller sig till bara honor... De är från Asien så som även Kampfisk, barber och kuhlis är... hur de passar ihop med Kampfisk vet jag inte... överhuvud taget är det väl så att kampfiskarna begränsar det hela en del... Mitt tips blir:
      2-3 Guramihonor (Mosaik, blå och guld är lätta)
      10 Rasboror (kilfläck kanske, mindre risk för fenbitning än med barber)
      2 Kuhli
      6 Ottocinklus eller 2 Ancistrus
      4+2 Guppy (en hanne på 2 honor)
      Börja med algätare och Kuhli, vänta en vecka och köp Rasboror och ev Guppy, vänta ytterligare en vecka innan du köper Guramisarna. Detta gör att nedbrytarbakterierna hinner föröka sig och du minskar risken för nitrittoppar.
      Då har du en skaplig sammansättning, men egentligen är Guppy och även de Mollys du vill ha, i behov av lite hårdare vatten än de andra, Mollys vill även ha lite salt i vattnet. Vad har du för pH i vattnet, om det är över 7 så kan du glömma mitt råd ovan, då trivs varken Asien eller sydamerikafiskar hos dig.
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Alva
        • May 2003
        • 434

        #18
        tycker att man ska ha 1 gurami hane, dom är starkare färgade.guppy och mollys klarar sig fint i mjukt vatten, och mollys mår bar utan salt.
        <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

        Kommentar

        • ViZiR
          • December 2003
          • 490

          #19
          jaha...men jag tror att guramisarna kommer att växt ut akvariet, tror att det blir
          96 liters....
          vill helst ha någon av dessa. firrar, kanske någon gurami...
          *Glödbandstetra
          *kuhlii
          *Silvermolly
          *Koppartetra
          *Kampfisk
          *Platy
          *Guppy
          *Några små mal, t.ex. Pygme sugmal eller Randig otocinclus.
          Annat alternativ på mal är Prickig peckoltia

          Jag kan tänka mig ta bort/ ersätta någon av dom med gurami....

          Dessa fiskar därför att jag vill ha snygga firrar...
          <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
          </font id="Comic Sans MS"></b>

          Kommentar

          • Elana
            • April 2003
            • 239

            #20
            I mitt 92 liters akvarium har jag en kampfisk tillsammans med guldbarb, vilket går jättebra och det är dessutom färgstarka fiskar. Förutom det har jag också pansarmalar och en ancistrus.
            Jag skulle ge dig rådet att börja med en fiskart och sedan allt eftersom utöka artbestådet, dels av skälet att alla fiskar inte kan flytta in samtidigt och dels därför att du med tiden kanske upptäcker andra fiskar som du hellre vill ha.
            Mvh
            Elana
            Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

            Kommentar

            • ViZiR
              • December 2003
              • 490

              #21
              Ursprungligen skickat av ViZiR
              jag har en annan fråga också..
              de flesta malarna behöver ju mangroverötter för att få något dom behöver,
              funkar det med Mopati-rötter i stället? För dom är billigare o snyggare!
              Tacksam för svar.
              Denna fråga är det ingen som svarat på, skulle vara tacksam
              för svar, undrar över detta för att det är 40 kr i prisskillnad!
              <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
              </font id="Comic Sans MS"></b>

              Kommentar

              • ViZiR
                • December 2003
                • 490

                #22
                ok, tack tack
                <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                </font id="Comic Sans MS"></b>

                Kommentar

                • ViZiR
                  • December 2003
                  • 490

                  #23
                  Hej hej!
                  Fort, kan någon svara på detta??

                  ska man ha frigolit-underlaget i eller under akvariet??
                  <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                  </font id="Comic Sans MS"></b>

                  Kommentar

                  • Norpan
                    • December 2003
                    • 679

                    #24
                    Det beror på vad du ska ha det till, under akvariet för att utjämna trycket och minska risken för att det spricker, inuti för att lägga tunga och kantiga stenar på.

                    //Jenny
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                    Grodor..lite trevligare, lite bättre

                    Kommentar

                    Arbetssätt...