Tips om fiskval

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oresare
    • December 2003
    • 273

    Tips om fiskval

    Jag hade akvarium som barn och tonåring, så på ett sätt så är det inte mitt första akvaruim. Men nu är jag vuxen och har barn som älskar fiskar och jag känner att det vore riktigt roligt med ett akvarium igen. När jag var liten hade jag som mest ett 150 l akvarium och det tyckte jag var lite för litet. Så nu tänkte vi satsa på ett lite större och har sett ut ett som är 375 liter (150x50x50). Vi har ph på mellan 6-7 och ett KH mellan 3-4 i kranvattnet som är klorfritt. Så vattnet är väl ganska bra från början.

    Nu till sist till frågan. Vilka fiskar och växter ska jag fylla detta med? Det enda jag vet är att jag vill ha ett rätt stort stim med kartinal eller neontetror. Sedan så vore det roligt med några till arter. Gärna några som leker ganska lätt och så.

    Eftersom jag har småbarn så är det lite jobbigt att gå omkring i akvariebutiker där det finns glasskålar att krossa och hundgodis att äta Så jag skulle bli jätteglad om någon här kan tipsa om bra kombinationer att planera att på sikt fylla upp vårt akvarium med.

    Tack på förhand
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    #2
    Hej!
    Varför inte gå till biblioteket och låna akvarieböcker? Då kan du läsa på om vilka fiskar som lockar
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

    Kommentar

    • Jag_
      • December 2003
      • 24

      #3
      Ciklider kanske?
      Vet ju inte såå jätte mycket om akvarier fiskar men ger bara ett förslag.............

      PS du gav ju mig tips BRA TIPS så då vill jag hjälpa dig!!
      Fanny

      Kommentar

      • Ola paul
        • March 2003
        • 432

        #4
        oresare,

        Du kan ha svärdplantor längstbak. sedan ett par Javaormbunkar, lite javamossa (du kommer få rensa bort efterhand).

        Fiskar:

        Jag hade nog hoppat på neoner eller kardinlar och satsat på en lite mer högvuxen tetra. Ex, Citroctetra, Riotera, Sorgmanteltetra ja det finns hur många som helst. Ett stim på minst 30 Tetror är att föredra.

        Scalarer hade nog passat dig, dom blir lagom stora för ditt kommande 375L kar + att dom är rätt så lunga. Dom är majistätiska också det gör att dom är stora, Scalererna hade såfalöl blivit de stora fiskarna i ditt kar.
        Bäst är att skaffa sig en grupp med ungdjur så dom senare kan para ut som dom själv vill. Säg 6-8st.

        Palettciklid, visserligen inte från sydamerika men om du inte tycker de tär så viktigt var dom komme rifrån så hade det gått bra med. Om du vill att dom ska vara från samma kontinet så kan du skaffa dig lite Fjärilsciklider eller Bolovianskafjärilar.

        Malar:

        Ett stort stim med Corydoras gärna 10st (minst 6 enligt min mening). Ett par st Ancstrusar för att hålla algerna i schak är ett måste.

        Om du vill och har råd så är det alltid roligt att ha lite mer "exotiska" malar i karet. Sådana kostar dock ett par hundra spenn.

        Hoppas det har hjälpt lite.

        Mvh Ola
        Ola Lindeberg.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

        Kommentar

        • oresare
          • December 2003
          • 273

          #5
          Tack

          Framförallt ett stort tack till Ola. Det var väldigt bra tips. Nu har jag en jättebra start att börja fundera utifrån. Det har hjälpt mycket.

          Till Morellen, jag har ett par akvarieböcker sedan barnaåren som är väldigt intressanta gällande skötsel och sådant. Men annars så är det mest bilder och korta texter om massor av fiskar och det är så svårt att "komponera" ihop bara ifrån det tycker jag.

          Kommentar

          • Ola paul
            • March 2003
            • 432

            #6
            Glömde skriva att det är bra att ha några växter i början som växer fort och har lite koll på vattenkvalitén, dom är Vallensneria och vattenpest. Dessutom en bra "bakrunds" växt om man vill täcka bakrutan naturligt.

            Inga problem, tycker det är kul att jag någon gång kan hjälpa, händer mkt att jag får hjälp med

            Fråga på du bara jag ska svara så gott jag kan.

            Mvh Ola
            Ola Lindeberg.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Du har väl kollat fiskarkivet här på Zoopet.... där kan du ju få fram fiskar utifrån det pH du har t ex... Men Ola pauls råd lät som en kanonstart... Om du ska köra Sydamerika och framförallt om du ska ha Corydoras, tänk då på att sand i botten är att föredra före grus...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Ola paul
                • March 2003
                • 432

                #8
                Obs, glömde att man är tvungen att ha sand i karet eftersom Carydorasens spröt tuggas sönder annars.

                Jag har själv två Sydamerikanska kar.
                Jag är otroligt nöjd med sand så det rekumenderar jag.
                Min sand är brun också det gör att inte sanden lyser upp för mkt i karet.

                Mvh Ola
                Ola Lindeberg.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

                Kommentar

                • oresare
                  • December 2003
                  • 273

                  #9
                  Jag har kollat runt lite och fastnat för sand. Som jag minns det från barndomen så var den enklast att rengöra och dessutom lite lättare att ha växter i. Finns det ganska mörk sand. gärna grå? Jag har bara sett mörkt grus hittills. Jag tycker det är finas men mörk botten och dessutom passar det bättre till inredningen i rummet i stort (japp, precis så ytlig är jag!)

                  Tack igen för alla tips. Jag känner att jag vill köra helt sydamerikanskt. Det känns betydligt roligare med en ursprungstanke i karet så där. Fast då kanske jag ska ge upp mina väggfärgsmatchningstankar och istället ägna tiden åt att lista ut hur vattendrag i sydamerika brukar se ut. Fast det är å andra sidan en stor kontinent så det finns nog många varianter.

                  Nu har tankarna börjat snurra rejält...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...