Fisk-Tips till litet akvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grojzek
    • December 2003
    • 14

    Fisk-Tips till litet akvarium...

    Jag vill ha lite experthjälp av detta forums forumiter...

    Jag har ett litet plastakvarium på c:a 10-15 l.. ( är ej säker)
    Som man kan ana av den lilla volymen är även akvariumet litet..
    Behöver lättskötta fiskar...

    Har "ärvt" akvariet ganska misskött... I det finns ett yngel som fastnat i växten. ...

    Denna ägare hade ej kunskap om elementär vattenkemi och det är antagligen därför. Jag tänker ej göra om det misstaget...

    Det jag egentligen behöver hjälp med är lämpliga mal-sorter och för all del även "vanliga" fiskar som skulle vara lämplig för ett sådant här sällskapsakvarium...

    Tacksam för svar.
  • panzerkat
    • November 2003
    • 170

    #2
    det är ingen vidare chans att tro att ett sånt akvarium skulle funka....spelar ingen roll vilka vattenkemikunskaper man innesitter, ett sån liten låda kan inte kallas akvarium. det är utmaning nog att få ett 100-liters i balans.
    såna små akvarium används som tillfälliga karantäns- och yngelakvarium (och t o m då är dom i absolut minsta laget).
    för ditt nöjes och fiskarnas skull; vill du börja med akvarium, skaffa ett ordentligt sådant. ett vanligt fel i början är att tro att ett mindre akvarium är lättare att sköta; det är precis tvärtom. mkt man ska tänka på med nitrit, ph, algangrepp, allmän vattenkemi etc. i ett större akvarium blir det inte lika mkt problem som i ett litet.

    men misströsta inte nu, skaffa ett riktigt akvarium, gärna minst 80 liter! du kommer inte att ångra dig om du har det rätta intresset!
    black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

    Kommentar

    • Grojzek
      • December 2003
      • 14

      #3
      Jag är en fattig student, och har dessutom ruggigt lite plats.

      Alltså - som artikelförfattarna själva skriver på zoopet - fiskar är väldigt anpassningsbara...

      Kommentar

      • panzerkat
        • November 2003
        • 170

        #4
        visst är dom det, men då menar man mer att dom kan anpassa sig delvis till phvärden o dyl. ett för litet akvarium kan dom inte anpassa sig till, det blir så mkt avfallsprodukter i en sån liten låda, dessutom måste man till varje pris ha ett filter vilket knappast kan sättas i en 10-liters plastbunke, det skulle blåsa runt fiskarna.
        begagnade akvarium är inte särskilt dyra, man kan hitta ett komplett 80-100 liters för en femhundring. jag är inte heller rik men efterhand lägger man ut pengar på sikt, jag har lagt ut närmare 2-3000 sammanlagt på det nuvarande....ändå behöver jag ett till då jag har fiskar från skilda världsdelar.

        den krassa sanningen är att om man inte har råd att ge sina djur ett bra liv, har man inte råd med djur överhuvudtaget. plånboken får inte styra ett djurs välbefinnande.
        black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Om du tar ihjäl fiskar för 100 kr i månaden för att dom inte funkar i så litet akvarium så har det snabbt betalat sig att ha köpt ett större kar.
          Det finns dock ett undantag: Kampfiskar funkar bra i så små kar utan pump och med doppvärmare, bara man byter vatten varje dag. Lite vattenpest och en hyffsad belysning kan hjälpa till att hålla kartet i balans. Någon mal skall du deffinitivt inte ha i ett sådant kar. Men kom ihåg att detta är inte lätt i längden, vill du ha ett kar som du säkert kan hantera så skall du upp i minst 200 liter.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Grojzek
            • December 2003
            • 14

            #6
            Ok, det jag främst tänkt mig är att släppa ner två kardinalfiskar i lådan ( som är 13 liter - har mätt nu)...

            Visst blåser fiskarna runt lite... Men det är väl ingen lek att vara fisk i naturen heller? Darwin, ni vet? ;D....


            En annan anledning till att jag ej egentligen vill ha glasakvarium är risken för att det skall spricka...

            Om någon hittar ett 100 liters plastakvarium -- jag köper...

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Sprickor i glaset är inte vanligt. Jag har haft akvarium i 20 år och aldrig råkaqt ut för det.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                • March 2003
                • 826

                #8
                Som nybörjare bör man ha så stort som möjligt, helst inte under 150 liter.

                Slarvmarginalen är ju större i ett stort kar.

                Kommentar

                • klassisk ära
                  • July 2003
                  • 64

                  #9
                  "Jag har ett litet plastakvarium på c:a 10-15 l.. ( är ej säker)
                  Som man kan ana av den lilla volymen är även akvariumet litet..
                  Behöver lättskötta fiskar... "

                  Kampfisk går bra i ett kar av den storleken. Men även jag tycker att du ska köpa ett riktigt akvarium. Ett akvarium kostar inte mycket.

                  Mikael

                  Kommentar

                  • davide
                    • February 2003
                    • 1093

                    #10
                    Om du nu ska ha en så lite burk så kan du köpa några räkor för att hålla nere algerna.
                    http://www.akvarieguiden.nu/fiskar/fiskarkiv.php?go=info&id=0196

                    (Vissa kanske tror att jag är dessa räkors PR-manager eftersom jag rekomenderar dem överallt, men så är det inte, jag tycker bara de är roliga)
                    MVH David
                    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                    Kommentar

                    • Grojzek
                      • December 2003
                      • 14

                      #11
                      Eh aldrig räkor.. De kan ju hoppa ur karet!

                      Jag är paniskt rädd för att akvarium skall spricka.

                      Kommentar

                      • panzerkat
                        • November 2003
                        • 170

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Grojzek
                        Ok, det jag främst tänkt mig är att släppa ner två kardinalfiskar i lådan ( som är 13 liter - har mätt nu)...

                        Visst blåser fiskarna runt lite... Men det är väl ingen lek att vara fisk i naturen heller? Darwin, ni vet? ;D....


                        En annan anledning till att jag ej egentligen vill ha glasakvarium är risken för att det skall spricka...

                        Om någon hittar ett 100 liters plastakvarium -- jag köper...
                        det där är en rätt dålig ursäkt om jag får säga så....akvarium spricker inte bara sådär. "ingen lek att var fisk i naturen"? neej, visst, men ska du utsätta fiskarna för stress, det första du gör? inget akvarium kan funka som naturligt vatten, man gör sitt bästa för att det ska komma i närheten. jag tycker inte du verkar särskilt seriös. fiskarna ska må bra, som andra säger här, det är väldigt svårt att klara ut en liten bunke.
                        sist: även om fiskarna inte blir sjuka (med största sannolikhet) betyder det inte att dom mår bra. man måste ta hänsyn till deras behov som fria simytor, vegetation osv.
                        läs om hur man startar upp ett akvarium på zoopet.
                        black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                        Kommentar

                        • Grojzek
                          • December 2003
                          • 14

                          #13
                          Jo, jag har läst. Jag är litterat.

                          Det är ingen dålig ursäkt. Jag måste ha ett plastakvarium..

                          Kommentar

                          • panzerkat
                            • November 2003
                            • 170

                            #14
                            Ursprungligen skickat av Grojzek
                            Jo, jag har läst. Jag är litterat.

                            Det är ingen dålig ursäkt. Jag måste ha ett plastakvarium..
                            att skaffa akvarium o vara rädd för att det ska spricka är ingen bra kombo

                            finns stora nackdelar med plast, blir repigt fort som fanken, och det du rädd för med glas är just det som händer lättast med plast......sprickor!
                            black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                            Kommentar

                            • Elana
                              • April 2003
                              • 239

                              #15
                              Jag tänkte just också skriva det som panzerkat skrev. Ett större plast akvarium måste vara mycket känsligare för sprickor än ett glasakvarium! Mitt första akvarium inhandlades i Västerås, transporterades hem med tåg och sedan på en cykel, överlevt en flytt, stått i ett förråd och är nu i drift hos grannen där den blivit flyttad ett par gånger. Det är inte en endaste repa på den!!! Hur silikonet mår är en annan historia, men den läcker inte i alla fall.
                              Följer man bara alla konstens regler med att akvariet ska stå på ett stabilt underlag utan lutning, samt att man är försiktig med den så är nog risken väldigt liten för att den ska spricka.
                              Mvh
                              Elana
                              Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...