Ytterfilter, alger..Hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tmgrodan
    • October 2003
    • 24

    Ytterfilter, alger..Hjälp!!

    Jag har ett relativt nystartat 484 l akvarium (5 veckor ca).

    Jag har fått bruna alger på rutor,växter o stenar, vad jag läst så kan det va kisel alger som är vanligt i nystartade akvarium?!?!?, köpte till fler algätare o det verkar som de har tagit tag i mina algproblem...

    Nu har det uppstått fler saker (sedan det senaste vattenbytet ev,) akvariet är "grumligt", beläggningen lägger sej ej på rutan utan flyger runt i akvariet o jag har börjat fundera på om det kan vara så att Filtret är felplacerat o inte suger upp partiklarna????

    Jag har ett Eheim professionel 2 som skall klara upp till 600 l
    Kan det vara så att vattnet inte kör runt ordentligt?? Jag har utblåset uppe på höger sidoruta o insuget nede vid botten, även detta på högersidan, de "gömms" lite av nån rot o några stora svärdsplantor..Kan placeringen vara fel???

    Jag har även ett innerfilter som jag inte använder, skulle det vara ide att lägga ned det i akvariet??

    Tacksam för svar!!
    484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
    40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
    //Grodan
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Hm...
    Jag är ingen expert på filter och vattenkemi, men jag tror inte att det beror på att filtret eller så är felplacerat. Det kan säkert vara så att ditt filter är smutsigt, vilket det inte borde vara efter bara 5 veckor. Jag tror snarare att det är så kallade infusorier. Jag vet inte riktigt vad det är, har bara snappat upp från andra trådar. Jag har för mig att de försvinner om man mörklägger akvariumet med en filt över i ett par dagar. Jag tror inte att du behöver ännu ett filter, eftersom det inte låter som om det vore skräp i akvariumet. Om jag har fel, hoppas jag att någon mer lärd person svarar på dina böner, hoppas dock att jag har rätt, så att man har lärt sig något...
    (jag har samma placering på rören som du har, men jag har alldrig drabbats av att det kan försämra vattnet)

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • tmgrodan
      • October 2003
      • 24

      #3
      Har läst massa andra innlärr i forumet oxå o misstänker väll oxå att det kan avra infusier..eller vad det nu hette *ler*....men, borde det inte isåfall sitta på rutan oxå??
      484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
      40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
      //Grodan

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Infusorier lever i vattnet och simmar aldrig till ytan, det är ett litet vattenlevande djur. Perfekt yngelmat till labyrintfiskar. Det kan hända i ovanliga fall att angreppet blir så stort att infuskorierna förbrukar allt syret. Men det är under extremt skitiga förhållanden. Sök på infusorier det finns många inlägg där folk delar med sig av sina erarenheter, jag har aldrig haft det problemet själv.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          http://www.akvarieshopen.com/info.asp?ProductID=5390
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • tmgrodan
            • October 2003
            • 24

            #6
            Hmm, det ser ut som om det är en massa små, mindre o större partiklar..ser ut som om det ur omkring smuts...ja, inte kan det vara djur...Jag tycker det ser ut som om akvariet beh. ett vattenbyte..men, tror inte det är fallet, är det verkligen så de ser ut se små gynnarna?? Infusierna???(eller hur det nu stavas det där jag aldrig kommer på att det stavas*ler)

            Någon som kan något om klogrodor förresten??? Min ena, tror det är en hona har fått lite kulor på ena sidan an magen (undertill)..nån som vet var det e?? Hon är som vanligt o kaxar sig mot alla andra i karet!
            484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
            40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
            //Grodan

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Jag förstår inte var du vill komma. Infusorier är som små vita partiklar. Dom är så små att du inte kan se att dom rör sig. Om det inte är infusorier så vet jag inte. Blir det värre efter vattenbyte? När var sista bytet?
              MVH
              magnus
              min zoon

              Kommentar

              • tmgrodan
                • October 2003
                • 24

                #8
                Dit jag ville komma var nog att jag inte trodde det var infusier... efterssom de var för stora för det!!!

                Det jag undrade från början var om det möjligt vis kan vara så att pumpen inte fungeraf som den skall...ev pga placering av insuget, eller filtermaterialet????

                Vattenbyte har vi gjort var fjortonde dag o skall göra ett idag!
                484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
                40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
                //Grodan

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Har det blivit värre efter vattenbytet? Du skriver i allafall att det kom till efter senaste vattenbytet. Skriv igen om det blir värre när du byter denna gången. Vad har du för filtermaterial?
                  Placeringen av insug och utblås är inte så viktigt, det skall funka i allafall. Såvidare du inte har dom riktade rakt mot varandra. Vad har du för fisk? Hur många?
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • tmgrodan
                    • October 2003
                    • 24

                    #10
                    Lovar att uppdatera er om läget efter vattenbytet!!!

                    I filtret är det makaroner, lavasten mm mm..hmm, min sambo som plockade ihop det när vi köpte det...han är på zoobutiken nu o vill köpa nytt, vet inte om han kommer hem med nytt eller inte, känns onödigt mkt pengar....

                    Du skriver att det funkar med placeringen bara man inte har de mitt emot varandra...vad är den mest idealiska placeringen då????

                    Fiskarna i karet är som det står under min signatur längre upp på sidan, det som ej står med är 6 stycker algätare...(glömt bort vad de heter o har därför inte skrivit ut det, de är små rackare som skall kunna äta alger på växterna oxå, effektiva små rackare, verkar till o med som de äter växterna tyvärr)
                    484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
                    40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
                    //Grodan

                    Kommentar

                    • tmgrodan
                      • October 2003
                      • 24

                      #11
                      nu kom min sambo hem, han har köpt nya filter material för på butiken sade de att skräpet beror på att min sambo (mot min vilja) envisades med att koka ur alla filter materialen o att de nu var helt förstörda...så, för 800 kr så har vi nu nya!

                      Vi skall nu enl butiken o min sambo tömma hela karet på fisk, växter, tvätta sanden o karet o sedan starta upp på nytt...phu!

                      gör vi rätt?
                      484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
                      40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
                      //Grodan

                      Kommentar

                      • tmgrodan
                        • October 2003
                        • 24

                        #12
                        Snälla svara...gör vi rätt??
                        nu aä alla fiskarna o växterna ur baljan... hade akvarie handlaren rätt eller är vi lurade på 1000 kr? (sambon fick handla mer för att fylla)
                        484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
                        40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
                        //Grodan

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Skriver ett svar som jag brukar ge när vi frår frågan om mjölkigt vatten till vår klubb.
                          Det är inget som ni behöver tro på för jag vet att det finns andra uppfattningar, men det här rådet är ofarligt för fiskarna.

                          Tillsätt Nitrivec eller motsvarande när ni startar om akvariet.
                          100 ml Nitrivec innehåller 16 miljarder av bakterierna nitrosomas/nitrobakter.

                          I ett akvariet finns det flera hundra andra bakterier och svampar som samverkar och gör att akvariet är i balans, (det finns rätt antal bakterier i förhållande till föroreningar).

                          Vitt mjölkigt vatten kan det bli av kalkutfällningar från den kalk vattenverket använder, det går bort på en vecka.
                          Infusorier (flagellater) kan ge "mjölkigt" vatten första tiden på grund av att det är så få organismer som konkurrerar om föroreningarna och det gör att Infusorierna kan föröka sig ohämmat, det är också en anledning till att mata väldigt lite första veckan.
                          Om vattnet blir grönt behöver det inte vara alger det finns även Infusorier som ger grönt vatten.

                          Byt gärna 10 % vatten varje dag och tillsätt sedan bakterie kultur enligt bruksanvisningen i 10 dagar
                          Testa nitrat halten regelbundet och byt mer vatten om testen visar nitrit i vattnet.
                          Glöm inte att hålla koll på pH.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • tmgrodan
                            • October 2003
                            • 24

                            #14
                            Svar till Kramfors.. Vattnet var nu inte mjölkigt utan snarare skräpigt!!!!!

                            nu håller min sambo med protester ifrån mig på med att städa ur hela akvariet.... 1000 kr fattigare..undrar hur de stackars fiskarna skall tåla detta!?*??
                            484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
                            40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
                            //Grodan

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Om man vill kolla om det är skräp som inte flyter i akvariet så stäng pumpen en stund då ska det sjunka till botten.
                              Det finns en mängd olika infusoriedjur i olika storlekar, det finns de som man ser med ögat

                              Om man har "skräp" i vattnet som syns med ögat så om man "klär" en håv med filtervadd och drar den i vattnet eller silar vattnet genom filtervadd då kan man med ett förstorings glas eller ännu bättre mikroskop se vad det är för skräp och om skräpet lever.

                              Med filtervadd i filtret som byts varje dag får man bort skräp tex av slarvigt rengjorda växtrötter eller bottenmatrial.

                              Jag har rättat stav fel.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...