Ang. guldfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sulan
    • October 2003
    • 105

    Ang. guldfiskar

    Hejsan!!

    Har ett gäng med guldfiskar i ett akvarium. De är ofta uppe vid ytan nästan som om de "andas" luft, eller hoppas de bara på att de ska ligga nån mat där??? Är det normalt eller??
    När fiskar gjort sina behov, ligger det vid kanten ju. Men nästa gång man tittar så är det borta, vart tar det vägen egentligen??
    Försvinner det av sej själv eller vad??
    Tacksam för svar på mina funderingar!!

  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Har du nitrit i vattnet eller syrebrist då går de upp och snappar luft
    Behoven sjunker till botten där det ligger och förorenar och/eller löses upp, ser du en "korv" så ta bort den, för då behöver inte nyttobakterierna bryta ner den och du får i slutet på kvävecykeln mindre nitrat.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • cri
      • September 2002
      • 700

      #3
      Hej,

      1. Byt direkt 50% vatten eller mer

      2. Ser du korv ger du antagligen för mycket mat

      3 Läs vad du kan i de rekommenderade siterna på http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54

      4. Läs de inlägg du kan under Rubriken guldfisk och slöjstjärt
      Mvh, cri

      Kommentar

      • Sulan
        • October 2003
        • 105

        #4
        Men jag byter ju 1/3 av vattnet en gång i veckan, skall inte det räcka??? Det finns ju två lägen på hur mycket pumpen skall jobba o den är på det högsta. Kan man göra nåt annat åt det??
        Fiskarna är ju inte vid vatten ytan hela tiden men ganska ofta, det e kanske bara så de beter sej eller?
        Det e inte lätt när man inte är så beläsat på området!!

        Kommentar

        • Sulan
          • October 2003
          • 105

          #5
          ....glömde ju.
          Mat ger jag dom bara en gång om dagen, maten heter bio granulat. Är ju ca 1 cms bitar, dom delar jag på mitten o ger typ 16 bitar till de tolv fiskarna. Är det för mycket??

          Tacksam för svar!!

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Hur mycket mat du ska ge är beroende på hur stora fiskarna är.
            Ett råd som är allmänt är att inte ge mer mat än vad de äter upp på några minuter.
            Är det foder du ger av den lätta typen som du kan smula sönder mellan fingrarna, då är det inte mycket näring i det, utan det är mest luft.

            Om du inte har, så bör du köpa tester så du vet vad du har för vatten.

            Guldfiskar vill ha syrerikt vatten så kör pumpen på högsta fart och rikta utblåset mot ytan.
            Det är bättre att utfodra Guldfiskar flera gånger per dag men mindre portioner på grund av att kallvattenfiskar har en annorlunda tarm än många tropiska fiskar därför tillgodogör sig inte Guldfisken all näring i fodret utan avföringen smutsar ner mer.

            Du kan utfodra med ett foder som innehåller mycket kolhydrater men med lite protin.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Sulan
              • October 2003
              • 105

              #7
              JAg har inte sån fling-mat utan det är mer i kompakt form. Sen tror jag att det skulle vara svårt att ge dem mindre mer fler ggr/dag. För de större fiskarna är ju mer framme när det är mat-dax, så jag får kolla noga vilka av de små som ej får mat o nästan "hand-mata" dem. Fast när jag hade dem i dammen blev det tom mat över som de ej ville ha. Jag har troligtvis matat ihjäl två redan o vill ju ej råka ut för det igen. Vet ej hur jag ska göra med det??

              Det med att de snappar efter luft. Har tittat lite mer på det o de gör det ibland bara långt ifrån hela tiden. Så då är det kanske inte så konstigt eller??

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Om du smular maten eller köper ett foder med mindre pellets och sprid ut fodret då hinner alla äta.
                Du kan aldrig mata en Guldfisk för mycket, den mat den inte tillgodogör sig passerar genom tarmen, men matar du mycket och inte har ett nyttobakterier och filter som är stort nog att bryta ner sk.ten då får du dåligt vatten.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Sulan
                  • October 2003
                  • 105

                  #9
                  Det va ju en bra ide, att smula sönder maten så behöver de ju ej "bråka" om den. Har inte tänkt på det. Testade det nu o alla fiskarna kunde äta i lugn o ro, det är ju bra.
                  Har nu fått svar på mina funderingar för denna gången, tack för det.

                  På återseende!!!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...