Vad tycker ni om det här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LostBoy
    • December 2003
    • 3

    Vad tycker ni om det här?

    tänker skaffa ett akvarium på 175-200 liter.
    har läst en hel del om olika fiskarter och har kommit fram till dessa:

    Apistogramma cacatuoides: 2 hanar 5 honor
    Pangio kuhli: 2 st
    Otocinclus vittatus: 5 st
    Paracheirodon innesi: 15-20 st

    kommer dessa att passa bra ihop? alla kommer från samma världsdel utom Pangio kuhli så jag tycker dom borde det. kommer det att se tomt ut i akvariet eller är det här tillräckligt, eller t o m för mycket?

    tack på förhand
    mvh daniel
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Låter som en bra början
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Ska du ha så många apistogramma tillsammans måste du se till så de kan hålla revir utan att se varandra annars blir det krig.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • Jorsa
        • August 2003
        • 47

        #4
        Om du har tillräckligt med grottor och håligheter till "Kakaduorna" så kommer det att fungera utmärkt, annars blir det som AndreasN säger...
        Bara ekonomi sätter gränser...

        Kommentar

        • LostBoy
          • December 2003
          • 3

          #5
          Om jag bytar ut Apistogramma cacatuoides mot en lika stor grupp av Bolivianska fjärilsciklider, funkar det bättre då eller är de risk för att dom också kommer att bråka? dom är iofs inte lika fina, men jag vill att mina fiskar ska trivas bra tillsammans.

          Kommentar

          • Koma
            • May 2003
            • 189

            #6
            Jag vet inget om Fjärilcikliderna, men jag vet att oavsett vad Jorsa säger så kommer du aldrig att klara av två hanar och fem honor Apistogramma cacatuoides i ett så litet kar. Det räcker med ögonkontakt mellan två honor för att de skall börja gnabba. Detsamma gäller hanarna antar jag. Du måste vara hyfsat duktig på att inreda för att klara en hane och två honor i ett sånt kar. Klarar du väl det så är steget att skaffa ytterligare en hona inte så jättelångt. Om det blir problem med tre så brukar nämligen de svagare två samarbeta ibland.

            Neontetrorna kan du nog inte ha om du vill ha lek (och resultat) på apistogrammorna. Otosinclus är bra, de gör ingen förnär och apistogrammorna kommer inte bry sig om dem så mycket heller. Om du vill ha en tetra tycker jag du ska prova Mormorerad bilbuk, eller eventuellt Kejsartatra. Jag skulle aldrig ha Kuhli-ål med Apistogramma heller. De är otroligt snabba och dessutom nattaktiva, de skulle antagligen också knycka yngel.
            ¡Hasta la victoria siempre!

            Kommentar

            • LostBoy
              • December 2003
              • 3

              #7
              Jag måste definitivt byta ut apistogramma mot någon annan. Det är väldigt synd för dom är så fina. Någon som vet hur Bolivianska fjärilsciklider kommer att funka i min grupp?

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Jag har haft 1 hane och 2 honor i ett 105-liters. Båda honorna har lekt och aldrig bråkat. De brukade tom simma bredvid varandra utan att bry sig om varandra. Men det verkar vara väldigt individuellt för olika honor också.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                Arbetssätt...