Nybörjare help me snälla :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #16
    Jag tycker du ska beställa ett växtpaket från www.hjortgatanszoo.se precis som malawi'n föreslår.

    Skalarer tycker jag om, de är sociala och sällskapliga. Så fort du närmar dig akvariet kommer de fram och tigger mat. De behöver minst ett 45cm högt akvarium. Pansarmalar tycker jag också om och även Ancistrusmalar. Du kan ha en hane och ett par honor av Ancistrus. Du ska ha en grotta per Ancistrus. Då kommer du också få yngel av dem efter ett tag som är ganska lätta att bli av med. Yngel från ungfödare är betydligt svårare att bli av med men det är jättefina fiskar.

    Silverhajar behöver ett betydligt längre akvarium. Gärna minst 150cm långt. De simmar väldigt mycket och väldigt snabbt.

    Sen vill jag slå ett slag för dvärgciklider också. Titta i zoopets artregister på alla fina och personliga dvärgciklider som finns. De flesta dvärgcikliderna behöver också grottor. Det är väldigt personliga och intressanta fiskar.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • xt3EM
      • November 2003
      • 13

      #17
      Ok växtpaket låter bra

      Nu kommer kanske en dum fråga men:

      Får man dom som frön eller är det redan en liten växt? kan man välja hur stor isåfall?

      Kommentar

      • xt3EM
        • November 2003
        • 13

        #18
        Och finns det ingen affär i sthlm som har sånt här paket som man kanske kan åka till i helgen?

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #19
          Jag känner inte till någon affär som har något liknande paket.
          Du får "färdiga" växter som du planterar i gruset. Du kan inte välja storleken men de växer till sig och du kan även föröka dem. Det tar tyvärr ett par veckor innan man får växterna från hjortgatanszoo. Beställ innan tisdagmorgonen ifall du vill ha dem efterföljande vecka.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #20
            Några få växter får du som en lök precis som en tulpan.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • darkside
              • November 2003
              • 165

              #21
              Jag tycker grusen låter helt ok, så länge den inte använts i filtret innan, antar att det inte är enbart 3mm utan att det är ett max mått o att den alltså är lite blandad tex 1-3 mm.

              Kommentar

              Arbetssätt...