Nytt akvarium....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • acc
    • March 2003
    • 470

    Nytt akvarium....

    Hej alla!

    Så har jag då införskaffat ytterligare 1 akvarium , det 3:e i ordningen. (Har sedan ett 112 liters och ett 56 liters se'n förut.)

    Det nya karet är på 60 liters med svart silikon och välvd framruta.
    Med bakgrund(affischvarianten),svart grus,växter,pump,en större rot,några dekorativa stenar,lysramp med lysrör, och doppvärmare gick hela kalaset på 700 kronor.
    -Allt inköpt på butik!!!

    Pump och lysrör är väl inte det optimala vad gäller kapacitet och watt, men det duger bra till att börja med...

    Sedan har jag inrett med anubias och javamossa utöver den vattenpest (10 st) och vattenwistaria (10 st) som jag köpte.
    Därmed har jag nog med växter i akvariumet...
    Det är verkligen fullt!!!


    Nu till min fråga...Eller rättare sagt, det är nu jag ber om era synpunkter...

    -Jag hade tänkt ha ph't i detta akvarium runt 6.5, dvs surt.
    Har haft lite funderingar på apistogrammor och fjärilsciklider och ngn mal.

    Vad tycker ni?
    Andra förslag?

    För en gångs skull ska jag försöka tänka efter före inköp.

    Jag blir jätteglad om ni kunde komma med förslag och uppslag, innan jag kutar iväg till butiken som en galning när löningen kommer!

    Jag ser verkligen fram emot era synpunkter, -så skriv!!!

    /Acc, -idiot som sitter och stirrar in i ett tomt akvarium!!!
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    #2
    Du är inte ensam som sitter och stirrar in i ett tomt akvarium med ett drömmande leende på läpparna... Måste säga GRATTIS till köpet! Sällsynt att få med så pass mycket för 700 bagis! Dock skriver du att pump och belysning inte är det optimala. Ska du ha så många växter krävs det rätt mycket ljus, åtminstone 2 lysrör med reflektorer. Aqua-Glo ska ge ett relativt bra sken för både fiskar och växter, som ett litet tips. Vad är det för pump som följde med i köpet? Du kan alltid skaffa ett lite mindre innerfilter så är du på den säkra sidan. Byt dock ur orginalfiltren mot grova filtermattor, så får du ett bättre biologiskt filter samtidigt som du inte behöver rengöra så ofta. Angående fiskar och surt vatten går det väl bra att ha ciklider som i naturen simmar i surt vatten, men är inte Fjärilsciklider afrikanska (dvs. föredra basiskt vatten)? Malar tycks dock inte vara så kräsna, även om man givetvis ska försöka eftersträva deras naturliga vattenmiljö. Lycka till!
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

    Kommentar

    • acc
      • March 2003
      • 470

      #3
      Hej Kampfisken!

      Tack för ditt svar.
      Fjärilscikliden är en sydamerikansk ciklid och vill ha ett ph mellan 5.5 - 6 om jag inte missminner mig totalt.

      Lite mer info om den medföljande tekniken...
      Eftersom jag inte är så hemma på alla termer, blir jag jätteglad om ni som läser detta "översätter" lite...
      (Ha ha ha!!! -HAde hon 2 akvarium se'n förut, eller vad skrev hon???)


      All teknik som medföjlde var av märket " Aquael" (kom gärna med kommentarer om ni känner till märket, då det är nytt för mej).

      Lysröret är märkt som följer: "230V, 50Hz (rena grekiskan) och är på 15 watt.
      Doppvärmaren är märkt "Aq 75"
      Pumpen är en "Aquael typ Fan-1"
      Följande info står: 230 V/50 Hz och har en kapacitet av 300 liter i timmen.

      Någon Svensk bruksanvisning medföljer inte, och Grekiska, Polska, Tyska, Ryska och spanska är inte mina starka sidor.

      Någon vänlig själ där därute som vill hjälpa mig att översätta?

      Fortsatta kommentarer om karets framtida eventuella invånare vill jag också ha..

      Kom igen nu!!!

      Bjussa Tanten på lite inspiration, innan hon springer iväg och köper helt fel firrar (Paroonhajar kanske? 10 stycken eller så.??!!!)


      /Acc, som skrev den sista raden med tonvis ironi i rösten...

      Kommentar

      • Stollig
        • September 2003
        • 37

        #4
        Mina föräldrar har en likadan pump som du och filterpatronen ska du nog byta för den slammar igen superfort den är ju jätteliten, men det är bra blås i den

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Cirkulationen är det inget fel på bara filterstorleken, lätt att kompletera med blå filtermatta.
          Lysrampen borde vara minst två rör för att köra växter däri, du kan ju kompletera senare med en kopplingsats från hjortgatan. De växter du har är dock inte så kräsna så det kanske går som det är.
          Ett par dvärgciklider får nog räcka, för stor risk att dom bråkar annars. Till det så vill du ha algätare. Jag skulle ta 5 ottocinclus och 5 amanoräkor. Nu har du väldigt mycket liv på bottnen, så du borde fundera på en fisk som åtminstone går i mellanskiktet. Här tycker jag att det funkar med en mindre stimfisk, varför inte zebrafisk?
          MVH
          magnus
          min zoon

          Kommentar

          • kampfisken
            • September 2003
            • 666

            #6
            Tjena igen. Tyvärr har jag aldrig hört talas om Aquael, men uppgifterna du angav betyder att lysröret (och armaturen) går att använda i Europa som har 230V el i vägguttagen, 50Hz vet jag inte vad det står för, och att lysröret har en effekt på 15W och är anpassat efter en viss längd på armaturen. Gissar att akvariet är ca. 45-50 cm långt? Det jag kan säga här är att du bör skaffa en enkelramp eller en dubbelramp (med hållare för 2 rör) som komplement till den enkelramp du fick med. Får du plats med en dubbelramp så ha den längst fram och den befintliga armaturen längst bak. Detta för att ett välplanterat akvarium behöver massor med (bra) ljus. Lyser ditt rör blått? Om det gör det kan du komplettera med ett Aqua-Glo lysrör och ha det längst fram (ger ett varmt sken som framhäver sydamerikanska cikliders färger väl samtidigt som det ger ett relativt bra sken åt växterna). Lyser det inte blått utan mer som ett vanligt lysrör man har i taket tycker jag att du ska byta ut det mot något annat som exempelvis Aqua Star, Flora-Glo eller Power-Glo. Skaffa gärna reflektorer av aluminium till alla lysrör! Är helt enkelt en vinklad aluminiumplåt man sätter fast på rören och som ökar deras effekt med 50-300%, fins för alla längder av rör och kostar bara någon hundring styck, är väl värda pengarna har jag upptäckt. Din värmare/termostat har en effekt på 75W och räcker bra till ditt akavrium, plasera dock denna där det är god vattencirkulation så att värmen sprider sig till hela akvariet. Pumpens kapacitet är väldigt bra, då man brukar räkna att den totala vattenvolymen ska omsättas 3 gånger per timme, i ditt fall blir det 60L x 3 = 180L/timme (alltså omsätter din pump 120L extra mycket vatten/timme, vilket bara är en fördel). Dock rekommenderar jag dig till att bygga ett biologiskt filter för att slippa rengöra pumpen så ofta. Köp en grov filtermatta (säljs färdigkapade i akvariebutiken), med måtten 10x10x höjden från gruset till akvariets höjd minus själva pumphuvudets höjd i cm. Sedan gör du ett hål i filtermattan, sticker i ett elektrikerrör med många små borrade hål eller annan typ av rör, som du kör in i filtermassan och fäster med tex. ett plastspännband runt pumphuvudet. Detta finns beskrivet närmare här på zoopet, avdelningen Pumpar. Så får du ett bra biologiskt-mekaniskt filter du bara behöver rengöra 1-2 gånger om året. Säg till om du behöver ytterligare hjälp/råd!
            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

            Kommentar

            • acc
              • March 2003
              • 470

              #7
              Tackar så ödmjukast för svaren!!!

              Vad gäller ljusrmaturen så är det en svart plast heltäckande sak som även fungerar som täckglas...

              INTE särskilt praktiskt, måste säga att det var det sämsta med detta paketköp, eftersom man måste ta bort lysröret när man ska dona i akvariumet...
              Det var många barnförbjudna ord som kom ur min mun när jag skulle planera växterna... Men men,
              -någon hake med det hela måste det ju vara till det priset...

              Det innebär också att jag inte kan köpa vilken ljusramp som helst till akvariumet eftersom det har välvd framruta...

              Om inte annat får jag fixa mindre ljuskrävande växter, inte mer med det...

              Tack för tipset om räkor! Vet inte ett smack om dessa, och har faktiskt aldrig sett några. La ett inlägg på "skaldjurs forumet" där jag vill veta mer...

              Och tack snälla kampfisken, för att du tog dej tid till det ingående svaret!!!
              Det uppskattas ska du veta!!!

              Någon fler som har tips och ideer till mitt nya akvarium?
              Tar gärna emot fler!

              /Acc, glad

              Kommentar

              Arbetssätt...