Kuliål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saxen
    • September 2003
    • 190

    Kuliål?

    Hej igen!
    Jag har spanat in mig på en kuliål(vet ej om den stavas så...) Vet någon någontig om denna ål? Enda jag vet är att den är nattaktiv.
    // Sandra
  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    #2
    Kuhlii-ålar är väldigt trevliga små fiskar. Kommer från Sydostasien, Vietnam nämns ofta. Finns även en svart variant som är mycket mindre än den vanliga, randiga sorten, som blir runt 10-12 cm. De randiga finns i minst 3 olika varianter.

    De är stimfiskar och man ska ha minst 5-6 stycken för att de ska trivas och inte bli skygga. De är även aktiva dagtid! Rymmer gärna på natten, så akvariet ska ha täckglas och inga glipor!
    De kan bli väldigt gamla, på fisk-ålders listan hade någonn haft sin kuhlii i 26 år och den levde fortfarande.
    De är allätare och gillar tablettfoder för bottenlevande fiskar och verkar gå ihop med de flesta andra sällskapsfiskar.
    Kuhlii-ålar kan yngla av sig i akvariet, deras romkorn är blå-gröna!

    Mina har en massa konstigheter för sig, de blir alldeles vilda vid vattenbytena och simmar ofta "längder" längst framrutan i karet.
    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Ja Kuhlii-ålar är verkligen kul att ha, både för att de är så vackra men också för att de är utmärkta renhållningsarbetare. Käkar alger, överbliven mat och döda fiskar på bottnen. Har själv en Kuhlii-ål samt en Kanelkuhlii-ål. Ofta är de som mest aktiva i skymningsljus och på natten, men då och då kommer de fram och gör loopingar framför frontrutan, är lustiga små krabater som är väldigt harmlösa, fredliga och "snälla". Dock är de enstöringar, vilket framgår av artbeskrivningen här på Zoopet, och bör således INTE hållas med för många i samma kar. De är alltså inte stimfiskar, men är akvariet tillräckligt stort kan man nog släppa i 2-4 stycken, så vitt jag kan tänka mig. Har ju som sagt själv 2 ålar i mitt 170L, men OK då har jag två olika arter också. Har funderat på om man vågar släppa i några till. Dock vet jag inte riktigt var man får tag på dessa underbara ålar, då de ju inte är så vanliga i handeln. Men Akvarielagret om någon borde kunna ha. Annars kan nog den lokala akvariehandlaren beställa hem några åt dig. Lycka till!
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • Alva
        • May 2003
        • 434

        #4
        jag tycker dom är vanliga, jag har sett dom till och med i en arken-butik!dom brukar ju inte ha mer än de vanliga; guppys med alldeles förstora fenor, kampfiskar i små glasskålar mm.
        <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

        Kommentar

        • kia
          • August 2003
          • 366

          #5
          Jag har tre kul kuhliålar, de där som ser ut som små AIK-halsdukar. Jag har också hört att de är mindre skygga om man har några ihop, typ tre stycken.

          Mina tre är väldigt aktiva. Det finns nästan alltid någon av dem framme. Samtliga kommer fram vid matdags. De trivs om de har gömställen och en lite "bökig" botten där de kan slingra sig mellan stenar, växter och rötter. Jag har lagt ner ett rör och i det vilar de sig gärna. Jag har läst att man kan använda glasstenar, eller ett glasrör, typ röret från en fotogenlampa, om man vill se mer av dem. De tycks inte fatta att de syns rakt igenom. Kuhli är kul!! Dessutom är de snälla. Jag fick mollyyngel som höll sig på samma ställen som ålarna brukar vara, ålarna rörde inte ynglen och de vande sig snabbt vid varandras sällskap.
          Nybörjare, Nivå II .
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
          "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

          Kommentar

          • Carro
            • October 2002
            • 255

            #6
            Har tre stycken i ett 105 liters akvarium. De håller bottnen snygg och ren, är framme ofta och simmar runt. De verkar inte lida av att de är fler än en utan de verkar vara tillsammans för det mesta. De tycker om zucchini och fodertabletter. Helt underbara att titta på och de ger något extra till det akvariet som vi har dem i.

            Kampfisken: jag tror inte det är några problem att släppa i ett par till i ditt 170-liters tillsammans med de som redan är där. :-)

            /C

            Kommentar

            • saxen
              • September 2003
              • 190

              #7
              Tack för alla svar! Jag har just köpt en ål(tyvärr har jag inte plats för fler) Den är vädigt rolig att titta på när jag har släckt ljuset. Kanske bir det fler någon gång...
              // Sandra

              Kommentar

              • killimilli
                • November 2003
                • 98

                #8
                Dock är de enstöringar, vilket framgår av artbeskrivningen här på Zoopet, och bör således INTE hållas med för många i samma kar.
                Jag har två i mitt 112 liters, och de håller mest ihop hela tiden fastän de har många gömställen där de kan vara ensamma, så jag vet inte om jag skulle kalla dem för enstöringar.

                Kommentar

                Arbetssätt...