Räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ada
    • November 2003
    • 30

    Räkor

    Jag tycker att de algätande räkorna är SÅÅ söta...
    kan nån ge mej lite tips, eller om det är nån som tycker att dom inte är bra.
    Är dom fientliga, svåra att ha [nybörjare], hur stort akvarium osv...
    JAg undrar hor många fiskar man kan ha i ett 100-liters akvarium, jag fattar juh att det är beroende på fiskarnas art och strolek, men på ett ungefär ..jag vill ha =>
    platys, guppys, gurami, koppartetror, ancistrus
  • davide
    • February 2003
    • 1093

    #2
    Här er lite info som jag har hittat på akvarieguiden.nu om Caridina japonica (algätande räkan)
    http://www.akvarieguiden.nu/fiskar/fiskarkiv.php?go=info&id=0196
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

    Kommentar

    • Mega_light
      • March 2003
      • 109

      #3
      Jag har också en fråga angående det här med räkor och det är =
      Äter inte fiskarna upp räkorna??
      Vad är ballare än en fårvallare??-----> Shetland Sheepdog!!

      Kommentar

      • Ada
        • November 2003
        • 30

        #4
        Eller äter räkan upp småfiskar...hmmmm.....HJÄÄÄLP!
        platys, guppys, gurami, koppartetror, ancistrus

        Kommentar

        • izac
          • April 2003
          • 756

          #5
          Ja tycker inte dom e speciellt söta. Blir snarare lite rädd för dom.. Har ännu ingen. Mest på grund av att ja inte kommer våga stoppa ner händera i karet då.. heheh.. Eller inte. hehe
          Men dom lär va great! Ska skaffa några så småningom.

          Kommentar

          • gugges
            • May 2003
            • 893

            #6
            Räkor är coola men jag vet inte om de riskerar att bli käka i karet bara! har scalarer, guramis silverhajar och en del malar i det stora! i det mindre i köket yngel av ancistrus och yngel av kampfisk... sen i det nya så kommer det nog mest vara malar.. och någon fisk som inte stör malarna så att säga.. vad skulle det funka med? vad har ni för fisk tillsammans med era räkor?
            Guardians Of Catfish - www.goc.se

            Kommentar

            • Ulla
              • April 2002
              • 1163

              #7
              Ursprungligen skickat av gugges
              Räkor är coola men jag vet inte om de riskerar att bli käk i karet bara! har scalarer, guramis silverhajar och en del malar i det stora! i det mindre i köket yngel av ancistrus och yngel av kampfisk... sen i det nya så kommer det nog mest vara malar.. och någon fisk som inte stör malarna så att säga.. vad skulle det funka med? vad har ni för fisk tillsammans med era räkor?
              Mina små räkor (2-3 cm), någon cardina variant som ynglar av sig i akvariet, går tillsammans med guramin, siamesiska algätare. 2 jätte-ancistrusar,pristellor, kilfläckar, pakistanbotior och pansarmalar. De blir inte uppätna, en del av ynglen klarar sig också. Mycket javamossa är bra gömställe åt de små.

              De vanliga japonica-räkorna, storlek 4-5 cm, går tillsammans med diverse fullvuxna regnbågsfiskar, ancistrusar, siamesiska algätare, en L260 och botia striata utan problem.
              Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

              Kommentar

              • aquafirren
                • May 2003
                • 130

                #8
                Jag hade mina räkor tillsammans med fiskynglar, det var inga problem.
                Nu har jag bara räkor i akvariet (60 liters) då 2 av dem bär på räkbebisar , idag upptäckte jag att räkbebisarna har blivit frisimmande.

                Att ha räkor tillsammans med småfiskar som ej är alltför aggressiva gå nog bra, större fiskar tycker nog att de är mumsmums , det gjorde iallafall mina diskusar.

                mvh
                Mi

                Kommentar

                • davide
                  • February 2003
                  • 1093

                  #9
                  Jag har även hört att barber tycker om att fara och slita i räkorna, ibland till följd av att vissa delar lossnar.
                  MVH David
                  www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                  Kommentar

                  • Framerate
                    • July 2003
                    • 118

                    #10
                    Gömma sig kan dom i alla fall. Hade tio räkor som hux flux "försvann", så när som på tre. Köpte elva till som "försvann" över en natt (för bara en vecka sedan ungefär).
                    SÅ KONSTIGT! Tidigare var dom dagaktiva och vispade runt lite överallt. Jag förstår inte. Inte minsta spår.

                    Jag ska ta fram ficklampan en sen natt och leta lite...

                    Kommentar

                    • killimilli
                      • November 2003
                      • 98

                      #11
                      Vi har våra tre räkor tillsammans med guppys, sebra fiskar, kardinalfiskar, ja div. småfisk, och det går bra...de är ju så söta de små räkorna, och mycket duktiga på att städa...synd bara att de är så svår odlade..

                      Finns det någon som har någon annan sorts räkor som är mer lättodlade?

                      Kommentar

                      • mare
                        • September 2003
                        • 32

                        #12
                        Jag har mina räkor (10st)med scalarer guramis silverhaj barber eldstjärt krabbor och det funkar utmärkt......................
                        M.V.H MARRE

                        Kommentar

                        • Framerate
                          • July 2003
                          • 118

                          #13
                          Nu har jag kollat med ficklampa mitt i natten och jodå, deras reflekterande små prickar till ögon lyser överallt!
                          Men vad konstigt ändå att dom plötsligt vänder på dygnet. Och vad tråkigt!
                          Rensade bort en halv hink med växter, får se om det hjälper. Vinkeltetrortna stimmar i alla fall bättre nu.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...