Flera fiskar, vilka och när?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bling_bling
    • October 2003
    • 8

    Flera fiskar, vilka och när?

    Jag har nu (två dagar sedan) köpt 9 neontetra, 1 ancistrus och 2 svärdbärare (som min lillebror absolut ville ha...)

    Men jag undrade:
    1. Hur många neontetrar borde jag ha? Är 9 tillräkligt för att dom ska bli en fin stim eller borde jag köpa några till?

    2. Hur många ancistrus kan jag ha? Jag vill ju gärna ha några till...

    3. Hur länge är det bra att vänta innan jag köper nya fiskar? Måste jag vänta?

    4. Vill många olika fiskarter kan man ha? Jag vill ju ha en massa olika fiskar!

    (PS: Jag har ett 112 l. akvarium)
    112 liters:
    16 Neontetror
    3 Svärdbärare
    3 Skäggmunsmalar
    1 Blågurami
    1 Mosaikgurami
    2 Kyssgurami
    1 Äppelsnäcka
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag tycker att du skall försöka att lugna dig lite. Låt de fiskarna du har i nu gå där 3 veckor innan du fortsätter att fylla på. Då kommer den biologiska nerbrytningen funka och du slipper riskera nitrit (gift). När du skall i mede mer fiska så tänk på att ditt kar är ganska så litet. Ancistrus kan du ha några stycken 2-4 st. Neontetror kan du öka på med, dom trivs bättre om dom är fler. Ett stim pansarmalar gör alltid gott för botten (om du inte har kantig sten) Men sedan tycker jag att du skall välja endast en fisksort till, då en lite större parfisk.
    Man skall undvika för många olika arter i ett kar då det kan likna "fisksoppa". Dessutom är ditt kar inte tillräckligt stort för så mycket mer.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Alva
      • May 2003
      • 434

      #3
      jag tror en fredlig parbildande sydamerikansk skulle bli fint. kurvciklid, eller grön bågfensciklid kanske. men som nämt är, vänta lite med mer fiskar, och undvik fisksoppa! det blir alltid snyggare med fler av varje fisksort och inte så många sorter. personligen tycker jag om lite lugnare akvarium med inte så många fiskar. men som nybörjare vill man så klart testa alla fiskar i världen!
      <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        men som nybörjare vill man så klart testa alla fiskar i världen!
        Jag kan bara säga att det inte är bara nybörjare som vill testa alla fiskar i världen... finns ju en anledning till att vi har 12 akvarier för närvarande....

        Vill tillägga angående Ancistrusarna då... du kan säkert ha sisådär en 4 st när de är små... När de blir könsmogna blir det nog svårt att hålla mera än ett par, kanske två honor och en hanne möjligtvis... Frågan är bara varför? två stycken klarar galant av att hålla ditt akvarium rent.

        I övrigt håller jag med föregående talare... fyll på med Neoner, köp till 4-6 Corydoras (de är också en stimfisk) sedan ett par av någon större fisk. Köp inte Scalarer bara, de blir för höga för ditt kar och de käkar Neoner... Jag vet faktiskt inte hur det är med andra Sydamerikanska ciklider, när det gäller att käka neoner menar jag, så det är nog läge att kolla det kanske...
        Om det inte behöver vara biotopriktigt skulle du ju kunna köpa två Guramis av något slag... isåfall rekommenderar jag två honor... annars kommer alla andra fiskar att stå nedtryckta i ett hörn när Guramisarna leker.... Å andra sidan så behöver Ancistrusarna bra cirkulation, så det kanske inte blir så mycket lek av Guramisarna...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • bling_bling
          • October 2003
          • 8

          #5
          Okey... tack ska ni ha.
          Ja får väl vänta ett tag då och köpa några neon's till och ett par ancistruster. Får se vad det blir för fiskar som kommer... Det blir nog några lite större fiskar.
          Ska kolla upp dom ni rekomenderade...
          112 liters:
          16 Neontetror
          3 Svärdbärare
          3 Skäggmunsmalar
          1 Blågurami
          1 Mosaikgurami
          2 Kyssgurami
          1 Äppelsnäcka

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            bling bling! Jag måste bara få berömma dig för att du kollar så bra innan du drar igång! Många köpet ett akvarium, packar det fullt med fisk, och sedan skriver de här när fiskarna börjar dö eller bli sjuka... Det är så skönt med nyblivna akvarister som tar ansvar för sina blivande husdjur!
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • bling_bling
              • October 2003
              • 8

              #7
              Tackar.
              Jag älskar djur och alltid om jag får för mej att skaffa nåt nytt djur så är det ju mer än halva nöjet att veta så mycket som möjligt om sina djur så man kan ge dom det bästa möjliga! Spelar ingen roll om det nu är hundar, råttor, fåglar eller fiskar. Man har ju ett stort ansvar som många tyvärr skiter i. Dom vill bara husdjur för eget nöje... Jag ser det mera som att jag får hjälpa djur med att få ett så bra liv som möjligt.
              Men visst känner man sig helt dum och förvirrad i början! Men jag lär nog lära mej mer om akvarium snart. Måste läsa lite mer bara...
              Och sånna forum som det här är ju helt underbara! Oftast snälla människor som gärna hjälper till... Jätte bra! Tack gud för internett! :-P
              112 liters:
              16 Neontetror
              3 Svärdbärare
              3 Skäggmunsmalar
              1 Blågurami
              1 Mosaikgurami
              2 Kyssgurami
              1 Äppelsnäcka

              Kommentar

              • cool
                • October 2002
                • 1869

                #8
                Tja!
                Om du inte vill ha biotop riktit så skulle ja föreslå palettciklider också=)
                Dom e fredliga o lättlekta värt attt kika upp dom också!
                Lycka till//Tobbe
                Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                NY MSN:t__skate@hotmail.com
                Skorpion och amfibie fantast

                Kommentar

                • cool
                  • October 2002
                  • 1869

                  #9
                  Helt rätt inställning bling bling=)
                  Håller me det du skriver också!


                  Man har ju ett stort ansvar som många tyvärr skiter i. Dom vill bara husdjur för eget nöje... Jag ser det mera som att jag får hjälpa djur med att få ett så bra liv som möjligt.


                  Det va mycke klokt skrivt tycker ja iallafall=)
                  Tobbe
                  Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                  NY MSN:t__skate@hotmail.com
                  Skorpion och amfibie fantast

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #10
                    Hej Kristoffer.
                    Om du vill ha en lite större ciklid som passar i ditt akvarium tycker jag att du skall titta på Laetacara dorsigera . Den rör inte växter och gräver inte. De enda växter som försvann när jag hade denna art var all andmat, vilket jag enbart var tacksam för. Zoopet´s bild gör inte denna fisk någon rättvissa utan jag länkar till en annan sida som visar hur fisken ser ut när den är utfärgad.
                    http://www.tdl.com/~wako/aquaria.html
                    Lycka till med ditt nya akvarium, jag tror nog att fiskarna kommer att trivas lika bra hos dig som dina råttor.

                    Guy
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    Arbetssätt...