Har stora problem med matningen!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fveduk
    • November 2003
    • 127

    Har stora problem med matningen!!!!!!

    Jag har ett 47 liters akvarium med 6 kuhlis och matar dom med sjunkfoder. Men problemet är att det tar i bland upp till 2-3 timmar inan dom börjar äta maten. Så jag får nitrit problem om och om igen. Vad ska jag göra????????
    //Fveduk
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Du matar förmodligen för mycket. Jag skulle lämna dom utan mat i en vecka (det tar dom ingen skada av). sedan mata mycket sparsamt så att dom "lär" sig att vara framme när det vankas mat.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • fveduk
      • November 2003
      • 127

      #3
      Tack för tippset Tropfrog. Har en liten fråga till. Jag har hört att när man fyller på med nytt vatten så ska man först låta vattnet stå i 24h. Måste man det???
      //Fveduk

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Nej det måste man inte. Det viktigaste är att vattenbytet är snabbt och smidigt så att man inte skjuter på det, eller slarvar med det. 1/3-1/2 kallt vatten en gång i veckan till en gång var fjortonde dag. Det finns egentligen inget negativt med att byta oftare. Men det är inte helt bra att byta mer än 50%. Se bara upp med temperaturen, det är det viktiga.
        MVH
        magnus
        min zoon

        Kommentar

        • fveduk
          • November 2003
          • 127

          #5
          Men kan man ta varmvatten, tänkte om det växer konstiga bakterier i varmvatten beredaren eller ska man ta kalt vatten och värma det i micron eller liknande????
          //Fveduk

          Kommentar

          • mgrant
            • July 2003
            • 475

            #6
            Du behöver inte värma upp vattnet, du kan ta vatten som är typ 25 grader direkt från kran. Det har jag alltid gjort och det har aldrig varit några problem.
            Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
            Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Det beror lite på hur rören är i ditt hus. Om du har kopparrör så är det inte bra att ta varmvatten/ljummet. Det bästa oavsett är att ta iskallt vatten och hälla i det sakta och hålla koll på temperaturen. Som mgrant säger aå går det med ljummet men det är inte det bästa.
              MVH
              magnus
              min zoon

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Finns det någon som inte har kopparrör?
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • rico
                  • May 2003
                  • 19

                  #9
                  ormgrönlingar är ju ofta lite skygga, så de vågar kanske inte komma och äta. Ge dem mat just före du släcker lampan o se om det hjälper

                  Kommentar

                  Arbetssätt...