Svårt att hålla balansen - Slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Voja
    • November 2003
    • 7

    Svårt att hålla balansen - Slöjstjärt

    Hej!

    För några veckor sedan fick jag fem slöjstjärtar. Några dagar efter att jag fått dem har jag märkt att en av dem ställer sig i ett hörn och är där helt stilla (ofta upp och ner). Ofta har den svårt att hålla balansen och den håller sig mest i övre delen av akvariet. De senaste dagarna har den varit upp och ner det mesta av tiden och den har svårt att ställa sig rätt igen.

    Då jag inte har någon erfarenhet av fiskar skulle jag behöva hjälp OMGÅENDE!!!

    Tack på förhand!
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    #2
    Avliva fisken i isvatten, om du nu inte vill hålla på med mediciner (vilket förmodligen ändå inte skulle funka). Någon annan har kanske en annan uppfattning.
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Jo jag har en annan uppfattning och det är om att avliva en fisk i isvatten. Rent djurplågeri och inte tillåtet med försöksdjursfisk.

      Det finns guldfiskveteraner här på forumet som säkert kan hjälpa dig Voja. Hittar de inte denna tråden kan du försöka i "Guldfisk (slöjstjärt) och Koi"-avdelningen.

      Redigering: Jag såg att du redan har försökt på flera ställen, då är det bara att vänta och se.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • suze
        • November 2003
        • 54

        #4
        Hej! Är också nybörjare och har nyss skaffat en skål. Jag började med att köpa en liten slöjstjärt. Den mådde bra i ca 2 dagar och sedan gick det kraftigt utför. Den började ligga på sidan och stod ibland helt upp och ner. Jag blev helt förkrossad och tog med mig den tillbaks till handlaren för att lämna tillbaks den. Jag trodde att den vantrivdes och kunde inte se den lida. Men då kollade han nitriten i vattnet jag hade med mig. Testet blev MÖRKT CERISE! Och detta efter bara fyra dagar. Det ska vanligtvis ta ca tre veckor att utveckla nitrit i ett akvarium. Han gjorde en test i det vattnet min slöjis kom i från i affären och det visade sig att han hade lite nitrit där i... (!) Eftersom jag hade fått en hel del vatten med mig hem ifrån affären så kom min nitrit förmodligen därifrån och hade accelererat i min skål eftersom jag inte har pump eller fliter eller nåt i den. Jag fick en flaska Nitrivec av honom och rekommendationer att släppa tillbaks min firre och byta 75% av vattnet direkt och ta i detta medel. Jag gjorde detta och nästan omgående ställde sig den rätt. Jag bytte sedan 50% av vattnet dagligen i en vecka och tog i Nitrivec i det nya. Efter ca 10 dagar tog jag med mig ett vattenprov tillbaks och han kollade det. Bara lite lite ljusrosa, så jag har fortsatt att byta ca 50% varannan dag. Nu har det gått ca två månader och slöjisen är precis som den ska vara - Pigg och glad. Jag fortsätter med detta för det tar bara ca en kvart vare vattenbyte. Och fiskarna (har köpt en liten algätare också) verkar må väldigt bra av dessa vattenbyten.
        Så testa detta!
        Mitt mycket ödmjuka akvarium...
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

        Kommentar

        • kampfisken
          • September 2003
          • 666

          #5
          AndreasN: Varför tycker du det är djurplågeri att avliva fiskar i isvatten? Har läst på flera ställen att det mest humana är att fylla en bunke med kallvatten, hälla i så många isbitar (och kylklampar) man har och sedan släppa i fisken. Då förlorar fisken medvetandet efter några minuter och somnar stilla in. Hur brukar du avliva dina sjuka fiskar och hur menar du att ditt sätt inte är djurplågeri?
          Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            kampfisken: Läs Ola Svenssons inlägg i denna tråd: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5348&ARCHIVE=&whichpage=1 där han citerar EU-reglerna för avlivning av fisk.

            suze: I en liten skål är det nödvändigt med vattenbyten som du gör för att hålla en bra vattenkvalitet och för att syresätta vattnet. Angående att hålla fisk i skål finns det mycket skrivet om här på forumet.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • suze
              • November 2003
              • 54

              #7
              Hej AndreasN.
              Jo jag vet att det anses som djurplågeri att hålla fiskarna i en skål, men jag har medvetet köpt en liten slöjstjärt och den minsta algätaren jag kunde hitta. Jag har inte för avsikt att behålla dem i denna skålen för all framtid utan tänker uppgradera detta till ett riktigt akvarium så småningom.
              Som jag sa tidigare, så ser fiskarna ut att må bra. De är alerta och håller på med vad de nu ska hålla på med enligt artbeskrivningarna. Tro mig, om de verkade deppiga så skulle jag INTE tvinga dem att bo i skålen.

              Eftersom min sambo är motståndare till alla typer av husdjur förutom hundar, så köpte jag detta utan hans vetande för att mjukstarta...
              Och det verkar funka, han gillar våra två små firrar! ...Öh, vaddå manipulativ?! ;-)
              Mitt mycket ödmjuka akvarium...
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Hehe, du får kämpa på med din sambo. Det finns tom en tråd om just att manipulera sambor.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • rico
                  • May 2003
                  • 19

                  #9
                  Hur stor är din skål? Visste du att guldfiskar kan bli t.o.m. 30 cm långa! Det är klart att din guldfisk inte blir så stor men jag tycker att detr är klart djurplågeri att ha den i en skål! . Guldfiskar är mycket tåliga och kan klara sig i en skål men det är inget skäl för att plåga dem. Guldfiskar borde ha minst 200l akvarium och sälj din fisk om du inte har räd att köpa detta.
                  P.S. jag tror inte att din fiskar är lyckliga för att de gör vad de "borde", de ryms ju inte att simma ordentligt ens.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    suce om du har fisken kvar så deppa inte över påhoppen den har det säkert bättre i din skål än hos grossisten eller butiken.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...