Moby Dick akvarium - fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jola
    • September 2003
    • 14

    Moby Dick akvarium - fråga

    hej! jag har en liten Moby dick akvarium (2½ mån)som senast två dagar låter väldigt konstigt.
    Det verkar som filtern har någon problem. Vatten rinner genom som vanligt men det låter som bullrer och gammal skrot ungefär som vi problem med motor i bilen.
    Vet ni kanske vad detta berör på?
    Har detta hänt någon av er?
    tänkte gå till affären inom veckan och få veta mer men kanske någon av er som hjälper innan dess?
    hälsningar
    ~~ ____ ~~ ____ ~~ ~~____ ~~ ____ ~~
    ~ <')___)< >(___('> >(___('> <')___)< ~
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Låter som impellern är skadad, dvs obalanserad. Det kan inträffa bla om filtret gått torrt. Det brukar gå att köpa en ny impeller som reservdel till de flesta filter.

    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • jola
      • September 2003
      • 14

      #3
      Ursprungligen skickat av heeke
      Låter som impellern är skadad, dvs obalanserad. Det kan inträffa bla om filtret gått torrt. Det brukar gå att köpa en ny impeller som reservdel till de flesta filter.
      jag har aldrigt kört på den utan vatten, och om det är det så som du säger hur ska man byta de i så fall?
      filtern ser ut som inkapslat så jag ser ingen möjlighet att öppna den ens.
      ~~ ____ ~~ ____ ~~ ~~____ ~~ ____ ~~
      ~ <')___)< >(___('> >(___('> <')___)< ~

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Ja, kan du inte öppna filtret blir det ju värre, då är ju det enda du kan göra att köpa ett nytt filter.

        Men hur är det tänkt att man ska rengöra filtret om det inte går att öppna???



        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Är det ett sådant som har en pump i locket och ett filter som ligger i ett fack efter pumpen så kolla om det är skräp i pumpen, eller du har för lite vatten så den suger luft, lyft pumpen medan den går och sätt tillbaka den.
          Jag vet en som har ett litet sådant som yngel akvarie.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • cecilia
            • January 2003
            • 754

            #6
            Ta bort filtret, lossa "plastsvängen" och voila- pumpen är klar att lyftas upp. Jag har dock inte lyckats montera isär pumpen för att rengöra impeller etc. Prova annars att höja vattennivån något.

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              Det går att ta ut impellern, eftersom det gråa locket som man kan reglera inflödet med kan tas bort. Stick bara in en kraftig synal i inflödets hål, och bämd. Det funkar, men locket flyger bort en bit. MIn har också låtit så, men då är det bara att justera lite inuti pumpen...
              Björn Forsberg

              Kommentar

              Arbetssätt...