Trångbott!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi 100
    • September 2003
    • 45

    Trångbott!

    Har tidigare fått en kommentar att jag har mkt fiskar i mitt 54 l akvarium. Vad tycker ni?
    3 svärdbärare
    3 platys
    4 guppys
    2 pansarmalar
    De ser ut att trivas, och akvariet funkar bra, åtminstonde just nu.
    Men det hade varit kul med några platys till så småningom.
    Kan jag få lite synpunkter på det?
    Jag bytar ca 5 l vatten varje dag...är livrädd att få massdöd igen.
    Är det lagom, eller jag oroar fiskarna i onödan? De är orädda, o gömmer sig inte...
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Det fungerar nog om du byter vatten varje dag som du skriver och har ett bra filter. Tänk på att de tre förstnämnda fiskarna kommer yngla av sig ganska mycket om ynglen har någonstans att gömma sig som finbladiga växter.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • Jessa
      • September 2003
      • 454

      #3
      Du kan nog dra ner på vattenbytena till en gång i veckan och byta 15 l istället. jag har en 54l burk med 10 neontetror, 2 kampfiskar, 2 pansarmalar, en ancictrus och 3 algätare, och jag byter ca 15 liter vatten 1 gång i veckan och det karet är det bästa jag har. Växterna växer så det knakar.

      Kommentar

      • Cissi 100
        • September 2003
        • 45

        #4
        Förlåt, men vad e det som nog funkar? Som jag har det nu, eller att jag köper till ett par platys till så småningom?

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Ska du inte i stället planera för ett större akvarie om du vill ha fler fiskar.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Fiski
            • April 2003
            • 32

            #6
            Jag tycker inte att det är för mycket fiskar!!
            Kram
            //Linnéa

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Cissi: som du har det nu, du behöver inte köpa fler platys de kommer föröka sig på egen hand.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen skickat av Cissi 100
                Har tidigare fått en kommentar att jag har mkt fiskar i mitt 54 l akvarium. Vad tycker ni?
                3 svärdbärare
                3 platys
                4 guppys
                2 pansarmalar
                Skulle det vara för mycket? Tycker det verkar helt OK.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Du behöver inte byta vatten varje dag även om det inte är till någon som helst skada. Men 15-20l en gång i veckan ska räcka gott och väl.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Med utgångs punkt från att när man köper fiskar till sitt akvarium ska man räkna på fiskarnas storlek som vuxna och i cissis fall blir det efter Zoopets artbeskrivning, utan att jag kollat gissningsvis kanske 1 meter fisk på 54 liter vatten, men om ingen fisk blir större än 3 cm då kan det 54 l räcka utan större problem.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Cissi 100
                      • September 2003
                      • 45

                      #11
                      Tack för era synpunkter!!
                      Visst tänker jag redan på att skaffa större...Akvarievärlden är mkt mer spännande än jag trott. Tänker dock vänta ett tag, för att se om det håller i sig..."L"
                      Hur stort rekommenderar ni då? Än så länge tycker jag det räcker med de arter jag redan har, inga "besvärliga" sorter iallafall.

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        Så stort som din plånbok och ditt boende tillåter. Ju större desto enklare. Det finns en magisk gräns nånstans vid 60-80l då det blir markant lättare.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        Arbetssätt...