Yngel frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kia
    • August 2003
    • 366

    Yngel frågor

    I går upptäckte vi rätt många pigga små yngel som simmade omkring i sonens akvarium. Minst ett 10 tal kunde jag räkna till. De käkade räkmix och rörde sig raskt under rötter och mellan växter och grus. Hur stor chans har vi att få se några växa upp tillsammans med zebrafiskar, svärdbärare, mollys och kuhliålar? Igår visade de fiskarna inget intresse för de små ynglen och i morse fick jag se en skymt av ett par stycken i alla fall.

    Kan man arbetsämma yngel på något sätt? Vi har ingen aning om vem som kan vara förälder. Kvickheten får mig att tro att det är sebrafiskar, men kanske alla yngel är lika snabba?

    Hur plockar man upp sådana små varelser utan att skada dem (eller riva hela akvarieinredningen) för att ha dem i ett yngelakvarium?
    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Försök att skapa fler gömställen i karet i stället så kommer förmodligen någon att överleva. Om dom har lekt innan så kommer dom förmodligen att leka igen. Förr eller senare så kommer du att ha för mycket fisk i karet i allafall. Jag gissar på att det är mollysen som ynglat. Har någon av ungfödarna smalnat av märkbart? Om det är zebrafisk så har du haft en otrolig flyt. Dom brukar äta upp sina yngel direkt.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    Arbetssätt...