Tvätta akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tmgrodan
    • October 2003
    • 24

    Tvätta akvariet?

    Här kommer frågor ni flesta kommer skratta åt, men det bjuder jag på!!


    Har idag hämtat mitt "nya" begagnade akvarium o undrar lite ang rengörning...

    1¤Har tvättat akvariet med alkohol baserat rengörnings medel, är det ok?
    2¤Hur skall jag rengöra filter o stenar bäst för att undvika att "gammla" alger o ev giftiga ämnen komma tillbaka???
    3¤Skall köpa akvarie sand till akvariet imorgon, skall jag skölja ur det först?
    4¤Hur snart kan jag sätta ned växterna?

    Tacksam för svar!!! Mvh Grodan

    484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
    40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
    //Grodan
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    1 ok om du sköljt väldigt noggrannt
    2 Algerna kommer om dom får rätt förutsättningar oavsett hur noga du rengjort. Om du sköljer filter och stenar i vatten så räcker det.
    3 Akvariegrusen skall sköljas tills den inte längre färgar vattnet.
    4 så fort som du har fått upp värmen i vattnet.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Scan
      • November 2002
      • 93

      #3
      Inget att skratta åt, man får bara svar om man frågar...

      Alkohol går bra, skölj bort det bara.
      Stenar skrubbas med t ex en rotborste o vatten.

      Filter kramas i varmt vatten. Om du fick med sand skall det sköljas, använd hink och dushslangen. Även ny sand bör sköljas på samma sätt. Du kommer att förvånas över hur skitig den är. Rör runt och byt vatten i hinken tills det klarnar.

      Växter kan du plantera bums. Gräv gärna ned en lerkula i gropen. Häll gärna i lite bakteriekultur redan från början. Om du har tålamod, vänta sedan en tid innan fiskarna anskaffas. Men framför allt: -fyll på med fisk långsamt, dvs börja med ett fåtal, och utöka sedan lite i taget.
      Lycka till!

      Kommentar

      • tmgrodan
        • October 2003
        • 24

        #4


        Tack!!!!!

        Nu känner jag mig säker på att jag gjort/tänkt rätt!!

        Bättre att fråga en gång extra så att jag startar rätt, vill ju inte börja som massmördare *ler*

        Nu är jag så glad för jag har målat akvarie bänken o det blev så fint!
        Skall jag bara bestämma mig vad jag skall ha som grus...nåt förslag? Jag skall ha växter, vad är bäst då? sand eller lite grövre?? (vill ha ciklider o vad jag läst trivs de bäst i sand?)

        484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
        40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
        //Grodan

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Mina växter växer vare sig det är fin, fin sand (0,01mm) eller grov engelsk sjösten (3-4mm). Jag tänker framförallt på Cryptocoryne som tar upp näring genom rötterna.

          För ciklidernas skull så vill de inte ha grövre än att de kan ta kornen i munnen.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • tmgrodan
            • October 2003
            • 24

            #6
            Hmm, så, det låter som jag kan välja sand fritt då ju....ingen risk att någon fisksort får i sig för mycket av finkornig sand o "drunknar"??? *skrattar att att fiskar drunknar*...hmm, menar, ja, dör av sand i magen!
            484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
            40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
            //Grodan

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Nejdå. Det är kul att kolla på mina pansarmalar i karet med finast sand, de suger i sig sand och sprutar ut det genom gälarna.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • JR
                • April 2003
                • 2112

                #8
                Ska tydligen vara bra för ciklidernas matsmältning & tarmar & grejs om de får i sig lite finkornig sand när de äter.. har jag hört lite här & där.
                --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                Kommentar

                • tmgrodan
                  • October 2003
                  • 24

                  #9
                  oki, hur är den finkorniga jämfört med den lite grövre ur "rengörnings synpunkt"???? Har fått för mig att gojset syns mer i den finkorniga sanden än i grövre...vill att akvariet skall vara en snygg/trevlig/mysig möbel!!!
                  484liters,15stsebrafiskar 5stsimesiska algätare 4st Corydoras Julii2st Guldguramis2stBlåguramis2st Klogrodor+ nykommlingarna:2st fjärilsciklider4st platy
                  40 liters, minst 200 sebra fisks yngel
                  //Grodan

                  Kommentar

                  • Jessa
                    • September 2003
                    • 454

                    #10
                    Har du fin sand så är det bara att suga med slangen ett par cm över sanden så följer skiten med, har du grövre grus så får du dammsuga grusen för att få upp skiten.

                    Kommentar

                    • JR
                      • April 2003
                      • 2112

                      #11
                      jag har fin sand i mitt stora kar, och ganska bra cirkulation. skiten samlas ihop i små högar här & där tack vare cirkulationen & att den ligger ovanpå...enkelt att ta bort om man vill..
                      Jag har en ganska stor gibbiceps som skiter stoora korvar, så det blir allt till att dammsuga ibland. Lättare nu med sand än innan med engels sjösten!
                      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...