Vattenbyts-frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _fade2black_
    • September 2003
    • 55

    Vattenbyts-frågor

    Ska byta vatten idag tänkte jag. Har ett 69-liters akvarium. <b>Hur mycket bör jag byta? </b>Har däri 8 platys 6 olika sorters guldfiskar, och tre malar...

    Har kollat vattenkvalitén, och den är bra. Ingen nitrit eller något. Men det efter jag fått behandla vattnet med nitrivec (eller vad det heter).
    <b>Men när jag byter vattnet, vad ska jag tillsätta då?</b> Har lite kvar i min flaska aquatan.
    <b>Kommer nitriten stiga igen då jag byter vatten</b>? Gubben i affären sa att det inte skulle göra det.... Matar dom en gång om dagen... ibland med flingfoder, ibland med något som liknar små pellets.
  • _fade2black_
    • September 2003
    • 55

    #2
    menar såklart att jag har 6 olika sorters slöjstjärtar.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      OJ! Kraftigt överbefolkat kar. Helt omöjligt att säga hur mycket du bör byta. Min gissning är 50% varje dag.
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      • _fade2black_
        • September 2003
        • 55

        #4
        Vad? Nej... men.. enligt räkning vad jag hört så 1L vatten på 1 cm fisk...
        6 slöjstjärtar a´ 5 cm = 30 L
        8 platy a´ 4 cm = 32 L
        3 malar a´ 2 cm = 6 L

        Allt som allt 67 L, och jag har 69....

        Och andra råd ang. vattenbyte var "en eller två ggr i månaden".

        Mina fiskar ser väldigt pigga ut, dom äter bra, simmar runt och verkar allmänt glada.....
        Hörde dessutom med herrn i affären som jag köpte fiskarna av om det var tillräckligt med utrymme, och det ansåg han.

        Kommentar

        • marcus_swe
          • July 2003
          • 483

          #5
          Den där 1l per cm stämmer inte så bra... Sen får du tänka på att du har en massa grus och kanske också rötter och annat i akvariet som stjäl ett antal litrar...

          Jag skulle nog byta minst en gång i vecka med den mängden fisk...

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Gubben i affären vill ju sälja fisken, eller hur? En bra måttstock på guldfisk är 50 liter per fisk, den används här på zoopet. Dessutom så står det minsta akvarium 250 liter. Läs lite om guldfisk här: http://www.picsbase.com/james/images/marine/23010.jpg
            Om du är osäker på hur mycket vatten du skall byta så skaffa ett nitrattest. Så fort nitraten går upp över 25 mg per liter så skall du göra 50% vattenbyten.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • _fade2black_
              • September 2003
              • 55

              #7
              självklart vill han sälja... men man måste ju även kunna förlita sig till hans råd!
              Vad anser du att jag bör göra med akvariet då?

              Även om det här är en dum liknelse, men dom "gulfisk-skålar" som säljs är ju knappast 50 liter. Och fiskar överlever även där. Fast det är ju knappast den bästa miljön.
              Vad jag menar är, mina slöjstjärtar verkar inte må dåligt... men ska jag göra en radikal ändring ändå?

              Och, ska jag tillsätta något aquatan, eller bara ha i vanligt kranvatten?

              Kommentar

              • _fade2black_
                • September 2003
                • 55

                #8
                marcus: du har rätt, har en rot, grus och växter....

                men usch :/ måste jag göra mig av med några slöjstjärtar nu...? Och vart ska jag ta vägen med dom...?

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  Ursprungligen skickat av _fade2black_
                  självklart vill han sälja... men man måste ju även kunna förlita sig till hans råd!
                  Vad anser du att jag bör göra med akvariet då?

                  Även om det här är en dum liknelse, men dom "gulfisk-skålar" som säljs är ju knappast 50 liter. Och fiskar överlever även där. Fast det är ju knappast den bästa miljön.
                  Vad jag menar är, mina slöjstjärtar verkar inte må dåligt... men ska jag göra en radikal ändring ändå?

                  Och, ska jag tillsätta något aquatan, eller bara ha i vanligt kranvatten?
                  här kommer en dum liknelse till..
                  om jag låser in en person i en låda 2*2*2 meter och matar personen varje dag, så överlever han ett bra tag!
                  inte heller den bästa miljön..hehe
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • _fade2black_
                    • September 2003
                    • 55

                    #10
                    säg gärna vad jag ska göra för att komma till rätta med problemet.

                    Vet att några av mina platyhonor kommer få yngel inom ett tag. Vet dock inte när, har ingen aning om hur länge sådana går "dräktiga".

                    Om nu akvariumet är så pass överbefolkat, och det dessutom kommer att gäng yngel så småningom......
                    Vad ska jag göra??

                    Kommentar

                    • kapatekk
                      • July 2003
                      • 133

                      #11
                      Jag rekomenderar att du byter ca 30 l i veckan.
                      Patrik Ek, Kiruna
                      Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

                      Kommentar

                      • _fade2black_
                        • September 2003
                        • 55

                        #12
                        kapatekk: och inte tar bort några slöjstjärtar?
                        Ska jag låta dom fiskar jag har vara kvar och göra runt 30-liters vattenbyte varje vecka?

                        Bytte 20 liter nu... dom verkar piggare nu än förut, även om dom inte direkt verkade slöa eller apatiska förut...

                        Kommentar

                        • davide
                          • February 2003
                          • 1093

                          #13
                          Jag tycker som många andra att du har för mycket firrar i ditt kar. Själva hadde jag i alla fall flyttat guldfiskarna. Vet att det är svårt att ge bort/sälja fikarna. Men de kommer troligt vis att må bättre av det.

                          Men om du nu ska ha kvar firrarna så föreslår jag 30 liters vattenbyten, minst en gång per vecka.
                          Med "normalbefolkade" kar så rekomenderas 30% per vecka. dvs. i ditt fall ca; 20 liter.
                          MVH David
                          www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                          Kommentar

                          • swetrot
                            • April 2003
                            • 966

                            #14
                            En platy är dräktig i ungefär 4 veckor, och de har en osviklig förmåga att faktiskt komma med en ny kull med ganska så exakt en månads mellanrum.

                            Dina malar kommer dessutom att växa, jag vet inte vilken sort det är, en del blir flera decimeter...

                            Det kommer så småningom att bli väldigt fullt, men du får senare försöka göra dig av med fisk så att du i alla fall inte har fler vuxna fiskar än idag.

                            Ett hårt belastat kar som dessutom är nystartat är oerhört känsligt för mycket höga nitrittoppar som kan slå ut alla dina fiskar över en natt. Därför är det oerhört viktigt att du byter vatten minst en gång i veckan. (Jag skulle nog byta 2ggr om jag var dig). Byt mellan en tredjedel och hälften. Var också noga med att inte mata för mycket, ta bort multnande växtdelar och döda fiskar med en gång. Slamsug också om du ser att det är mycket "skit" på botten.

                            När du byter vatten så behöver du enligt min mening inte tillsätta något annat i vattnet. Inte så att Aquatan är sladligt, men det är dyrt och i regel inte nödvändigt. Håll koll på pH och nitrit bara. Får du nitrit, så använd gärna nitrivec då tillsammans med vattenbyte för att få ned halterna.

                            Lycka till.

                            Swetrot

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Ynglena behöver du inte bry dig om, de kommer att bli guldfiskmat. Så dom kommer inte att belasta akvariet mer än vad guldfiskarnas skit gör.
                              MVH
                              magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...