Giftigt akvarium? Hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #16
    Petre läs här om det är något du kan ha användning för http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm
    Ja jag är väl medveten om det finns de som har en annan åsikt.
    Men råden är för nybörjare.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #17
      Jag skulle inte starta om helt, så här skulle jag göra:
      1. Byta så mycket vatten jag kan så att nitriten försvinner och använda vattenberedningsmedel (aquatan/aquaplus/supersafe/och många fler märken, välj den billigaste eller den du redan har).
      2. Efter 1-2 dygn släppa i 2-4 fiskar och påbörja en nitrivec/cycle-kur som fullföljs.
      3. Efter en vecka släppa i 2-4 fiskar till.
      4. Efter ytterligare en vecka släppa i 4-5 fiskar till.
      5. Fortsätta med 4-5 nya fiskar varje vecka tills du har de fiskar du vill ha.

      Nu är risken minimal för att få en nitrittopp. Det är bra att börja med de tåligaste fiskarna av de du vill ha först. Fråga här på forumet om vilka det är av de fiskar du vill ha.

      Lycka till!
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • Petre
        • October 2003
        • 37

        #18
        Tack Kramfors!

        Jag har pratat med en Akvariehandlare här i "stan" & han tyckte att
        detta var ett mysterium & att jag inte hade gjort ngt fel.
        Det han sa var att dessa fiskar antagligen dog av stress.
        Hoppas att så var fallet så att jag inte råkar ut för samma sak igen.
        Jag har startat om akvariet nu & kommer att köpa nya fiskar på Tisdag
        till veckan.
        Då har akvariet gått tomt i en vecka, då bör det vara lungt.
        Jag har även köpt aquatan som jag tänkte lägga i innan fisken kommer.
        Enligt råd skall det dämpa fiskarnas stress.
        P3

        Kommentar

        • Petre
          • October 2003
          • 37

          #19
          Tack Kramfors!
          Mycket läsvärd sida.
          P3

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #20
            Om du gör som Andreas skriver här ovanför så minskar du också fiskarnas stress... Fiskar blir oerhört stressade av dåligt vatten, på samma sätt som du skulle bli om du blev instängd i en lokal med dålig luft...
            Jag förstår inte vad du menar med att det skall vara lugnt när akvariet har varit tomt en vecka??? Det blir väl inget bättre, snarare sämre när inte nitrifikationsbakterierna kan föröka sig....
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • aquan00b
              • September 2003
              • 140

              #21
              Om du funderar på att byta bakgrund så har faktiskt juwel egna billiga bra funktionella bakgrunder jag har själv en till mitt Rio 240 kostar kankse runt 400kr de är det värt-.)
              Tror det är epoxyn som är giftet i ditt kar sen har du kolfilter i ditt innerfilter o det är bra tar bort gifter mediciner mm..!
              Byta allt vatten oxå..!http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...762&gid=105765

              Kommentar

              • Malle
                • October 2003
                • 29

                #22
                k
                240 l juwel Rio

                Kommentar

                • kampfisken
                  • September 2003
                  • 666

                  #23
                  Ta upp motorfiltret/ytterfiltret och lukta. Stinker filtermattan och/eller resten av pumpen ammoniak är det (enligt egen uppfattning) en rejäl nitrittopp. Om så är fallet kan du doppa filtermassan i kokande vatten för att vara säker att det blir sterilt (normalt ska man bara skölja i ljummet vatten för att inte döda de nyttiga bakterierna, men har filtermassan förgiftats är det svårt att få den ren utan att sterilisera denna. Var också petnoga med att skrubba bort eventuella bakteriebeläggningar inuti själva pumpen, använd fingrarna för att komma åt. Normalt bör man inte förstöra bakteriefloran i gruset, men för att få bort det giftiga kan du ta upp allt grus och skölja i ett durkslag och slänga in gruset på plåtar i ugnen. Då du startar akvariet på nytt rekommenderar jag att du har i massor med växter samt ett par tåliga malar, och byter 1/4 av vattnet 2 gånger i veckan de 2 första veckorna, sedan borde det räcka med en gång i veckan. Använd Aqua Safe eller annat vattenberedningsmedel. Vänta en månad innan du skickar i fler fiskar, och släpp inte i för många åt gången. Varför vill/ska du inte ha några växter? Så vitt jag vet MÅSTE man ha åtminstone ett par kraftiga växter för att nedbrytningsprocessen och närings- och syreomsättningen i gruset ska fungera väl och tas upp av växterna vilka bidrar till att skapa en biologisk balans i akvariet, något som fiskarna behöver för att överleva. Men det är bara min personliga uppfattning. Hoppas mina råd kan komma till någon nytta. Lycka till!
                  Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #24
                    Kampfisken! Har du själv provat att doppa filtermaterial i kokande vatten??? Många material är ju plastbaserade, vad tror du händer med det? Sedan skulle jag också vilja veta vad det är du behöver ha död på genom att köra gruset i ugnen? Jag har haft akvarier i många år och aldrig varit med om att göra detta, eller funnit någon anledning till att göra det.... Du ger ofta dessa råd och jag skulle bara vilja veta vad du baserar dem på???
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • kampfisken
                      • September 2003
                      • 666

                      #25
                      Om man först noggrant sköljer och vrider ur filtret under rinnande varmvatten och sedan doppar hela filtermassan ca. ½ minut i kokande vatten så brukar de giftiga bakterierna dö utan att själva filtret tar skada. Anledningen till att jag rekommenderar att köra gruset i ugnen är att alla levande organismer och annat skit som onyttiga bakterier, snäckor, förruttnade fiskdelar, gammalt foder och dioxiner (gifter) som har satt sig i gruset då steriliseras och därmed försvinner/neutraliseras. Sköljer man först gruset noga och sedan låter det stå i ugnen i 250 grader i 1-1½ timme får man garanterat sterilt och fräscht grus att starta om akvariet på nytt med. Men denna lösning ska man bara ta som sista utväg då man ju behöver en bra bakterieflora i gruset. Dock så brukar jag alltid skölja noga samt skicka in nyinköpt grus och det grus man får med vid köp av begangnade akvarier i ugnen för att vara säker på att inte få med någon sjukdom, parasit eller giftiga bakterier/nitritskadat grus. Jag förstår om somliga inte alls delar min uppfattning om ovanstående, men då det hittills har funkat för mig så vill jag gärna sprida mina erfarenheter till andra, så de får flera synvinklar att utgå från då akvariet strular. Nöjd med svaret?
                      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #26
                        Jepp, jag är nöjd. Det kändes bara som om jag ville kolla att du verkligen testat din metod, med tanke på det tidigare tipset om att hälla kokande vatten i akvariet....
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • TaNk girL
                          • July 2003
                          • 153

                          #27
                          Dessutom har det ju uppenbarligen INTE funkat för dig kampfisken. Du har ju haft massdöd till följd av nitrittoppar mm. och har löst detta genom att KOKA FILTERMASSAN.
                          Citat: "dioxiner som satt sig i gruset steriliseras och försvinner".
                          Jag skrattar fortfarande.

                          I så fall är Petre nog mer hjälpt av malles inlägg...
                          ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

                          Kommentar

                          • JR
                            • April 2003
                            • 2112

                            #28
                            Jag saknar ord!
                            kampfisken..visste du att det finns djur(bakterier) som lever jämte vulkaner helt utan syre med massa svavel bara..i kokhet temperatur...
                            låter faktist som djur du skulle kunna sköta om!
                            hehehe
                            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...