Mera fisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TLindome
    • October 2003
    • 107

    Mera fisk!

    Hej
    Jag har precis startat ett 220 liters akvarium och stoppat i "barnens fiskar" 10 guppy,4 Black molly,2 Gula gurami´s och ett par Palettciklider. Jag skulle vilja ha tips på vilka "spännande" fiskar man skulle kunna ha också...går det med fler sorters Ciklider t ex?
    Kan konstatera att Zoobutikerna omkring Lindome (GBG) inte är till jätte stor hjälp.
    222liter ciklider,gurami,tetror och en vilsen husse.
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Dvärgcklider kan vara en idé, den som är lättast att få tag på förutom palettcikliden är fjärilciklid. Sen kan du ju utöka gurami- och mollybeståndet för det blir grötigt i akvariet med alldeles för många olika sorter. Det kan dock vara kul med ett ancistrus-par som kan yngla av sig.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Håller med AndreasN, Skaffa hellre fler fiskar av samma arter än massor med olika sorter (har själv fått "fisksoppa" i mitt 25L och har nu i efterhand insett detta faktum). Jag tror att det skulle bli bättre att skaffa mer mollys och guramis (dock ej dvärgguramis då de både är dyra och känsliga och därför är svåra att hållas i sällskapsakvarium), och kanske bara sattsa på två-tre ciklidarter. Då (så vitt jag vet) både molly, guppy, tetror och gurami kommer från Amazonas och därför vill ha lite surare vatten, bör eventuella ciklider också komma därifrån eller andra världsdelar med lite liknande vattenmiljö. Välj ciklider som inte blir så stora (max 10-15 cm) och som är fredliga så bör du förebygga eventuella kommande stridigheter i akvariet. Inred gärna med mycket rötter, stenar, robusta och frodiga växter. Det skulle nog bli bäst med rätt fin och mörk sand (ej grus), blandad med små krossade skifferbitar både för att efterlikna naturligt förekommande sediment i bäckar och mindre floder, men också för ögonens skull (det skulle nog bli väldigt snyggt med en skifferblandad sand i ett hörn av akvariet). Då de flesta Amazonasfiskar verkar uppskatta något mörkare vatten kan du klippa till en gammal damstrumpa och fylla med torv och låta ligga i akvariet några dagar, så det lakas ut en svagt teliknande färgning av akvarievattnet. Glöm dock inte att helst bara ha ett fåtal fiskar i den första månaden ihop med rötter och många växter, och sedan fylla på nya fiskar då och då, för att skapa en bra biologisk balans och undvika svåra nitrittoppar som tar livet av halva akvariet. En idé är att köpa 5-8 ciklider av samma sort och låta dom simma omkring ett par veckor innan du fyller på med flera av samma art eller en annan art. På deta vis bör du lyckas få ett välmående akvarium i perfekt biologisk balans utan att drabbas av massdöd av dina fina dyra ciklider. Har du inte råd med en äkta BTN (Back To Nature-bakgrund) rekommenderar jag att du krossar ett flertal skifferplattor i mindre bitar och silikonar fast dessa omlott på en eller två glasskivor så de både täcker allt glas och ligger i ojämna lager ovanpå varandra så det ser naturligt ut. Finns mer beskrivet om detta på min tråd "STORSTÄDNING-HJÄLP!!!" som finns i forumet inredning. Lycka till med nya akvariet!
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • snobben0326
        • November 2002
        • 166

        #4
        Ja kan dirket säga att molly och guppy vill ha gärna lite salt i vatten och högre ph än vad dvärgcikliderna som t.ex fjärliscikliden vill ha..
        Ja vet att det går att ha dem tillsammans. Och oftas utan problem men de kommer inte ifrån samma vatten för det...
        Mvh Linda
        Ingen är fullärd
        http://w1.456.telia.com/~u45614176/

        Kommentar

        Arbetssätt...