Syrebrist

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Petre
    • October 2003
    • 37

    Syrebrist

    Mina fiskar är bara uppe vid ytan & chippar.
    Är det syrebrist?
    Vad göra
    P3
  • izac
    • April 2003
    • 756

    #2
    Är fiskarna nya?
    När jag la över ett par fiskar till ett nytstartat akvarium för ett tag sen var även de uppe vid ytan. Såg ut som om de chippade för luft. Jag blev orolig och la tillbaka dom i det gamla karet. Några dagar senare köpte jag ett par nya fiskar. Och samma med dessa. Fast jag lät ha kvar dessa ett tag. De klämde mest i hörnen, och gömde sig ovanför pumpen. Men efter sisådär 2 dagar simmade dom fint i hela karet.
    Kanske är för att dom är stressade, ovana vid vattnet, eller nåt.

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      rikta pumpen mot ytan, se till att det rör sig en del där..hjälper bra!
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Petre: lyssna på JR
        izac: Det låter som att du borde se över inredningen i karet, gömställen, växtlighet osv. När en fisk är stressad eller känner sig osäker på omgivningen vill den gärna gömma sig eller ha nära till ett gömställe.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • izac
          • April 2003
          • 756

          #5
          Andreasn: Som jag sa var karet ganksa nyinrätt. Så jag hade inte fått till karet som det skulle vara.
          Kan självklart vara så, och det tror jag de va också. För ibland gömde de sig bakom en stor lavasten, eller bland lite valisneria. så du har säkert rätt.

          Haha. men det fula va. Så fort jag stoppade ner händerna i karet var dom där o nosade. Jag höll tillochmed fingrarna som en ring, och dom åkte igenom. Som värsta cirkus djuren.
          Fiskar e bra underliga ibland.

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Haha, det låter kul. Vad var det för fiskar?
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              En vanlig anledning till att fiskarna kippar efter luft på ytan i nyinredda kar är nitrit. Då kommer inte ytcirkulation att hjälpa efterssom det är nitriten som blockerar syreupptagningen. Nitrit kan du mäta dig fram till med enkla dropptester. Om du inte vill köpa ett sådant så kan du ta med vatten till butiken så hjälper dom dig (förmodligen). Nitrit får man bort genom att sluta mata och göra små vattenbyten varje dag max 10%. Om du känner någon som har ett fungerande akvarium så kan du ta lite filtermaterial och tvätta ur i ditt kar eller så kan du köpa nitrivec från din akvarieaffär. Jag rekomenderar dock inkörda filter framför nitrivec.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Tottofagrin
                • July 2003
                • 330

                #8
                jag har hört (är inte hundra) att om man släpper i ny fisk utan tillräcklig "inskolning" och det är stora skillnader i vattenvärde mellan affär/odlare och det nya karet, så kan syreupptagningen slås ut hos fisken även om vattenvärdena är ok från början.

                /Kalle
                MVH Kalle
                "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                Kommentar

                Arbetssätt...