Snäck-invasion!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi 100
    • September 2003
    • 45

    Snäck-invasion!

    Mitt 54 l akvarium har nu varit igång i drygt 2 veckor. De senaste dagarna har snäckorna blivit fler o fler. Två sorters växter är helt sönderätna, antar att det är snäckorna ( eller det kan vara ancistrus-malen också? ). Finns det nåt medel mot snäckor, eller de gör mer nytta än skada?
    Har en ancistrus, 4 guppys, 2 svärdbärare o 10 neon.
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    #2
    Sök i forumet! Det finns bla fiskar som äter dom...

    Kommentar

    • izac
      • April 2003
      • 756

      #3
      Kläm sönder dom du ser. Det brukar jag göra. Det gäller att hålla dom i ett järngrepp, annars tappar man lätt kontrollen och dom blir mååååånga.

      Kommentar

      • elli
        • January 2002
        • 67

        #4
        När jag en gång fick mycket snäckor så gjorde jag så att jag fångade upp alla jag kunde se (med håv t ex) varje dag under två veckors tid ungefär (blev väl en 10-20 varje dag) sedan dess har jag knappt sett till några!

        Kommentar

        • Danny_C
          • November 2002
          • 787

          #5
          Kolla ett akvarie på Södra Sanby Ciklidhobby då! Hela botten kryllar av snäckor, som maskar i en mask-burk... Ser rättså avskyvärt ut
          -------------------------

          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=61579&gid=69798

          Kommentar

          • Cissi 100
            • September 2003
            • 45

            #6
            Ser att vi nästan e grannar."L"
            Var brukar du handla dina firrar? Vet du nån bra affär, med seriösa handlare??

            Kommentar

            • fanatic
              • July 2003
              • 19

              #7
              Jag hade problem med snäckor.. köpte några praktbotior, så var det problemet borta
              310l. Sällskapsakvarium Nybörjare, men det tar sig

              Kommentar

              • Glenn
                • April 2002
                • 3904

                #8
                har snäckor i mitt 45L växtkar men ja tror nog att det är din ancistrus som är boven.....ja tycker att det är bra att ha snäckor eftersom att dem bara gör nytta i karet jäkligt bra att dem tex käkar alla foderrester som int fiskarna får i sig...men d e klrat om dem blir förmånga så då kan man ju göra en liten fälla och fånga upp en del. Men det är kul att kolla hur dem växer och hur stora dem blir så ja tycker att man helt klart ska ha en del snäckor i karet och praktbotior om man ska ha det då kan man int ha hur litet kar som helst ef´tersom att dem blir uppemot 30cm...tom. takashi amano har snäckor i sina växtakvarium...


                mvh/Glenn
                Mvh /Glenn

                Min Zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...