Slamsug nyttobakterier botten.!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquan00b
    • September 2003
    • 140

    Slamsug nyttobakterier botten.!!

    Jag undrar om man tar väck nyttobakterier genom att slamsuga bottenskiktet.!!
    Kollade mina värden i Malawikaret :KH~6 GH~>7 Nitrat 10mg/l PH 7.6
    ingen Nitrit alls kan det vara bra .???
  • skadedjur
    • September 2003
    • 188

    #2
    tja, du ska ju definitivt inte suga upp allt även om det kanske ser snyggast ut! då följer, som du själv misstänkte, nyttobakterierna som bryter ner nitriten med.
    // Karolina //
    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Har man så mycket skräp på botten att det behöver slamsugas då har man redan långt dessförinnan mer än väl med nyttobakterier i akvariet. Så ur den synpunkten kan (bör) du utan problem slamsuga botten.
      Frågan man kanske istället skall ställa sig är vad man missat i skötseln om man får en massa skräp på botten - i ett bra sköätt akvarium skall det inte behöva bli så.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • aquan00b
        • September 2003
        • 140

        #4
        Undrade detta för jag blev informerad i att köpa en sådan det skulle underlätta för mig.!!!
        Vilket jag gjorde så vid varje vattenbyte har jag använt den flittigt,Vilket jag inte behövt ser jag nu för där finns inte mycket skit utan jag bara tar bort nyttobakterier tydligen så tack för upplysningen .

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Jag som inte har några växter som kan förbruka nitrat, rengör och tar bort fisksk.ten så att den inte behöver brytas ner till nitrat.
          Har du inga föroreningar så behöver du inget filter inga "goda" bakterier, av mindre mängd föroreningar som blir ammonium som bryts ned till nitrit som bryts ned till nitrat, och det räcker tydligen inte att stoppa ned växter och tro att problemet med nitrat är löst, det ska vara växter som är anpassade att växa i det vatten du har i akvariet.
          Läs min krångliga teori här varför jag slamsuger här
          http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15441
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...