För lite mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi 100
    • September 2003
    • 45

    För lite mat?

    Har läst mkt här om hur viktigt det är att fiskarna inte får för mkt mat. Nu är mitt akvarium 2 v gammalt, o jag ger dem fortfarande "lite mat", ( hur man nu avgör det? ) Jag ger dem en eller två gånger om dan, så lite så att de äter upp det på ca en halv minut. Ancistrusen får en halv tablett varannan / var tredje dag.
    Är det för lite? Så fort man närmar sig akvariet kommer de fram och "tigger". Svälter de?
  • Corona
    • September 2003
    • 241

    #2
    Ursprungligen skickat av Cissi 100
    Har läst mkt här om hur viktigt det är att fiskarna inte får för mkt mat. Nu är mitt akvarium 2 v gammalt, o jag ger dem fortfarande "lite mat", ( hur man nu avgör det? ) Jag ger dem en eller två gånger om dan, så lite så att de äter upp det på ca en halv minut. Ancistrusen får en halv tablett varannan / var tredje dag.
    Är det för lite? Så fort man närmar sig akvariet kommer de fram och "tigger". Svälter de?
    Jag tycker inte att det verkar vara "för lite". Man ska mata ganska sparsamt, annars kan man få bla nitrit i akvariet vilket jag lyckades med typ den första veckan, antagligen pga för mkt mat.

    Mina fiskar får mat varannan dag, utom ynglen som får 3-5 ggr om dagen, men dom går dock i ett akvarium för sig själva...

    Att fiskar "tigger" när man går förbi är nog ganska vanligt, det gör mina oxå, varenda gång man närmar sig akvariet...

    Har du kollat nitrit o så i karet? Det är ganska lätt tydligen att få den första tiden...

    Får man vara nyfiken o fråga vad du har för fiskar? =)

    Mvh. Sara
    Man lär så länge man lever

    Kommentar

    • mobe
      • September 2003
      • 71

      #3
      Jag tycker det verkar lagom. Jag matade för mycket ibörjan, mycket för att jag tyckte det var lite "gulligt" att de komfram och tiggde liksom Nu ger jag iof mat 2-3 ggr/dag, men mycket mindre portioner än tidigare. Ibland händer det att jag ger "lite till", om de äter upp allt väldigt snabbt. Det är ju lite svårt att dosera, tycker jag.

      Kommentar

      Arbetssätt...