Såg hur guppyhannen tvärdog!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mobe
    • September 2003
    • 71

    Såg hur guppyhannen tvärdog!!!

    Satt och småkikade på mina fiskar nu ikväll och såg hur den ena, vackra, guppyhannen bara tvär dog! Spratt till och sjönk sedan med ryggen före ner mot botten! Den sprattlade till nån gång innan jag tog upp den ur vattnet bara.

    Tittade noga på den men kunde inte se något konstigt, men det såg ut som om den blivit biten i stjärtfenan. Även den finaste honan(har fått tag i guppyhonor med färgade fenor, men bara denna är kvar) har också "naggad" stjärtfena. Kan det vara kampfisken som äter på dem? Har inte sett någon attack dock...
    Eller finns det någon sjuka som angriper fenorna så de ser ätna ut??? De förra guppy hannarna hade också naggade fenor, men klarade sig ändå så att fenorna växte ut... åtminstone första månanderna...

    Jag vill ju att mina firrar ska må bra, och är beredd att ändra på arterna om det krävs. Har guppy, platy, neontetror, röda fantomentetror, priscilla, guldalgätare, dvärggurami och en hornmal av nåt slag.
  • Do`h
    • September 2003
    • 277

    #2
    Troligtvis är det dina guldalgätare som är skyldiga till naggandet eller guramina men det har jag svårt att tänka mig
    men inte ska de väl dö bara för att de har blivit lite ätna på hur har du det med vatten värde bytt vatten nyligen ?
    *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

    Kommentar

    • klara
      • September 2002
      • 1112

      #3
      Nog kan det vara fenröta men det dör de inte knall fall av utan tacklar av sakta men säkert om inte fenrötan behandlas. (mina iakttagelser)
      Däremot kan du ha en fått en nitrittopp i karet. Har du tester hemma så kolla direkt. Har du inga tester så prova med att byta en del av vattnet. Råkar du ha Nitrivec eller liknande hemma så hinka i det enligt flaskans beskrivning, kan inte skada iaf.
      /Klara
      ------------------------
      Min hemsida
      Min zoon

      Kommentar

      • mobe
        • September 2003
        • 71

        #4
        HAr alldeles säkert nitrit i vattnet, har jag insett av att ha läst en massa inlägg här. År ju som sagt nybörjare och har inte fattat det där med vattenbyten... Nu åker hinken fram, här ska "saneras"

        Kommentar

        • Igelkott
          • June 2003
          • 214

          #5
          Du har väl läst denna mening som finns här på zoopet:
          Ett akvarium ska städas i samma takt som det skitades ner.
          Är inte detta en japan?

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #6
            Sanera inte alltför nitiskt nu bara så ska det nog gå bra. Du verkar ha läst andra inlägg så jag ska inte tjata om hur du ska bära dig åt ;O)
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            • Do`h
              • September 2003
              • 277

              #7
              Tycker nästan man borde ha det som slogan här på zoopet alltså ett akvarie ska städas i samma takt som det skitades ner =) ... Hade varit en kul grej !
              *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

              Kommentar

              • mobe
                • September 2003
                • 71

                #8
                Så om mitt har skitats ner under lång tid så ska det ta lång tid att städa?? *skojjar* Jag ska inte göra det "skinande rent" i ett nafs, men ta det värsta och sen vara mer noga i framtiden...

                Kommentar

                • klara
                  • September 2002
                  • 1112

                  #9
                  Inte så tokigt tänkt mobe! Fiskarna har vant sig vid sitt skitiga kar sakta men säkert och det kan bli en chock för dem om du har för bråttom med att få det helt rent. Byt lite vatten men ofta denna vecka. Sedan kan du börja byta 1/3 i veckan.
                  /Klara
                  ------------------------
                  Min hemsida
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Dagan
                    • November 2002
                    • 411

                    #10
                    Du hade en kampfisk med guppyna? I sånt fall kan det vara den guppies nu för tiden har så stora fina fenor och kampfiskar kan ibland få för sig att "sabotera" klart att den vill vara finast i karet. Om inte så är det nog va de andra har pratat om men om det är stora sår och naggningar är det inte nitriten utan en annan fisk.
                    Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

                    Kommentar

                    • Karon
                      • January 2002
                      • 3170

                      #11
                      Hjärnblödning eller hjärtinfarkt kanske ?
                      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                      Kommentar

                      Arbetssätt...