"Stolla-ryck" i akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi 100
    • September 2003
    • 45

    "Stolla-ryck" i akvariet.

    Har precis skaffat mig mitt första akvarium, på 54 l. I lördags släppte jag i fiskarna. Kunde inte stå emot, utan de har fått pyttelite mat varje dag sen dess, usch jag vet att det är fel.. Men nu undrar jag: Är de på gränsen till utsvultna, eller är de stressade på nåt sätt?
    Har 10 neontetror och 5 guppys ( 3 honor o 2 hanar ), o en mal.
    De 15 förstnämnda simmar o simmar med full fart, hela dagarna, åtminstonde när jag är i närheten. Neontetrorna verkar göra riktiga utfall mot varandra. Guppisen ser lite fredligare ut, men även de simmar runt med en väldans fart. Den ena hanen simmar efter en av honorna, ser ut som han "fjäskar" för henne, men jag kan ju ha fel..??
    Jag har ingen som helst erfarenhet av det här, men hade trott att akvarium ska vara avkopplande att titta på, inte stressande.
    Brukar de här sorterna bete sig så här, eller är nåt fel? Lugnar de sig med tiden? För mig får de gärna ha kappsimning i akvariet, bara de mår bra.
    Och förresten? Är det ett lagom antal fiskar, eller kan jag köpa till några till om några veckor?
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Välkommen hit. Guppy hanen följer alltid honan för att få en skön stund, de leker hela tiden. Tetrorna brukar stimma rätt bra också. Det du kan göra är att öka antalet växter och gömställen, då brukar de bli lite lugnare.
    Tycker det är lagom med fiskar nu, du kanske ska kompletera med en kompis till malen.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Stollig
      • September 2003
      • 37

      #3
      det är helt normalt speciellt neontetror brukar simma omkring mycket, tycker du har rätt lagom mycket fisk i akvariet nu, och så kanske det kommer några guppyyngel om ett tag =)

      Kommentar

      Arbetssätt...