En massa frågor från en nybörjare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mobe
    • September 2003
    • 71

    En massa frågor från en nybörjare!

    Hej!
    I maj hade min man sån himla tur att han på sop tippen träffade en man som tänkte slänga sitt 160 l akvarium, men gav det till oss istället. "Allt" följde med, och jag har förstått så långt att vi har ett bra filter system. En stor "hink" bakom akvariet som suger upp vattnet, filtrerar det och "spottar" tillbaka det. Växterna trivs jättebra, och vi får rensa bort växter minst en ggn/månad för att det växer så mycket. Hittills har även fiskarna mått jättebra, av deras "uppsyn" att döma. Men de senaste veckorna har fisk efter fisk dött. 4 guppy honor, två hanar, en neon tetra, en fantomentetra, en priscilla och en pleco-mal. Ingen av dessa honor, som vi hade haft i c:a 3 månader hade fått några yngel, vilket jag hade hoppats på - nybörjare som man är
    Nu har vi en ny hona och en gammal och 11 yngel - har ingen aning om vem som födde dem!! Men jag är ju rädd att de ska dö, eftersom så många fiskar gått åt samtidigt.

    Så: vilken är vanligaste orsaken till att en massa fiskar dör samtidigt?
    Är det vanligt att guppiesar inte får yngel på så lång tid? HAr det med temp eller nåt annat att göra? JAg har läst att om man vill ha yngel så ska man mata 3 ggr/dag, stämmer det?
    Och ynglena... hur tar jag bäst hand om dem?? Jag har köpt en liten "babybassäng" som jag sänkt ner i det stora akvariet, så de är i samma vatten som när de föddes. JAg har även köpt nåt yngelfoder. Kan jag även ge av flingfodret till de stora om jag smular det?
    Jag har bara en sorts flingfoder och algtabletter till mina fiskar, räcker det eller ska man ha nåt ytterligare?

    Vilket är viktigast att tänka på i skötseln av akvariet??

    Massor med frågor som sagt, hoppas nån orkar ta sig ann några iallafall!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Välkommen i hobbyn! Tråkigt att höra att det dött fisk, men det är nog svårt att komma undan, speciellt i början. Över till frågorna.

    1) vanligaste dödsorsaken är nog dåligt vatten, men erat akvarium hade ju varit igång ett tag, så det känns lite osannolikt. Kan vara nån sjukdom. Vad hade fisken som dog för symptom?
    2) Guppy brukar vara ganska lätta att få yngel av - och det kanske ni också har, utan att märka det. Tetror är nämligen mycket snabba & entusiastiska guppy-yngel-ätare...
    3) Man behöver inte mata tre ggr per dag, men proteinrik kost underlättar för honorna att producera yngel. Fryst foder (frysta mygglarver, fryst artemia etc) andvänds ofta just för att få fisk "i stämning".
    4) Guppy-yngel går utmärkt att ge finsmulat torrfoder, ja. Man kan med fördel ge dem mat många gånger under dagen (fast förstås bara lite åt gången).
    5) Flingor räcker, men fisk uppskattar varierad kost. Hackat räkkött eller fryst foder är utmärkt för att växla med torrfodret.

    6) Det viktigaste är tveklöst vattenkvaliteten. Om ni byter cirka två hinkar i veckan, och inte matar så mycket att det blir mat kvar och ruttnar på bottnen (tumregeln är att allt skall vara uppätet inom två minuter), borde ni inte få några vattenkvalitetsproblem heller.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kenell
      • September 2002
      • 499

      #3
      Enklast är väl att besvara detta med att jag tycker du skall läsa så mycket du orkar med av gamla erfarenheter och lära av dom.

      Börja med Artiklarna här på Zoopet:

      * Starta akvarium
      * Akvarievatten
      * Inredning
      * Filter
      * Belysning
      * Tillbehör
      * Foder
      * Växter
      * Alger
      * Skötsel
      * Sjukdomar

      Har du frågor efter det så återkom gärna...

      Dom vanligaste nybörjarmissarna är väl:
      - man matar för mycket, maten skall ätas upp på några minuter av fiskarna
      - man byter vatten för sällan, ju mindre akvarium desto oftare, byt hellre många gånger och lite vatten varje byte, än att byta nästan allt vatten vid färre tillfällen
      - man byter för mycket vatten för ofta eller städare det för mycket, karet blir nästan sterilt och nyttiga bakterier osv saknas helt i vattnet

      /Peter (inte så gammal i denna hobby heller, men man lär sig av erfarenheter från andra)
      Zoo what? -Zoopet - Zoo lame...
      www.fisknördarna.se

      Kommentar

      • kampfisken
        • September 2003
        • 666

        #4
        Det låter som att ditt filter har slammat igen, då det har dött så många firrar. Luktar det ammoniak eller illa om akvarievattnet, eller om filtret? Om så är det dags för en grundlig rengöring. Byt hälften av akvarievattnet med fyra dagars mellanrum första veckan, byt sedan 1/3 en gång i veckan för att alltid ha fräscht vatten åt fiskarna.
        Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

        Kommentar

        Arbetssätt...