Ändrat inköp =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corona
    • September 2003
    • 241

    Ändrat inköp =)

    Hejsan,

    Jag har gjort några inlägg här om ett akvarium på 28 liter som jag tänkte inskaffa... Men tja... Lite "change of plans" om man säger så..

    Hittade på annons ett 40-liters med ljusramp o pump, inte speciellt gammalt för 300:- och så visar det sig att personen som säljer detta bor ett par hundra meter ifrån mig...

    * Nu är det så att jag har köpt en doppvärmare a´la 25W, kan jag ha denna i ett 40-liters?

    * Akvariet har också aluminiumram, vad ska man tänka på när man placerar detta? Det skall stå på en helt plan yta i en lagerhylla (Ikea)...

    * Om det visar sig att pumpen som förljer med kanske inte är så bra (av nån anledning) Så har jag en Fluval 1 hemma, kan den användas där i?

    Sedan angående fiskar i 40-liters...

    * Jag hade tänkt att ha några Guppys i det, hur många kan man ha tro? Hade tänkt mig 9-10 st, men det blir kanske för mycket?
    OBS: Jag VET att Guppys kan yngla av sig rätt rejält, men får dom yngel så har jag redan ett yngelakvarium till dom uppsatt o klart... (Har nämligen redan några guppys)

    * Sedan har jag 2 Ancistrus (ca 3-4 cm långa) i mitt 112 Liters, kan man flytta över en av dem till 40 liters, eller är det bättre att dom är två stycken?

    Tacksam för svar snarast

    Mvh. Sara
    Man lär så länge man lever
  • torb
    • June 2003
    • 117

    #2
    25 W värmare räcket gott om du inte har mycket kallt därhemma.
    Fluval 1 pumpen går också bra att använda. Själv har jag en Fluval 1 plus i mitt 45 liters. Visserligen skulle jag inte tacka nej till en större filtervolym men det fungerar i alla fall.
    Jag skulle själv inte stoppa ner 10 fullvuxna guppys i ett 40 liters men jag skulle å andra sidan inte kalla det för djurplågeri heller.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Är doppvärmaren termostatreglerad? Om den inte är det är risken stor att det blir för varmt i akvariet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Corona
        • September 2003
        • 241

        #4
        Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
        Är doppvärmaren termostatreglerad? Om den inte är det är risken stor att det blir för varmt i akvariet.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Japp den är termostatreglerad =)

        Vad säger ni om planerna på guppysarna o ancistrusen?

        Mvh. Sara
        Man lär så länge man lever

        Kommentar

        • ossism
          • April 2002
          • 513

          #5
          jag kan bara tala för malarnas del. du kan ha dom där men då ska du mata med algtabletter. det kan ju inte finnas alger i akvariet eftersom den är nystartad.
          1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

          Kommentar

          • Corona
            • September 2003
            • 241

            #6
            Ursprungligen skickat av ossism
            jag kan bara tala för malarnas del. du kan ha dom där men då ska du mata med algtabletter. det kan ju inte finnas alger i akvariet eftersom den är nystartad.
            Det vet jag ju redan, mitt 112 liters är inte mer än ca en månad gammalt...

            <b>Min fråga var om man kan flytta en av dem till det nya eller om dom bör vara två stycken???</b>

            Mvh. Sara
            Man lär så länge man lever

            Kommentar

            • Patrik_växjö
              • July 2002
              • 2046

              #7
              Låt det nya gå utan malar en tid är mitt svar! Så hade jag gjort!
              / Patrik /

              Kommentar

              • JR
                • April 2003
                • 2112

                #8
                nja..är väl lika bra att ha mal i från början, så slipper algerna att etablera sig.
                släng i en liten maltablett nån gång per vecka bara om det är en liten mal. så hade JAG gjort =)
                Ancistrusarna funkar fint ensamma, är ju inga direkta stimfiskar..hehe
                --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                Kommentar

                • imported_n/a
                  • September 2003
                  • 81

                  #9
                  Hmm om du kommer att ha malar länge så blir dom säkert minst 20-30cm då måste du skaffa en rätt så stor akvarium

                  10 guppys räcker för dyrt också!

                  Vet inte vart du bor men om du bor i Uppsala så finns en kille som säljer för 10 spänn st olika guppys

                  köper hellre ålen som kostade 8000 lol...
                  Heja fiskar, Hej fiskar.

                  Kommentar

                  • JR
                    • April 2003
                    • 2112

                    #10
                    Snälla du.....ancistrusar blir INTE 30 cm...efter mycket lång tid blir de kanske 13-15 cm....
                    Kan du inte läsa inläggen innan du svarar? blir trevligare då....
                    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                    Kommentar

                    • Corona
                      • September 2003
                      • 241

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Fisk50
                      Hmm om du kommer att ha malar länge så blir dom säkert minst 20-30cm då måste du skaffa en rätt så stor akvarium

                      10 guppys räcker för dyrt också!

                      Vet inte vart du bor men om du bor i Uppsala så finns en kille som säljer för 10 spänn st olika guppys

                      köper hellre ålen som kostade 8000 lol...
                      Först och främst... OM en Ancistrus hade blivit 20-30 cm (vilket dom inte blir), tror du verkligen att jag hade stoppat ner dem i ett så litet kar då???

                      Och vad menar du med "10 Guppys räcker för dyrt också"???

                      Mvh. Sara
                      Man lär så länge man lever

                      Kommentar

                      • mobe
                        • September 2003
                        • 71

                        #12
                        Jag har en ensam ancistrus i min balja. Det blev lite "fel" när vi köpte den _tackolov_ för i trodde vi köpte två pleco. Den som verkligen var en pleco dog, vilket kanske var tur ändå eftersom de blir så stora... (så kan det gå när man inte läser på om hur stora de blir och när de inte är ärliga på zooaffären *arg*)
                        Den ancitrus vi har är c:a 5 cm och verkar nöjd utan kompis, men får jag tag på en hanne så blir det nog en till. Tror att det är en hona jag har, för hon har nästan inget "skägg". Vi väntade ett par veckor innan vi skaffade malarna, för att de skulle ha lite "naturlig föda", hon får algtablett nån gång i veckan bara.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...