mindre diskusar. är det möjligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martina
    • September 2003
    • 31

    mindre diskusar. är det möjligt?

    hej. jag har nyligen köpt mitt första akvarium men har inte börjat fylla på med fiskar än. jag tycker väldigt mycket om diskusar och undrar om det finns några som är under de 20cm som jag hittar bland artbiskrivningarna här. jag tänkte mig nått åt 10cm kanske. det kanske låter helt galet för er fiskvetare men jag har faktiskt ingen aning själv så jag behöver fråga. och orsaken till att jag frågar är att jag inte har ett så stort akvarium, ung 100liter och kan därför inte ha de riktigt stora diskusarna.
    tack på förhand
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nej, det finns inga mindre.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Dessutom så är diskus ingenting för nybörjare. Man bör ha haft akvarium ett par år innan man försöker sig på dom.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Mats Bruér
        • August 2002
        • 282

        #4
        Och akvariet är för litet för diskus. Testa något annat först som Tropfrog skriver , diskus är inget för rena nybörjare, man bör ha lite "akvarievana" innan man startar med denna ljuvliga fisk.
        Mats
        720 diskus
        540 diskus
        www.discusklubben.dk

        Kommentar

        • Slan11
          • June 2003
          • 316

          #5
          måste man sänka ph om man har typ 7,5 i kranen?
          1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

          Kommentar

          • Patrik_växjö
            • July 2002
            • 2046

            #6
            Kolla vad discus ska ha för ph först! Jag orkar inte kolla åt dig! Det får du göra själv!
            / Patrik /

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Patrik: hur överenstämmer ovanstående inlägg med vidhängande signatur?
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Patrik_växjö
                • July 2002
                • 2046

                #8
                Ursprungligen skickat av Tropfrog
                Patrik: hur överenstämmer ovanstående inlägg med vidhängande signatur?
                MVH
                Magnus
                Vad menar du?
                / Patrik /

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Om en akvarist inte har några regler varför överhuvudtaget bry sig om att kolla upp vilka regler som finns? För din information så finns står det ph 6-7 här på zoopet. Men om man inte har några regler eller bara vill tänja dom lite så funkar ph 7,5 ok. Jag själv har ph 6,49. Man måste vara lite akva-anarkistisk och hålla sig utanför det "optimala" (som i detta fallet borde vara 6,5), det är ju helt tvunget.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Slan11
                    • June 2003
                    • 316

                    #10
                    Jepp. sant sant. håller med.
                    1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

                    Kommentar

                    • Oscar Cederqvist
                      • November 2002
                      • 6546

                      #11
                      Om du har mjukt vatten kommer Ph sjunka. Jag har 8-8,5 i kranen men 3Kh. I karet hamnar Ph på 7 och det funkar bra, på odlade i allafall.
                      Oscar Cederqvist

                      Kommentar

                      • martina
                        • September 2003
                        • 31

                        #12
                        men hur svåra är dessa diskusar da?(jag har läst informationen men jag vill helldre höra från nån med erfarenhet) och jag förstog nästan att jag inte kunde ha dom i mitt akvarium och det var därför jag frågade efter mindre. men om det nu inte finns några mindre diskusar, finns det kanske någon liknande art som är både mindre och mer lättskött? mvh/martina

                        Kommentar

                        • Slan11
                          • June 2003
                          • 316

                          #13
                          diskus är discus... finns inget liknande. Alls.
                          1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

                          Kommentar

                          • ahlin
                            • September 2002
                            • 234

                            #14
                            Det är svårare att få en vuxen Black molly att överleva i 1 år än en vuxen diskus. Diskus KAN vara en nybörjarfisk om man läser på mycket noga innan. Kranvatten funkar utmärkt även till VF diskus. Extensiva vattenbyten dock ett måste.

                            Kommentar

                            • discus10
                              • April 2003
                              • 413

                              #15
                              Det funkar inte till alla Vf diskus. Ta en Heckel, den måste i princip ha 6-6,5 i ph. Dom flesta andra Vf discus brukar kunna gå bra i högre ph. Har själv haft mycket Vf discus inkl Heckel. Hade Vf grön från Colombia i ph 8,2 utan problem.
                              Mvh Jonas
                              http://www.discusklubben.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...