räknar detta till nybörjar frågan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dagan
    • November 2002
    • 411

    räknar detta till nybörjar frågan

    Jo för sjuttio elfte gången så kommer en fråga som jag själv ställ ett antal gånger men som hela tiden är aktuell... Hur många fiskar är max?
    Jag vet att det ska kännas om man har det i fingrarna och ja det pirrar lite i dem.....
    Min fråga är angånde att skaffa ett tetra stim på kanske tio blodfens tetror till mitt 92 liters som hitills huserar 23 pygmeus, 5 otocinclus, 3 parotocinclus och 4 hongsloi.... akvariet är ett "sydamerika" växtakvarium för den som ville veta;å
    Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Det finns inga klara uttalade regler om detta, utan det handlar väl lite om hur det ser ut? Jag tror inte att det blir något tetrastim i ditt akvarium, det är redan för mycket fisk i ett för litet akvarium för att de skall få plats att vara ett stim som majestätiskt skrider fram. Men du som har akvariet framför dig, ser de andra fiskarnas beteende kanske ser att det får plats, och då är det väl bara att hiva i dem. Fast 45 fiskar i 92 liter låter VÄLDIGT mycket.

    Swetrot

    Kommentar

    • urbanandersson
      • January 2003
      • 965

      #3
      Hej!

      Det beror lite på om fiskarna är revirhävdande (dom slåss)
      Det beror också lite på om dom stjäl plats från varandra, Pansarmalar lever bara på botten och har man inga andra bottenlevare så brukar det gå bra.

      Men som sagt 50 fisk på 100 liter, då måste det vara yngel för att få plats. Du riskerar att få problem med både vattnet och att fiskarna stressar varandra.

      En bra regelär en liten fisk (max 5 cm) per 5 liter vatten, altså 20 stycken i ett 100 liters.

      Urban

      Kommentar

      • Dagan
        • November 2002
        • 411

        #4
        fiskarna är ju inte revir hävdande förutom dvärgcikliderna och det kommer så småningom att hamna på 1+2 och pygmeusarna blir ju max 4 cm (en som har mätt de längderna) och sen har vi ju sugmalarna vilka inte heller blir mer än 6 cm. nu när jag tittar in i akvariet ser jag knappt en fisk framme så det är lite det med att tetrorna får en lunganande verkan men annars vet jag inte. Har ett yterrfilter som hjälper till en del men det är väl mest detta med stressandet, men som jag själv upplever det så skulle fiskarna bli lungnare av det och inte hoppa ur karet för minsta lilla rörelse utanför.
        Om jag mot all förmodan skulle köpa tetror så blir det nog en tia men som du säger majestätiskt skulle jag inte ens få om jag bara hade tetror i karet....
        Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

        Kommentar

        • imported_n/a
          • July 2003
          • 149

          #5
          Jag har ca 16 levandefödare (varav över hälften fortfarande är yngel) på 92 liter och jag tycker det är max men alla gör ju som dom vill....
          Go Fish*

          Kommentar

          • morbid
            • July 2003
            • 126

            #6
            jag har 5 st kamphonor och några guppies på 100 liter o ja tycker det ser trångt ut ..
            375 Liter: Bakgrund klar
            390 Liter: TOMT
            275 Liter: Lite fina ciklider
            2 x 270 Liter: Scalarer i ett och växter i ett annat
            60 Liter helglas:Kampfisk odling
            25 Liter: TOMT
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97678

            Kommentar

            • Dagan
              • November 2002
              • 411

              #7
              okej om ni tänker er den dubbla volymen så ser det ut i mitt akvarium dessutom så ska levande födare... svärdbärare ha över 120 liter för att komma till sin rätt.. Jag bad om råd och det har jag fått ska skaffa en digital kamera så ska jag visa er hur det ser ut. sen får ni ju tänka er att över hälften av fiskarna är botten orienterade 32 stycken. Den fisken som kommer att få mest utrymme är hongsloi hanen.... Men men man får väl se vart båten vänder.
              Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

              Kommentar

              • Dagan
                • November 2002
                • 411

                #8
                hur är det man visar bilder?
                har bilder på karet nu och är det nån som kan hjälpa mig?
                Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

                Kommentar

                • urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

                  #9
                  Hej!

                  Zoopet kan tyvärr inte ta dina bilder.
                  Det lättaste är att göra en hemsida på zoonen och länka oss dit:

                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438

                  Det var min sida.

                  Urban

                  Kommentar

                  • Dagan
                    • November 2002
                    • 411

                    #10
                    kan ja länka er till akvarieguiden? där har ja lagt ut mina bilder...http://www.akvarieguiden.nu
                    gjorde det nu i allafall där har ni några
                    Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...