Värme- och ljusråd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _fade2black_
    • September 2003
    • 55

    Värme- och ljusråd!

    Har köpt mig ett akvarium på 69 liter som står i mitt rum. Det är så att jag har blivit lite fundersam på ljusrampen... det är av modellen som man ska sätta två ljusrör brevid varandra. Ungefär såhär __.__ och inte <u>----</u>
    Om ni förstår? Saken är den att det då måste vara väldigt korta lysrör, och sådana har jag inte sett... det ska röra sig om 20 cm st.
    Det måste ju finnas! men var?

    Och sedan undrar jag hur mycket en värmare kommer gå på för att hålla en temperatur på 25' i detta akvarium. Har läst mig till att det ska vara en 75W. Men vad är ett rimligt pris på en sådan?
    Och ett lysrör...

    Tacksam för bra svar!!
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Jag hade nog snarare valt en värmare på 25-50 watt och tagit en Jäger, dels är de inte särskilt dyra och dels för att de är bra.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • mikgus
      • April 2003
      • 30

      #3
      det finns 8watts lysrör som är 28,5 kan det vara såna? dessa är smalare än vanliga lysrör.

      Kommentar

      • _fade2black_
        • September 2003
        • 55

        #4
        28 cm kommer bli för långt.....
        Omkring 20 skulle passa... men har ikke sett några sådana. Får väl gå tillbaka till affären som sålde rampen annars..

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Prova på en affär som sysslar med belysning. De borde kunna tala om vilken typ av rör det är.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • izac
            • April 2003
            • 756

            #6
            Ta med dig rampen till en elektronik/belysningsaffär. Det gjorde jag, och dom fixade det på 5 röda.

            Kommentar

            Arbetssätt...