Lukt som från en dyvik i en insjö....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kia
    • August 2003
    • 366

    Lukt som från en dyvik i en insjö....

    När jag rört växterna som ligger i ytvattnet (Crinumlökar vars blad sträckt ut sig på vattenytan) har jag känt en lukt som påminner om en grund dyvik i en insjö.

    Nu har plötsligt lukten tilltagit rejält. Jag har sökt i forumet efter orsaker men känner mig fortfarande osäker:

    Jag har inget täckglas. Vattenavdunstningen är rejäl. Kan det ligga alger och ruttna i "vattenbrynet"?

    Jag bytte filtermaterial i lördags. I affären skar de till en bit filtermatta åt mig, men vad var det egentligen för kvalitet?? Kan en felaktig filtermatta spela roll (ytterfilter eheim)?

    Jag gjorde ett 30% vattenbyte i lördags, i samband med det flyttade jag en del växter. Jag rörde upp sanden rejält och vattnet har inte helt klarnat än. Kan det spela in?

    Jag har startat upp 275 liter akvariumet på en månad. Nu är det max antal fiskar per liter (efter rådgivande tabell på zoopet) totalt ca 30 småfirrar. Har jag stoppat in för många fiskar? Kan det ha med lukten att göra?

    No2 var ok igår. PH och KH hyfsade och stabila. Fiskarna är pigga och aktiva.
    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Nog tycker jag att akvarierna alltid luktar jord, dy eller vad du vill kalla det - men det luktar gott, får INTE lukta illa.
    Lyft på växtbladen, kamma igenom dem med fingrarna och se så det inte ligger någon död fisk och flyter. Titta noga på botten och växtblad etc för att se så du inte fått blågröna alger (cyanobakterier) för då kan det lukta illa om karet.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Får jag gissa på att du någonstans har något som liknar en korsning mellan alger och snor... Om du har det, så är det Cyanobakterier och det brukar lukta som du beskriver det...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        *skrattar* DEN beskrivningen på cyanobakterier har jag inte sett förut Nanc... men nog är de blågröna och slemmiga.

        Kia: Ibland börjar de rackarna just högst upp under rampen på flytblad, Vallisneriablad etc och då är de inte nödvändigtvis slemmiga, bara blågröna fläckar liksom. Låt du andmaten vara, den är bra till att ta upp överskottsnäringen, bara håva om det blir för mycket. OM däremot andmaten dör har du brist på något, ex järn.
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • kampfisken
          • September 2003
          • 666

          #5
          Hade själv samma problem med att akvariet stank hemskt av ammonik. Hade innan detta köpt massor med nya växter och fiskar, men en vecka efteråt uppstod denna stank. Det första jag kollade var motorfiltrena och de var totalt igenslammade, och det låg några döda fiskar bakom och under dessa, som jag inte hade upptäckt annars. Löste det hela genom att göra rent motorfiltrena och göra ett 50% delvattensbyte var 4:e dag under två veckor (tog upp filtrena även dessa tillfällen). Nu är det löst. Förmodligen hade det blivit dubbel belastning för både akvariet och filtrena, då alla de nya växterna förmodligen släppte ifrån sig massor med mikroorganismer samtidigt som det uppstod övermatning då jag inte riktigt visste hur mycket jag skulle ge (från 20 till 100 fiskar ger en nya perspektiv på hur mycket mat som går åt). Detta kanske inte är den ultimata lösningen på ditt problem, men du kan ju alltid testa. Observera att nya rötter i början kan släppa ut rätt mycket skit även om man har kokat dem. Lycka till!!!
          Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

          Kommentar

          • kia
            • August 2003
            • 366

            #6
            Tack. Jag ska omedelbart öka antalet vattenbyten! Jag har märkt att odören minskar efter vattenbyten! Jag har också gjort rent filtren (De luktade)!!
            Nybörjare, Nivå II .
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
            "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Hade innan detta köpt massor med nya växter och fiskar, men en vecka efteråt uppstod denna stank. Det första jag kollade var motorfiltrena och de var totalt igenslammade, och det låg några döda fiskar bakom och under dessa, som jag inte hade upptäckt annars. Löste det hela genom att göra rent motorfiltrena och göra ett 50% delvattensbyte var 4:e dag under två veckor (tog upp filtrena även dessa tillfällen). Nu är det löst. Förmodligen hade det blivit dubbel belastning för både akvariet och filtrena, då alla de nya växterna förmodligen släppte ifrån sig massor med mikroorganismer samtidigt som det uppstod övermatning
              Låter som övermatning => ammonium- och nitrit-spik och skyhög BOD/COD (syreåtgång) => döda fiskar => Ännu mer ammonium och nitrit => Ännu värre syrebrist => Anearoba nedbrytningsprocesser som luktar ruttna ägg.

              Växterna kan faktiskt ha förvärrat din situation på så sätt att döda blad slammade igen filtret och att växter bromsar cirkulationen ganska rejält. Däremot syresätter dom vattnet vilket hjälper aeroba nedbrytningsprocesser.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • izac
                • April 2003
                • 756

                #8
                Slamsug botten vore kanske också en bra idé, eftersom du sa att akvariet blev rejällt skitigt och en längre tid efter att du rört om i det.
                Ligger säkert rätt mycket skit på botten.

                Kommentar

                Arbetssätt...