50-liters utan värme???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dina
    • September 2003
    • 4

    50-liters utan värme???

    Hej!!!
    Jag har ett 50-liters akvarie hemma som jag funderar på att starta upp. Jag har ingen värme, och glas-skivan man lägger över har gått sönder. Måste man ha en glas-skiva, eller bör jag köpa en ny?? Var får man då tag på en???
    Jag är väldigt förtjust i slöjstjärtar, hur många trivs i 50-liter?? Har hört max 1 slöjstjärt i 50 liter, men stämmer det?? Vilka andra fiskar skulle trivas i akvariet???
    /Mvh
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    DOppvärmare kan man klara sig utan, om man väljer djur och växter efter temperaturen i akvariet. Täckglas behövs inte, men används för att hindra så mycket vatten att dunsta ut i rummer, hindra fiskar från att hoppa ur samt att hindra dam att komma in i akvariet. Täcklag får man tag på hos ett glasmästeri.

    Slöjfiskar och guldfiskar tå lägre temperatur bra, så där behöver du inte någon doppvärmare till akvariet. Akvariumstorlek på 50 liter låter lite litet för slöjstjärtar. Åtminstone 100 liter till ett par tror jag de vill ha. Andra fiskar skulle kunna vara (kolla temperaturen) ancistrus, siamensis, kardinalfisk etc. Du får kolla upp här på http://www.zoopet.com och på http://www.akvarieguiden.nu
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • cecilia
      • January 2003
      • 754

      #3
      Makropoder går också bra, de är väldigt vackra och intressanta fiskar som färgar ut fint om temperaturen inte är för hög. Jag har ett makropodpar och kardinalfiskar i ett öppet, ouppvärmt akvarium med vattenhyacint, musselblomma och dracaena. Riktigt fint faktiskt. /Cecilia

      Kommentar

      • Dina
        • September 2003
        • 4

        #4
        Hej igen!!!
        Fastnade lite vid kardinalfiskar..... Tror ni att ett stim med bara kardinalfiskar i akvariet skulle vara dekorativt??? Jag tycker att det är läckert att göra så med neontetror iaf..... Skulle vilja ha nån liten algätare el. mal också, men jag hittar ingen som trivs i kallt vatten.... Och förresten, finns det några snabbväxande växter som trivs i kallare och mindre akvarium??
        /Dina

        Kommentar

        • cecilia
          • January 2003
          • 754

          #5
          Kardinalfiskar i ett litet stim är väldigt dekorativt! Elodea densa (vattenpest) trivs bra i rumstempererat vatten (blir det för varmt "ruttnar" den). Har man inte skaldjursfobi så kan man ju använda snäckor som algätare. /Cecilia

          Kommentar

          • Dina
            • September 2003
            • 4

            #6
            Har nu kollat lite på algätare... Jag undrar om den randiga otocinclusen (otocinclus vittatus) klarar av kallare vatten??? Den är ju liten, och verkar vara en bra algätare..... Skulle den fungera med kardinalfiskar???
            /

            Kommentar

            • shpend
              • August 2002
              • 2010

              #7
              hej
              ja de skulle nog fungera...

              Kommentar

              Arbetssätt...