Kan användas - Pump o Lampa???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corona
    • September 2003
    • 241

    Kan användas - Pump o Lampa???

    Var hemma hos min mor idag och gick igenom gamla saker som jag har haft till mina djur genom tiderna

    Där hittade jag bland annat en ljusramp till akvarium - "Zooline" står det på etiketten, där ska sitta 2 st. glödlampor a´la 15W och rampen är 53 cm lång...

    Hittade även en pump, ca6 år gammal. På etiketten på den står det "Hydor Crystal" 230V Qmax 150l/h - Qmin 60l/h.
    Det där med Qmax/Qmin räknade jag ut vad det innebar, eftersom det finns 2 lägen på pumpen - Max o Min...

    Jag testade pumpen i en spann med vatten och den verkar fungera bra, dock så ser "filtret" ut att behöva bytas ut... Vet inte vad det kallas, där sitter 2 blåa "mattor" inuti... Antar att det kallas filter helt enkelt?

    Nu undrar jag om pumpen duger till ett mindre akvarium? Hade tänkt att starta upp ett yngelakvarium då jag har guppys och dom lär ju yngla NÅN gång

    Tror ni det skulle funka???

    Och jag undrar också hur man vet vilken styrka man ska ha på doppvärmaren?

    Tacksam för svar snarast

    Mvh. Sara
    Man lär så länge man lever
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Hallojs Corona!
    Ljusrampen fungerar utmärkt, har en sådan till mitt yngelkar. Tänk bara på att det är bra att sätta i lågenergilampor i stället för vanliga, annars värms vattnet för mycket.
    Pumpen verkar väl vara bra, kan passa i ett 40-50 l kar kanske??? Det brukar vara så att de inte har samma effekt när de är gamla, så det kanske pumpar sisådär en 100 l/h som mest. Köp blå filtermatta på "lösvikt" och skär/klipp till det efter den gamla, blir billigare så.
    Doppvärmare ska du räkna 0,5 W/liter vatten... tänkte jag rätt nu???? Jo, till 100 l vatten ska man ha en 50W värmare... Rätta mig någon om jag har fel....
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #3
      Jag har skurit till nya filtersvampar av filtermatta till mitt Eheim 2252, och det fungerar utmärkt.
      Som doppvärmare skulle jag nog tro att rådet 0,5 watt/liter stämmer någorlunda i mindre kar. I större kar kan man nog gå ner i effekt, värmeförlusten per liter blir inte riktigt lika stor när man skalar upp tanken.
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      Arbetssätt...