Jippiiii- Äntligen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KhiraLi
    • August 2003
    • 103

    #16
    Jag har nog haft väldigt tur för ingen av mina två rötter har färgat vattnet. den senaste är riktigt stor. Tar upp kanske en femtedel av mitt 220 liters. Inte kokade jag den.
    500L - Cyrtocara Moori, Placidochromis phenochilus "Tanzania", Tropheops "Red Top-Chilumba", Röd rubin, Gibbiceps, Ancistrus.

    Kommentar

    • dregg
      • September 2003
      • 88

      #17
      ja kom på vad roten heter nu
      Mangroverot är det rätta namnet på den.

      vad jag förstår ska dom vara bra iaf.
      Det är många som säger att man inte behöver koka den,
      men jag vill nog råda dig till att göra de för att
      vara på den säkra sidan

      Mvh/Magnus

      Kommentar

      • Dr. Strange
        • March 2003
        • 995

        #18
        Corona: först vill jag gratulera till ditt akvarium och fiskarna, har man väl börjat förstå hur det funkar med akvarium så kan det bara bli roligare, läs trådarna här på Zoopet och skriv egna som du gjort nu så reder du dig väldigt bra.

        Sen tänkte jag skriva lite om min uppfattning av hur man får akvariet att fungera bra:

        1. Vad du än gör, mata inte fiskarna för mycket. (om du matar med flingor så ge dom mat som dom äter upp inom en minut typ, dom ska absolut inte se ut att bli mätta. (på det viset blir det inte problem med vattnet, och fiskarna mår inte dåligt av det)

        2. Skaffa en pump med filter som pumpar över 900 liter i timmen, om det blir för strömt så du får problem med växter som flyter runt rikta utblåset mot rutan så mycket som behövs för att det ska fungera.

        Effekten av att ha en kraftig pump är att fiskarna får röra sig vilket gör att dom håller sig friskare + att du får ett bra fungerande filter som fixar balansen i vattnet.

        3. Titta noga på fiskarna hur dom beteer sig när du matar dom, oftast ser man på fiskarna hur dom mår när man matar dom, håller dom på att bli sjuka eller är sjuka äter dom inte som vanligt.

        4. Köp ett nitrit test så du kan kolla hur vattnet är om/när fiskarna beteer sig konstigt. (jag använder aldrig testerna, men dom är bra om man undrar vad som händer)

        5. Köp hem medecin mot pricksjuka eftersom det är en vanlig sjukdom, dom gånger jag blir drabbad är det oftast helg och affärerna är stängda......

        6. För att göra det enkelt för dig, skaffa en timer och ställ in vilka tider lyset ska vara på i akvariet. (väldit skönt att ha)

        7. Om du har nära till Dushen, skaffa en anslutning som passar på Blandaren, du skruvar av dush slangen och skaffar en slang för fyllning och tömning av akvariet, så du enkelt kan skruva på en slang och fylla med vatten som har lämplig temp.

        Försök byta 25-30% av vattnet varannan vecka så blir det bra.

        8. Ta inte det jag skrivit som något man måste ha/göra, det blir bara så mycket enklare (och roligare)


        och angående roten, du ska ha en Mangrove rot.

        Önskar dig lycka till med akvariet och hoppas du får kul.

        //Marcus
        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

        Kommentar

        • Dr. Strange
          • March 2003
          • 995

          #19
          Corona: Ooops glömde en sak, det där med att koka rötter och stenar, jag har aldrig gjort det och tänker aldrig börja.

          Jag har aldrig haft problem på grund av okokade rötter etc, skölj bara av dom och släng ner dom, ibland flyter rötter man köper, det är bara att låta dom ligga i blöt nåt dygn så sjunker dom.

          //Marcus igen
          " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

          Kommentar

          • dregg
            • September 2003
            • 88

            #20
            Å en bil mek till

            Phu tur att du rädda mig nu. och kompletera med
            allt bra du skrev

            Mvh/Magnus

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #21
              Sedan blir inte vattnet brunt av roten, det blir tefärgat. Svårt att förklara på annat sätt... Vattnet är alltså fortfarande klart och fint... som om du häller te i en glasskål... Det är i min mening snyggt och om man har t ex tetror så färgar de ut bättre när vattnet blir tefärgat.
              Du behöver i alla fall bara en liten bit rot (men en rot behöver du), köp den minsta du hittar... om den färgar så går det över rätt snabbt... om du inte gillar färgen....
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Corona
                • September 2003
                • 241

                #22
                Dr Strange - Tack för all infon, men det mesta av det där har jag redan tagit reda på just här på forumet

                Jag vill tacka alla som skrivit i mitt ämne här så jättemycket... Ni är verkligen till stor hjälp för mig som är nybörjare

                En stor kram till Er alla
                Man lär så länge man lever

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #23
                  Dr Strange... håller med dig i allt du skriver här ovan, utom det där med pumpen...
                  Varför ska hon pumpa 9 gånger vattenvolymen??? Den biologiska filtreringen fungerar sämre i pumpen om vattnet passerar för fort genom filtret... Växterna kommer verkligen att få använda klorna för att över huvud taget lyckas klamra sig fast i botten och fiskarna riskerar att sitta klistrade vid pumpen.... 2-3 gånger vattenvolymen måste väl räcka i ett akvarium med de fiskar hon har....
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Dr. Strange
                    • March 2003
                    • 995

                    #24
                    Nanc: helt rätt angående pumpen, om man har växter som lätt släpper från botten funkar det dåligt med stor pump, sen beror det på vilka fiskar man har, i mitt 500 liters kar pumpar jag runt 5000 liter i timmen ungefär, i mitt lilla 100 liters kör jag med ca 800 liter i timmen, jag har dock vinklat utblåset i det lilla karet eftersom jag har en hel del växter där.

                    Meningen som jag ser med bra genomströmning är att fiskarna håller sig friska betydligt bättre än om vattnet rör sig sakta.

                    Sen drar filtret i sig mer skit ju mer det suger in och rör om, men det passar inte alla kar och troligen inte alla fiskar.

                    Antingen har jag grym tur eller så gör jag något rätt, det är så jag resonerar, Jag har aldrig fått vita prick etc i en tank med bra flöde.

                    Problemen jag får beror oftast på att fiskarna halvt tar ihjäl varandra och svamp angrepp uppstår.

                    Jag kan inte säga att det är perfekt i alla akvarium med högt flöde, men har man fiskar och inredning som tål det rekomenderar jag det.

                    //Marcus
                    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                    Kommentar

                    • Dr. Strange
                      • March 2003
                      • 995

                      #25
                      Corona: Kul att det verkar gå bra för dig

                      så lycka till i fortsättningen

                      //Marcus
                      " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                      Kommentar

                      • bboyjohn
                        • September 2003
                        • 113

                        #26
                        jah har inte kokat nån rot heller.. :-P hehe
                        men de har inte varit nåra broblem..
                        första dagen färgade dom vattnet lite sen har ja inte märkt så mkt mer.. ha den i sen hink eller balja eller nått i 1 dygn så färjar den av sig det mästa där istället för i akvariet.. de ska ja göra nsnart när jag köper en till roooot.. ;-)
                        ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡

                        Kommentar

                        Arbetssätt...