Vilka tider har ni er belysning på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Framerate
    • July 2003
    • 118

    #16
    Har 9-21 nu.
    Funderar på att köpa en veckotimer så att man kan ha tänt längre på helgen än på vardagarna.
    8-22 på helgen och 11-21 på vardagar kanske.
    Skulle det kunna funka biologiskt?

    Kommentar

    • Torstensson
      • June 2002
      • 1964

      #17
      8-22 låter länge för mig...

      Ha du 11-21 på vardagarna och 12-22 på helgerna, då kommer varken fiskar eller växter märka ngn skillnad. Skulle du öka tiden ngn timme på helgen, tända vid 10 eller så, skulle det säkert inte hända ngn märkbart.

      Själv har jag 12-23 på den stora baljan i sovrummet, 11-23 på mellan nere å 10-22 på den minsta.. Så det finns nästan alltid en balja att titta på!!

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #18
        Bättre att förskjuta tiden än att förlänga den. Tropiska växter klarar normalt bara att fungera under 10-12 timmars ljus. Mer blir bara energi för algerna, som klarar av att hantera situationer med mer ljus.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • Datate

          • August 2003
          • 620

          #19
          10-22 på dom 2 Aquastar i framkanten. 9.30-22.30 på det bakre Grolux-röret. Kan nästan säga att karet är som allra mest effektfullt å snyggt mellan 22.00-22.30. Fram mot 22 så är det nästan så man sitter å väntar på att de starka rören skall släckas så det blir ett sånt dunkelt, grönaktigt och lite mystiskt ljus. =)
          MVH /Erik

          "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

          Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

          Kommentar

          Arbetssätt...