Fiskdöd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kevlargirl
    • May 2003
    • 205

    Fiskdöd!

    Jag har haft fiskdöd i mitt akvarium, som är mitt första och allt Hade 10 fiskar men har bara 6 kvar. Min otto bara försvann spårlöst och 3 platy och min svärdbärarhona hittade jag döda. Tråkigt. Det började med att de bara stod stilla i vattnet och slokade med fenorna, sen var det kört. Ser redan nu att min sista svartfenade platy ser likadan ut. Trodde att det kunde bero på att det var för kallt i vattnet, så jag skaffade värmare. Men det verkar inte vara det... Vad gör man? Ph verkar ok, nitrat och sånt vet jag inte, har inget sånt test. Borde man skaffa det? Göra ett vattenbyte? Det gör jag ca var 14:e dag, lite oftare ibland. Nån som känner igen symtomen?
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Kan vara Nitrit, skaffa ett test. Har du höga Nitrit värde ska du inte göra för stora vattenbyte, gör många små med ett par dagars mellanrum.

    Göra ett vattenbyte? Det gör jag ca var 14:e dag, lite oftare ibland.
    Se till så du gör vattenbyte med jämna mellanrum, det är viktigt.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Kolla nitrit. Har du hög nitrit, i med Nitrivec och hoppas att det fungerar. Mata inget tills nitriten är noll igen.

      Ser de till synes friska fiskarna ut att simma runt och klia sig mot stenar och växter? I sådana fall är det en parasit. en 10-dagars kur med Protozin blurkar hjälpa. Parasiter får ofta grepp över fiskarna därför att något är fel. Det kan mycket väl vara så att de fick nedsatt immunförsvar om det var för kallt, och värmen nu räcker inte, det måste till lite medicin också.

      Swetrot

      Kommentar

      • kia
        • August 2003
        • 366

        #4
        De flesta zoo-affärer kan göra ett nitrit test åt dig, om du tar med någon dl vatten från akvariet. De flesta tar lite betalt, andra gör det gratis. Ring och kolla först.

        Det är roligt och lätt att testa själv. Köp en dropp-test (Runt 100 kronor tror jag).

        Lycka till!
        Nybörjare, Nivå II .
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
        "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

        Kommentar

        Arbetssätt...