Hysterisk pansarmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KhiraLi
    • August 2003
    • 103

    Hysterisk pansarmal

    Jag startade mitt första akvarium igår. På förmiddagen planterade jag växter, satte igång filter och doppvärmare samt hällde i vattenberedningsmedel. På eftermiddagen åkte jag och köpte fisk och då tog dom även vattenprov i affären, jag hade ett pH på 6.5-7. Jag köpte bla en liten pansarmal, och den samt övrig fisk verkade ta förflyttningen till ett nytt akvarium ganska harmoniskt. Pansarmalen simmade runt bland gruset på botten som pansarmalar gör mest (iaf de jag har erfarenheter av). Men idag så har lillen simmat hysteriskt upp och ner längs glasen. Timme efter timme. Att studera den är en påfrestning för nerverna. Kan det finnas något i vattnet/miljön som framkallar ett sådant beteende, eller är det helt naturligt? Vattentemperaturen är på 27-28 grader.
    500L - Cyrtocara Moori, Placidochromis phenochilus "Tanzania", Tropheops "Red Top-Chilumba", Röd rubin, Gibbiceps, Ancistrus.
  • imported_n/a
    • March 2002
    • 194

    #2
    Skaffa en eller ett par polare till honom så ska du se.. Det är en stimfisk.

    Kommentar

    • Volds
      • August 2002
      • 64

      #3
      Det er lidt tidligt du har sat fisk i akvariet. Et nystartet akvarium skal have tid til at modne. Bakteriekulturen skal i gang før fiskene kommer i. I øvrigt bør pansermaller holdes i stimer ca. 6-8 stk for at trives. Du bør nok foretage hyppige vandskift for at undgå en nitritforgiftning.

      Volds

      Kommentar

      • KhiraLi
        • August 2003
        • 103

        #4
        Ursprungligen skickat av Volds
        Det er lidt tidligt du har sat fisk i akvariet. Et nystartet akvarium skal have tid til at modne. Bakteriekulturen skal i gang før fiskene kommer i. I øvrigt bør pansermaller holdes i stimer ca. 6-8 stk for at trives. Du bør nok foretage hyppige vandskift for at undgå en nitritforgiftning.

        Volds
        Jo jag hade mina funderingar om detta själv, men jag tänkte att det var säkrast att lita på försäljaren i affären. Han gav ett bra intryck om man säger så. Han erbjöd mig inget medel för nitriten utan enbart växtnäring. Han förklarade dock att jag skulle få en nitritchock och att jag därför inte skulle lägga i mer fiskar på ett tag. Vad exakt kan en nitritförgiftning få för följder?
        500L - Cyrtocara Moori, Placidochromis phenochilus "Tanzania", Tropheops "Red Top-Chilumba", Röd rubin, Gibbiceps, Ancistrus.

        Kommentar

        • Rosa
          • September 2002
          • 435

          #5
          Läs inlägget "utan nitravec"
          Eva

          Kommentar

          • KhiraLi
            • August 2003
            • 103

            #6
            Ursprungligen skickat av Rosa
            Läs inlägget "utan nitravec"
            Det har jag oxå gjort, men det enda jag har fått reda på där, är att om man slänger i fiskarna direkt kommer nitrithalten öka markant. Vad jag vill veta är vad detta kommer få för effekt. Vad orsakar nitriten för skador?
            500L - Cyrtocara Moori, Placidochromis phenochilus "Tanzania", Tropheops "Red Top-Chilumba", Röd rubin, Gibbiceps, Ancistrus.

            Kommentar

            Arbetssätt...