Malawikar pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frame
    • December 2015
    • 20

    Malawikar pH

    Hej!
    jag och min sambo har precis startat upp första malawikaret, endast en vecka gammalt. Men har en idé angående pH, som jag då inte vet är bra eller dålig så tar gärna emot åsikter. Tänkte att en bra plan kunde vara att höja pH-värdet så mycket som bara går på "naturlig väg", alltså kalciumkarbonat i botten, snäckkross i pumpen, snäckor i botten(andra förslag?). Enligt min logik borde det med lite tur hamna runt 7.7, eller vad tror ni? Om man då nöjer sig där och kör vattenbyten på ca 15-20% i veckan så bör väl inte pH svaja alltför mycket? Möjligen något lågt pH men har läst ganska ofta att det viktigaste är att pH är stabilt, inte optimalt.

    tillägger att karet är på 265L och vi har slängt ner ca 20kg kalciumkarbonat, pH på ca 7.5 utan något bikarbonat tillsatt. KH är dock tyvärr lågt, ligger på 5 i karet nu, har inte mätt direkt från kranen.

    är fullkomlig nybörjare, hade knappt funderat på akvarium förrän för 1månad sedan och nu suger jag åt mig all info jag kan hitta!
    Jag=gröngöling. Men fiskarna är blå, gula, svarta och orangea!
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av Frame
    Hej!
    jag och min sambo har precis startat upp första malawikaret, endast en vecka gammalt. Men har en idé angående pH, som jag då inte vet är bra eller dålig så tar gärna emot åsikter. Tänkte att en bra plan kunde vara att höja pH-värdet så mycket som bara går på "naturlig väg", alltså kalciumkarbonat i botten, snäckkross i pumpen, snäckor i botten(andra förslag?). Enligt min logik borde det med lite tur hamna runt 7.7, eller vad tror ni? Om man då nöjer sig där och kör vattenbyten på ca 15-20% i veckan så bör väl inte pH svaja alltför mycket? Möjligen något lågt pH men har läst ganska ofta att det viktigaste är att pH är stabilt, inte optimalt.

    tillägger att karet är på 265L och vi har slängt ner ca 20kg kalciumkarbonat, pH på ca 7.5 utan något bikarbonat tillsatt. KH är dock tyvärr lågt, ligger på 5 i karet nu, har inte mätt direkt från kranen.

    är fullkomlig nybörjare, hade knappt funderat på akvarium förrän för 1månad sedan och nu suger jag åt mig all info jag kan hitta!
    Du kan ju skicka i en tesked bikarbonat vid varje vattenbyte för att höja Kh och därmed stabilisera vattnet.

    Kommentar

    • Frame
      • December 2015
      • 20

      #3
      Tanken var att undvika bikarbonat helt, tänker på risken med ammoniak om man bara byter 15%, men det kanske inte är någon fara? Sen är det ganska behändigt att slippa ha i bikarbonat.
      Jag=gröngöling. Men fiskarna är blå, gula, svarta och orangea!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Är det inte så att fel men stabilt PH är sjufalt bättre än ett rätt PH som svajar till ibland ?

        Det borde vara bättre om det är mer eller mindre konstant runt 7.

        Börjar man med att jiddra med PH, upp eller ner, så får man nog vara beredd på att hålla bra koll på det.

        Oberoende om man kör naturliga saker som kross o likn, eller kemikalier av nått slag.

        Vilket innebär att man bör nog inte bomma detta alls...... För då mår dom skit.

        Det räcker ju med att man faktiskt är tvungen av familjeskäl, semester, eller liknande blir tvungen att skjuta på
        tillförseln av medel en vecka för att det skall rasa ihop. Med den menar jag att inte att de dör om man skiter i
        medel en vecka eller två. Nä, men under den perioden så sjunker kanske PH en bra bit, säg från 7,7 - 6,7.

        Då är det inget roligt att trycka upp det igen. Kanske inte det bästa att på en gång trycka upp det, man få ta det
        stegvis över tid.

        Och hur kul är det..... om nu fisken inte mår dåligt av "fel PH" ?

        Vidare, kanske har jag fel, men vissa naturliga saker, kalksten, kross o liknande fungerar inte hela tiden.
        en kalksten som ligger i vattnet kommer över tid med största sannolikhet få beläggningar, alger och annat,
        som gör att kontaktytan med vattnet blir mindre och mindre, vilket innebär att den funkar sämre och sämre
        som buffrare. Vilket i sin tur innebär att man får vackert hålla koll på PH iaf och KH, och ser man att de börjar
        vandra, så blir det rengöring av sten/kross. Kanske inte så farligt att rengöra, men hela tiden, mer eller mindre
        iaf, så bör man nog hålla koll på vattenvärdena.

        Slutsats, om nu fisken inte mår skit, ditt vatten håller med normala VB en hyfsat bra och stabil nivå på PH.....

        Varför jiddra runt....?
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Du kan köra som du tänkt, du bör hamna på pH på åtminstone sju, troligen lite över. Det funkar men är ju inte riktigt det vatten Malawi är inställda på. Vill du gå ett steg till och göra det mer som vattnet i Malawisjön så är det ju bikarbonat som gäller. Det skruvar upp pH lite till och höjer alkaliniteten vilket innebär att vattnet blir mycket stabilare.

          När det gäller ammoniak då, jo, drar man med bikarbonat upp pH till åtta och den trakten, då börjar en del ammonium att gå över till ammoniak och det senare är klart värre än det förra. Om det sen är ett problem eller inte, tja, man kan se det som en möjlighet också, att via bra ytrörelse eller ännu hellre genomluftning bli av med ammoniak och då även efterhand dra ut ammonium. Bli av med nåt man inte behöver alltså.

          Fast visst, det finns en förgiftningsrisk, det gör det. Vill man undvika det så är det viss försiktighet som gäller. Problemet uppstår främst om man plötsligt höjer pH drastiskt i ett vatten som innehåller en del ammonium vilket det kan göra om det är lägre pH och särskilt kanske om det är lite sunkigt. Plötslig höjning av pH får man genom att dutta i bikarbonat eller annat pH höjande oförsiktigt eller genom olämpliga vattenbyten med kranvatten. Olämpligt är då att byta kanske hälften och därikring. Små vattenbyten runt 10% är lugnt. Riktigt radikala, typ 90%, är också ofarliga (när det gäller ammoniak alltså, inget sagt om att det kan hända annat).

          Så, jo, bikarbonat är bra till Malawi och ger dem bästa möjligheter. Men med lite försiktighet, inte vräka på plötsligt. Och se till att det är bra gasutbyte, bra ytrörelse eller genomluftning. Försiktigheten med vattenbyte gäller oavsett bikarbonat eller inte.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Idag har jag inte ett enda malawikar (dock ett Tanganyika) men jag har under perioder haft fler än hundra malawikar igång samtidigt och då körde jag alltid med bikarbonat i samband med vattenbyte (enbart då) och det var aldrig några problem med detta.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Frame
              • December 2015
              • 20

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Idag har jag inte ett enda malawikar (dock ett Tanganyika) men jag har under perioder haft fler än hundra malawikar igång samtidigt och då körde jag alltid med bikarbonat i samband med vattenbyte (enbart då) och det var aldrig några problem med detta.
              Ok! Men det är ingen fara även om man bara skulle byta 10% av vattnet? Tänkte att gammalt vatten innehåller väl mycket ammonium som då kan omvandlas till ammoniak?
              Jag=gröngöling. Men fiskarna är blå, gula, svarta och orangea!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Frame
                Ok! Men det är ingen fara även om man bara skulle byta 10% av vattnet? Tänkte att gammalt vatten innehåller väl mycket ammonium som då kan omvandlas till ammoniak?
                Varför bara byta 10%. Byt 1/3 var 14 dag istället.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • plusskenford
                  • August 2011
                  • 252

                  #9
                  Jag har ett 720 Tanganyika akvarium och dom vill ju också gärna ha högt pH. Och jag byter lite mer än 60% vatten en gång i vacka. Jag ska också tillägga att jag har en del fiskar i som skitar ner vattnet.
                  Men jag häver i 1 dl bikarbonat till mitt kar och har aldrig haft problem med det. Du hade ju inte så stort så 1 dl är väl overkill men du kan inte överdosera bikarbonat villket är bra 😃. Som sagt det beror på hur mycket man matar hur befolkat akvariet är, Malawi gillar god vattenkvalite så jag hade rekommenderat att byta som jag själv gör , alltså mycket 😃

                  Ha det
                  Senast redigerad av plusskenford; 03 December 2015, 18:53.

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Jag har heller aldrig haft problem när jag har tillsatt bikarbonat vid vattenbyten

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Ursprungligen postat av Frame
                      Ok! Men det är ingen fara även om man bara skulle byta 10% av vattnet? Tänkte att gammalt vatten innehåller väl mycket ammonium som då kan omvandlas till ammoniak?
                      Jag vet inte riktigt hur du tänker. Men iaf, finessen med bikarbonat är att det ger ett vatten med lagom högt (till de här fiskarna) pH som också blir väldigt stabilt. Högre pH ger risk för ammoniak, ja. Men det som är farligt är att plötsligt höja pH i gammalt vatten. Det kan man göra genom att häva i något som höjer pH oförsiktigt. Om man alltså häver bikarbonat rätt i akvariet och tar till en rejäl dos, det kan ställa till det. Eller om man gör ett stort vattenbyte med vatten med högt pH.

                      Ett vattenbyte på 10% kommer inte att höja pH på vattnet som är i akvariet så radikalt att det kan bli ett problem med ammoniak. No way, glöm det, det är inget problem. Om man som Plusskenford byter 60% och har i vatten med högre pH i gammalt vatten som också har högre pH händer inget heller. Det som kan hända har redan hänt, det kan inte bli nåt nytt elände. Häver man däremot i 60% nytt vatten med högre pH i ett gammalt vatten med lågt pH, då är man ute och seglar. Då kan man höja pH på det gamla vattnet som är kvar såpass att en del av det ammonium som kan finnas snabbt går över till ammoniak som inte hinner lämna akvariet. Och då kan det bli godnatt. Och det behöver inte ha med bikarbonat att göra, kranvatten kan ha högt pH så man kan ställa till det utan bikarbonat också. Snarare att det är ett skydd mot elände om man använt bikarbonat tidigare, då är pH högre och stabilt i akvariet och då händer det inget om man byter vatten mot sånt med högre pH.


                      Så alltså:


                      - Bikarbonat ger bra vatten till de här sjöcikliderna

                      - Små vattenbyten kan inte ställa till något

                      - Det som är risk är att snabbt höja pH på gammalt vatten vilket man kan göra antingen med oförsiktig dosering av nåt som höjer pH eller genom stora vattenbyten med vatten med högt pH.

                      - Har man redan höjt pH på vattnet så kan det inte bli nån ammoniakkatastrof varken med bikarbonat eller vattenbyten oavsett storlek.

                      - Har man högt pH (typ 8) i akvariet så ska man se till att ha bra ytcirkulation eller genomluftning så man blir av med den ammoniak som kan finnas då.

                      -
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • Frame
                        • December 2015
                        • 20

                        #12
                        Tack för alla svar! Jag hade nog missuppfattat det där med när ammonium omvandlas till ammoniak. Fick för mig att det omvandlas i gammalt vatten oavsett pH-värde på det gamla vattnet. Alltså att det i det nya vattnet omvandlas inget medan det alltid omvandlas i det gamla, därför babblade jag om att det skulle vara dåligt med bikarbonat om det blev ammoniak i det kvarvarande 90% av vattnet. Om ni förstår vad jag menar.. Känner mig fruktansvärt dålig på att förklara just nu, ovanligt då jag brukar kunna uttrycka mig! :P haha.

                        men känner mig tryggare med bikarbonat nu när jag läst det ni skrivit! Men..akvariet har nu varit igång 2veckor och pH ligger på 7.4, om jag då ska höja med bikarbonat, hur gör jag då? Ska jag höja lite i taget i samband med vattenbyten? Eller ska jag göra ett lite större byte på kanske 50% och höja?

                        det här är ju förstås absolut något jag och min sambo borde ha kommit fram till INNAN vi stoppade i en massa malawisar, men sambon är rätt otålig och orkar inte riktigt läsa på(han vill bara att det ska funka helt enkelt).. Jag ville ha en mal gående minst 1månad och en planering innan vi stoppade i massa fiskar. Men tji fick jag! :P

                        börjar också tvivla starkt på att ett vattenbyte på 10% i veckan kommer att räcka, de smutsar ju ner något fruktansvärt!! Haha. Tanken med 10% är att rubba "balansen"(om det nu var så det hette) så lite som möjligt, men de kanske inte är så känsliga för sånt?

                        har en något liten pump(enligt mitt tycke iaf) i nu så tänkte i första hand komplettera med ett powerhead, men har inte riktigt bestämt var man ska sätta den.. Fundering på att sätta den på motsatt sida från pumpen och låta strålarna mötas, eller om man ska rikta den mot en större sten.. Men funderade på grottorna, blir de "ledsna" om det blir för mycket turbulens i grottorna eller gör det kanske inget? Tänker mig att de kanske vill ha lugn och ro där så isf får jag försöka rikta powerheaden så att det blir lite lugnt där.

                        nu blev det helt plötsligt en massa annat också! Men är så fruktansvärt grön på det här! Visste inte ens vad en malawiciklid var för 1månad sen! :P
                        Jag=gröngöling. Men fiskarna är blå, gula, svarta och orangea!

                        Kommentar

                        • Frame
                          • December 2015
                          • 20

                          #13
                          En till sak, är det bättre att höja pH-värdet på det nya vattnet innan man har i det i akvariet eller kan man ha i nytt vatten och sen hälla bikarbonatet direkt i akvariet? Vad är bäst? Eller är det ingen skillnad?
                          Jag=gröngöling. Men fiskarna är blå, gula, svarta och orangea!

                          Kommentar

                          • Danne och Anzo
                            • May 2007
                            • 509

                            #14
                            Vet inte vad som är rätt men jag har alltid tillsatt rakt ner i akvariet utan att det varit något problem.
                            600 Liters Malawi
                            129 Liter Saltvatten

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Jag brukar också hälla det direkt i vattnet vid vattenbytena
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...