Funderingar kring ya akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApAd
    • June 2013
    • 74

    Funderingar kring ya akvariumet

    Hej!
    Jag har köpt en yngelkasse som jag ska ha till kommande platyyngel.
    Dock blev jag lite irriterad på mig själv när jag förstod att denna inte hade någon avgränsning för honan.
    Hur länge kan en fisk gå med ynglen i yngelkassen innan alla blir uppätna / honan äter ihjäl sig?
    Alternativt tänkte jag bygga en eget galler av en plast bit jag hittade här hemma och då undrar jag hur stora hål gallret kan ha för att ynglen ska kunna komma igenom och honan inte kommer åt dem?
    Tacksam för hjälpen!

    för det andra undrar jag om man kan köpa plastväxter från tex IKEA och stoppa i akvariumet?
    Plastväxterna från djuraffären spräckte min budget rätt rejält...
    Ska ha några levande växter men har lite lite sand för att få bra planerting för dem.

    sen undrar jag hur "bra" det blir att ha olika platysorter i samma akvarium? Just nu har jag 3 musse pigg men tycker de andra sortera är fina och älskar variationen! Tror att de kommer korsas med varandra och bilda blandsorter vilket vora roligt.
    Eller kommer fiskarna bli helt förrivvade och ändå bara para sig med "sin egna" variation?

    Tacksam för hjälpen!
  • Hasse Sjödin
    • August 2015
    • 30

    #2
    Hej. Jag brukar göra så, att när en hona är på väg att yngla, flyttar jag henne till en mindre burk, typ glass paket på 2-3 liter.
    Fyller med mycket växter. Har jag dåligt med det, så tar jag utifrån nån damm bara. Burken ska vara riktigt full med växter..då jagar hon inte ynglen.
    Mixar du olika platy, så blir det en mix av din avkomma. Men även om du har ren musse pigg, så blir det alltid några yngel som blir lite olik..

    Kommentar

    • ApAd
      • June 2013
      • 74

      #3
      Inser nu i efterhan att IKEA växter i akvariumet bara är idioti då det blir massa plastrester i akvariumet....

      Kommentar

      • Axman
        • January 2013
        • 188

        #4
        Du kan ju prova att plantera i någon form av behållare. De som kör med bara lite sand på botten planterar ofta i glas/porslinsbehållare osv för att få en dekorativ men visserligen onaturlig känsla. Kanske kan vara en inspiration i vart fall.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Hade en Platyhona som satt i en kasse.
          Ut ploppade ett yngel.
          Då vände hon sig om och tuggade upp det.
          Släppte nytt yngel.
          Tuggade upp det.
          Osv
          Osv.
          Hon var lika tjock efteråt som innan.

          Sedan har jag oxå haft honor som aldrig rört ett yngel....men de är sällsynta tror jag....

          En sak man skall tänka på är....vart skall alla dessa yngel ta vägen när de växer upp.....kan bli 30-40-50 st på en förlossning.....

          Låt dom föda i karet....med hyfsad mängd blommor och annat så är det ofta någon som klarar sig...räcker ju för att säkra återväxten.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            Hade en Platyhona som satt i en kasse.
            Ut ploppade ett yngel.
            Då vände hon sig om och tuggade upp det.
            Släppte nytt yngel.
            Tuggade upp det.
            Osv
            Osv.
            Hon var lika tjock efteråt som innan.

            Sedan har jag oxå haft honor som aldrig rört ett yngel....men de är sällsynta tror jag....

            En sak man skall tänka på är....vart skall alla dessa yngel ta vägen när de växer upp.....kan bli 30-40-50 st på en förlossning.....

            Låt dom föda i karet....med hyfsad mängd blommor och annat så är det ofta någon som klarar sig...räcker ju för att säkra återväxten.
            +1 Ken

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            Arbetssätt...