Eventuellt algproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pixiu
    • April 2014
    • 15

    Eventuellt algproblem

    Hejsan!

    Jag har hålt på med akvarium i olika perioder och nu är det på gång igen, men anser mig fortfarande vara en nybörjare. Startade upp ett 96liters akvarium för ett par veckor sedan, akvariet kom med Eheim innerfilter och värmare. Aquastar 80 står det på produktbeskrivningen på affärens hemsida, men vet inte om det är relevant.

    Jag har haft bra värden hela tiden, utom ett par dagar för två veckor sedan men ett extra vattenbyte gjorde värdena bra igen. Jag byter ca 20%-30% en gång i veckan.
    Jag har två röda Regnbågar, tre boesemani regnbågar och så har jag tre malar. Affären sa att det var Aspidoras Rochai, men dem var lite osäkra men jag tror det stämmer. Har också två grenmalar, som jag blev rekomenderad för att motverka alger, antaligen hemiloricaria sp. Vet inte om det är för många fiskar för mitt kar, eller om det är okej. Hade en tanke om att kanske skaffa ancistrus och/eller tetror. men tycker det är jättesvårt att avgöra om jag har behov av fler malar eller inte.

    Jag tycker att vattnet ser väldigt gult ut, det ser klart ut framifrån men tittar man in från sidorna så ser det väldigt gult ut. Känns som att det är en hinna på ytan dessutom, och jag vet inte om det är en proteinhinna eller något annat?
    Har satt utblåset precis i vattenytan så det spottar och skvätter på ytan, och det kommer många bubblor under vattenytan, alltså tycker jag att syret borde vara tillräckligt men kan det vara för lite syre?

    Mina växter har fått brungröna fläckar och jag kan inte avgöra om det är kiselalger eller brunalger? Ser ut som en brun matta iallafall, mina anubias bladkanter har krullat sig inåt och de känns inte så fräscha. Hur ska jag göra för att bli av med algerna? Jag har googlat runt en hel del men känner mig inte klokare.

    Fiskarna rör på sig som vanligt och är lika hungriga som vanligt (men de får bara mat en gång om dagen), så de verkar inte må dåligt.
    Har lysröret tänt ungefär 10-11 timmar per dygn och mina värden är bra. Jag vill köpa fler växter men vet inte om jag borde vänta, känns inte som att de jag har vuxit så mycket och är det alger så är det kanske dumt att stoppa i fler?

    Har jag problem i akvariumet eller bör jag bara ha is i magen och inte fundera så mycket?

    http://i.imgur.com/dHpO6Tw.jpg Här är en bild på akvariumet

    Tack så jättemycket på förhand!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Hej!
    Syrebrist uppstår väldig sällan i akvarier. Nu är jag inte bekant med dom fiskar du har men det ser ju inte "trångt" ut på bilden, men den kanske inte visar hela karet? Ser t.ex. ingen Anubias? Det finns ingen rot i akvariet eller något i bottensubstratet/gruset som kan färga vattnet? Belysningstiden hade jag nog begränsat till ca. 8 timmar/dag. Fler snabbväxande växter skulle säkert påverka problemet med algerna positivt. För övrigt löser nog inte fler malar algproblemet.

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #3
      På bilden har du ingen anubias, däremot en cryptocoryne antagligen: https://www.google.se/search?q=crypt...w=1266&bih=882


      Alla dina växter är amfibiska arter vilket betyder att dom kan leva både på land och under vatten. Eftersom dom växer snabbare på land än under vatten så är dom odlade på land i växthus, därför har dom den tillväxtform dom har när dom växer på land. Det som gör att dom ser lite risiga ut är att dom håller på att övergå till sin undervattensform vilket tar någon månad.

      Du kan absolut skaffa fler växter, ju fler desto bättre! Satsa på växter med låga ljus krav som tex kolplanta, javamossa, anubias och fler cryptocoryne.

      Sen är det nog bara att vänta. När du har mer gömställen i form av växter kan dessutom köpa lite räkor för att hjälpa till med algätandet.

      Ett par problem jag ser med ditt kar är att du inte har någon rot för dina malar att tugga på och gömma sig under (räcker med en gren från något lövträd som du skrubbat av och tynger ner med en sten eller liknande tills den slutat flyta). Sen är ditt kar alldeles för litet för dina regnbågar. Du borde kunna byta in regnbågarna mot fiskmat, pengar eller någon lämpligare fisk. Skaffa i alla fall något mindre som inte simmar lika aktivt, det finns fler alternativ än vad man kan räkna upp (Ta inte detta som skäll utan konstruktiv kritik).

      Kommentar

      • Pixiu
        • April 2014
        • 15

        #4
        Ja men titta, då har jag uppfattat fel! Då har jag ingen anubias alls

        Bilden visar hela akvariumet, det är bara någon centimeter som inte fick plats i bild, haha!

        Då drar jag ned på belysningstiden! Jag hade en rot, men tog ut den för den fick typ blåalger och den andra roten jag har är way för stor, så måste köpa en mindre. Så det kan inte vara någon rot just nu som färgar vattnet iallafall, och gruset tvättade jag så mycket att det borde inte vara det. Det var inte lika gult i början liksom ):

        Men då.. ska jag fortsätta som det är, men att jag ska köpa snabbväxande växter och en rot till malarna? Bör jag ha någon gödning till växterna eller är det stor risk att algerna tar det då? Är räkorna bättre än tex ancistrusmalar?

        Tack så jättemycket för svaren! (och jag uppskattar konstruktiv kritik, kan ju inte lära mig om man inte får rätta svaren liksom ;D)

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          #5
          Till enklare växter som inte har så stort ljusbehov så brukar det räcka med att mata fiskarna för att växterna ska få tillräckligt med näring.
          Jag skulle köpa så mycket växter att minst 50% av botenytan är täckt, och köpa en blandning av snabbväxande bakgrundsväxter och mer långsamväxande lägre växter att ha framför som du har nu, men mycket mer

          Lite alger får man alltid det är helt naturligt och helt oundvikligt, det har även alla fina kar man ser på nätet bara att det inte brukar synas på foto.

          Räkor brukar anpassa sig i antal till hur mycket mat det finns, köper du massa malar så kommer du bli tvungen att mata dom i fall algtillväxten minskar. Sen kommer räkorna åt på trånga ställen vilket inte malarna gör men dom äter inget på tex rutorna, så en blandning av malar och räkor är nog bäst.

          Kommentar

          • Pixiu
            • April 2014
            • 15

            #6
            Tack så mycket för svar, Addo!

            Så då bör jag helt enkelt bara.. fortsätta med vattenbytena och den vanliga skötseln, och sen köpa mycket fler växter och en rot? Så borde algerna ge med sig i sinom tid förhoppningsvis?

            Tack så jättemycket!

            Kommentar

            • Pixiu
              • April 2014
              • 15

              #7
              Hej igen! Fortsätter på min tråd, för nu är jag mer förvirrad än vanligt. Som jag skrev den 14de, så skulle jag köpa mer växter och en rot och det har jag gjort. Men jag tycker inte det verkar bli bättre. Har konstiga brunalger (antar jag att det är, ser ut som bruna fläckar över växterna) och så det jag tror är lite trådalger. Sedan blir också mina växters blad genomskinliga o.O

              I mitt lilla akvarium har jag också en hinna av 'damm' typ, ser jättekonstigt ut och hela akvariet ser dammigt ut på insidan. Jag fattar inte vad det er. Det ser inte ut som någon alg jag någonsin sett. Någon som vet vad det är eller vad det kan bero på? Det ser himla tråkigt ut, och eftersom min kampfisk som bor i det lilla akvariet (på fyrtio liter) är hängig så vill jag gärna få bort alla konstigheter. Bifogar länkar med bilder!

              http://i58.tinypic.com/20ksyug.jpg bild på 'dammet'.
              http://i57.tinypic.com/21o8qys.jpg mer 'damm'.

              http://i61.tinypic.com/2cmk776.jpg bild på växterna, svårt att se men vattenpesten (eller vad det hette) är genomskinliga och liksom lite.. upplösta i bladkanterna.
              http://i62.tinypic.com/122eq9l.jpg en till bild på vattenpesten, eller vad den heter. XD

              Uppskattar verkligen all hjälp, jag förstår inte riktigt varför alla mina växter typ.. vissnar/blir konstiga och dåliga. Har köpt från flera olika affärer och jag tror inte dem har dålig kvalite, så det måste ju vara något jag gör fel. Men kan inte förstå vad ):

              Tack!!

              Kommentar

              • addo
                • January 2007
                • 609

                #8
                Att växterna blir fula i början är vanligt tills dom etablerat sig i karet så det behöver inte vara något fel, hur se nytillväxten ut?

                Vad har du för temperatur? Växter är ofta kinkiga för temperaturer över 26°C.

                Jag kan tyvärr inte identifiera dammet utifrån bilderna men algblomningen i ett nystartat kar kan hålla i sig i flera månader så så det behöver inte vara något konstigt.

                Sitter dammet fast på bladen eller löst?

                Har du något mekaniskt filtermaterial tex filtermatta i filtret? Det skulle i så fall hjälpa till att fånga dammet så det inte yr runt i karet (om det är löst dvs).

                Sen kan det också vara så att dina algätare inte äter över allt i karet och dammet blir kvar på tex bladen. Testa att köpa någon annan sorts algätare som räkor eller snäckor.

                Hur ofta rensar du filret? Det ska enbart rensas när du märker att flödet har minskat ordentligt från det.

                Jag tror inte du gör något fel

                Kommentar

                • Pixiu
                  • April 2014
                  • 15

                  #9
                  Hejsan!
                  Jadu, jag vill inte påstå att det händer speciellt mycket på växtfronten direkt. Det växer men väldigt sakta, även de snabbväxande går trögt.
                  Oj, då har jag nog för varmt i båda karen :'o Har 28 i stora karet och 29 i lilla karet. Det kanske är för varmt rent generellt?

                  Jag hoppas inte det är något konstigt ): men har aldrig sett sånt damm förr. Det är löst, om man liksom.. rör på bladet, men annars lägger det sig på bladen (tills det rubbas). Borde jag kanske öka cirkulationen en stund, så kanske filtret plockar upp dammet? Har riktat undan utblåset och fördelat det på ett munstycke med flera hål, för kampfisken hamnade i strömmen hela tiden annars.

                  jag har filtermassa! Också en liten låda med någon påse med kulor i, vilket jag inte riktigt förstått vad det är för något. det låg i filtret när jag köpte den. Det verkar inte ha blivit mer damm iallafall

                  Då ska jag försöka prova med räkor!

                  Jag försöker rensa filtret så sällan som möjligt, men gör det som princip inte förrän jag ser att flödet blivit sämre, eller att det fastnat för mycket i det.

                  Tack så jättemycket för alla svar addo!

                  Kommentar

                  • addo
                    • January 2007
                    • 609

                    #10
                    28-29 grader brukar inte vara några problem för fisk, vissa fiskar gillar tom så varmt vatten. Men växer kan vantrivas i den temperaturen, 24-26 grader är ganska standard.

                    Du kan ju testa att ta bort strilröret på filtret och se om det hjälper.

                    Kulorna är bra och har massa yta för bakterier, dom sätter inte igen så lätt heller. Det finns folk som kör enbart med sånt filtermaterial men jag föredrar att kombinera kulor/makaroner med tex matta eller vadd för att fånga upp partiklar

                    Har du någon bild på hur karet ser ut nu? det skulle vara kul att se.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...